„Je to zúfalstvo“. České pivovary riešia druhú vlnu pandémie

České hlavné mesto - Praha

Zmena tradícií, zatváranie podnikov a skeptické pohľady na ďalšie mesiace. Tak aktuálne vyzerá situácia na pivovarníckom trhu v susednom Česku. Krajina, kde je pivo národným nápojom, hlási viacero prekvapujúcich správ. Ich spoločným dôvodom je druhá vlna pandémie.

Koniec tradície

Doslova šokom je správa, že známy pražský pivovar U Fleků sa rozhodol porušiť 177-ročnú tradíciu. Presne tak dlho sa držal toho, že vo svojej ponuke mal len jediné pivo – Flekovský Tmavý Ležák 13°. Už to však neplatí.

Ako uviedli Lidové noviny, do ponuky sa dostala jeho svetlá verzia – Svatováclavský Ležák 13°. Dôvod? Pivovar bol silno odkázaný na zahraničnú klientelu, tá domáca tmavé pivo až tak neobľubuje. Turistov zo zahraničia však dramaticky ubudlo a české pivovary v turistických centrách to výrazne cítia.

„Mierime tým na českú klientelu. Pivovary u nás sa stále viac a viac prezentujú pestrou a rozmanitou ponukou a ja som mal v hlave nápad na rozšírenie ponuky už nejaký čas. Pokúsime sa tým oživiť aj ponuku v čase, kedy celá Praha trpí prepadom turistov, hlavne tých zahraničných,“ vysvetlil sládok pivovaru Michael Adamík.

Ďalší zatvárajú

Že situácia nie je ružová dokazujú aj čísla. Oproti minulému roku je pivovar U Fleků len na 15 percentách produkcie. Prezident Českomoravského zväzu minipivovarov Jan Šuráň hovorí o tom, že situácia v Prahe je dnes jedno veľké zúfalstvo.

A nielen tam. Brány zatvorila aj druhá najväčšia reštaurácia v Plzni Beer Factory, za ktorou stojí známy pivovarník Josef Krýsl. „Je to smutné, ale tržby nás neuživia, spadli na zlomok toho, koľko na prežitie potrebujeme. Reštaurácia skončí, pivo však budeme variť ďalej,“ povedal pre Lidové noviny Krýsl.

Situácii sa venovala aj ČTK, ktorá priniesla informáciu, že dočasne zavrelo, alebo výrazne obmedzilo 20 minipivovarov. „Kríza v centrách turistických miest ešte len nastáva. Rezervy sa vyčerpali, štátna pomoc nefunguje a prepad tržieb stále trvá. Napríklad centrum Prahy je na 15 až 20 percentách obvyklých príjmov v tomto období. Obmedzovanie otváracej doby túto situáciu len prehĺbi, ale aj bez neho by to nebolo oveľa lepšie,“ uviedol pre ČTK Šuraň.

Prečítajte si aj

Prazdroj kraľuje, Heineken stráca. TOP 10 českých pivovarov