Kalkul, trojský kôň i bojkot. Malé pivovary reagujú na projekt Bradáč

Pixabay, Pivo, Beer

Slovenský trh s remeselným pivom čakajú zaujímavé mesiace. Minimálne z pohľadu vstupu slovenského pivovaru Heineken do novéhu segmentu. Pred pár dňami totiž producent piva predstavil projekt Slobodný pivovar Bradáč. Portál oPive.sk spravil v tejto súvislosti anketu medzi pivovarníkmi a položil im dve otázky:

1. Čo hovoríte na krok Heinekenu zriadiť pivovar Bradáč a tým konkurovať malým hráčom?
2. Ako môže tento krok zmeniť trh? Môže to ohroziť malých hráčov?


Martin Lučko, JAMA Craft Brewery

1. Z pohľadu Heinekenu vnímam tento krok ako strategický, keďže minimálne vo veľkých mestách im remeselné pivovaru odkrajujú nemalé množstvo objemu predaného piva. Mali náznaky inovovať produkty už skôr, avšak tento zámer im celkom nevyšiel.

2. Môže aj nemusí. Resp. každý nový pivovar je len ďalším konkurentom, v tomto prípade aj viac ako len lokálnym. Čas ukáže ako sa dokážu presadiť medzi skutočné remeselné pivovary. Väčší problém by mohli mať produkčne krafty.


Maroš Hajduk, PADRE Craft Brews

1. Týmto krokom gigant potvrdil, že mu toto „craft oddelenie” pivného trhu naozaj spôsobovalo vrásky na čele. Neverím, že to bolo výstavom, podielom na trhu, skôr tým hypeom, módou, dizajnom, proste niečím, čo nemajú v portfóliu. Nešlo pritom o to doviezť kúpený craft zo štátov, ale založiť vlastný craft.

2. Trh to zmení, „remeselné“ pivo sa dostane aj tam, kde o tom nemali šajnu. Či to ohrozí malých hráčov, tí si idú svoju ligu, Bradáč nikdy nebude patriť medzi nich, akokoľvek je Lukáš sympatický. Proste je to niečo, za čím sú „strašne” prachy, ja neverím ani tvrdeniu, že sú slobodný pivovar, že môžu slobodné variť čo chcú. Toto je skôr presne vypočítaný marketingový ťah s jasnými pravidlami. Nezabúdajme však, je to Heineken kto zatvoril naše pivovary, zlikvidoval niektoré značky, áno doba sa mení, chápem a rozumiem ekonomickej pivnej realite. Heineken je dravec, ktorému ide len a len o profit. Vidno to aj na Bradáčovi, chladný kalkul, dokonale vymyslená stratégia, image. Srdce je dávno preč.


Peter Holčík, Remeselný pivovar Hellstork

1. Boli sme sa v stánku na Salóne Piva s chalanmi porozprávať. Nedostali sme však odpovede. Alibizmus a vyhýbanie sa odpovedi mi pripomínalo politické diskusie „O 5 minút 12“. Chlapci však o trhu vedia dosť a tak naučené frázy na nás nejako nezapôsobili. Otázkou je PREČO? vyvíja taký veľký koncern takéto nezmyselné snahy, ktoré pre nich nemajú až taký ekonomický význam. Odpoveď si každý môže spraviť sám.

Nie sme v Amerike. Je to proste infiltrovanie medzi našu malú priateľskú komunitu. Nepodarilo sa to viacerým pred nimi (dokonca aj s malého segmentu remeselných pivovarov, ktorí bohužiaľ majú iné úmysly ako vyrábať kvalitné pivo), nepodarí sa to ani im. Slobodný? V čom? Že chalani dostali na svoju hračku peniažky od svojho zamestnávateľa, ktorý zjavne s týmto projektom má iné úmysly ako bla bla bla o domovaričstve. Dúfam, len že toto nebude doslova porno „swallow“ pre krčmarov, ktorí chcú podporiť NEZAVISLÉ pivovary na svojich pípach a nedajú sa opiť rožkom ako my.

2. Samozrejme, že môže v celkovom ponímaní. Čo sa týka Hellstorku asi ani nie. Sústreďujeme sa na kvalitu a nielen tou ich treba skopať do členkov. Každopádne držíme s komunitou remeselných pivovarov a tak náš postoj je jednoznačný. Hellstork s týmto „pivovarom“ nenájdete na spoločnej pípe nikde a nenájdete nás na spoločnom festivale/akcií (Salón Piva bohužiaľ nevynímajúc). Howk!


Peter Hudák, Rodinný pivovar Hudák

1. Žiaden pivovar vlastnený nadnárodnou korporáciou nie je nikde na svete považovaný za craft, nech sa v ňom vari akokoľvek a z čohokoľvek. Navyše firma Bradáč nemôže na Slovensku vystupovať ako malý nezávislý pivovar, nakoľko je aj majetkovo aj personálne prepojená s iným výrobcom piva. Ak tak budú vystupovať, je to na hrane klamania spotrebiteľa.

2. Nadnárodné korporácie robili, robia a budú robiť všetko pre to, aby nestratili podiel na trhu. Toto je logicky krok a legitímna marketingová aktivita slúžiaca svojmu cieľu – nestratiť podiel na trhu v novom segmente chuťovo výrazných a netradičných pív. Mňa najviac zarazilo, že dostali možnosť prezentovať túto aktivitu na Salóne Piva. Salón Piva nesie podtitul Craft Beer Fest a prezentovať na ňom marketingovú aktivitu nadnárodného koncernu priamo namierenú proti malým pivovarom považujem za nešťastne.


Anton Magyar, Hop Grup

1. Ja to zatiaľ veľmi neriešim, veľa sme toho doteraz nevideli a až najbližšie týždne ukážu, čo sa bude diať. Tejto diskusii sa každopádne venuje príliš veľa energie, remeselné pivovary by ju radšej mohli využiť na varenie lepšieho piva a budovanie silnejších značiek ako vypisovaniu na internetoch. Ja mám pocit, že náš pivovar má dobrú pozíciu s dobrým pivom a veľmi sa netrasieme pred aktivitami iných.

2. Treba si uvedomiť že na takýto vstup do segmentu majú plné právo, sme predsa na voľnom trhu. Tiež si treba uvedomiť, že spoločnosť nedlhuje nič majiteľom remeselných pivovarov za to, že si zobrali úvery nakúpili drahé technológie a mysleli si, že je dobojované a už len ľudia budú vyklopkávať na dvere že chceme to fajnové pivko. Nie, treba sa stále veľa vzdelávať, pracovať na marketingu, vylepšovať technológie a posúvať sa dopredu aj s trendmi v remeselnom pive a variť skrátka „vzrušujúce pivo“, ktoré ľuďom ide. Život nie je fér a podnikanie nesie riziko. Možno celý príchod tohto projektu len urýchli korekciu na trhu, hovorí sa predsa dlho o bubline v remeselnom pive.


Tibor Hlavička, Pivovar Zámčan

1. Ak predpokladáme, že na Slovensku priemerný pivovar uvarí 500 hektolitrov piva (môžeme rátať aj kočovné), a je ich už spolu približne 100, tak je logické, že 50-tisíc hektolitrov nikoho nenechá chladnými, pričom toto je veľmi jemný odhad. Reálne číslo je pravdepodobne vyššie. Ak zarátame aj prirodzený pokles predaja v HoReCA segmente a presun predaja do flaškoviny, tak ten pokles je pre nich ešte hrozivejší. Nadnárodné pivovary určite štve aj cenová hladina remeselného piva, ktoré začína tam, kde nadnárodné predávajú prémiové značky. V skratke tento krok vítam, nakoľko urobia osvetu a vlastne tým nechcené pomôžu malým.

2. Každá forma konkurencie je hrozba. Výhodou tohto kroku je ale ten, že urobia osvetu vo veľkom – nakoľko väčšina zákazníkov stále preferuje filtrované a pasterizované piva – v staršej generácií dokonca nepasterizované a nefiltrované znamenalo nekvalitné pivo. Jediné veľké negatívum by mohlo byť otváranie malých pivovarov – reštauračných pivovarov vo väčších mestách formou franchisu. avšak nakoľko tento krok je strašne nákladný, pravdepodobnosť je tu minimálna, ale stále je. V minulosti Heineken skúšal prevádzkovanie vlastných krčiem – s neúspechom. Ale to nevylučuje, že to nemôžu skúsiť znova, predsa len, slovenský trh je veľmi malý, a tým pádom ideálny na experimenty.


Szilárd Baranyai, Rye Island Craft Beer

1. Z pohľadu Heinekenu je to logický obchodný krok. Aj z tohto segmentu si chcú vziať svoj podiel, lepšie povedané, chcú pre seba veľký podiel ako to už doteraz skúšali pri všetkom.

2. Žiaľ, máme pocit, že budú mať veľký vplyv na domáci trh remeselných pív, keďže vo všeobecnosti im budeme ťažko konkurovať, či už v cenách alebo v distribúcii. Existuje vrstva veľmi dobre informovaných spotrebiteľov, ktorí poznajú, sledujú remeselné pivovary a ich pivá. Je tu však aj veľmi veľká vrstva pivárov, ktorí nemajú presné informácie o jednotlivých značkách, avšak sú zvedaví a zaujímajú sa o nové pivá. Práve túto vrstvu by mohli veľmi ľahko chytiť na tzv. „fake craft beer“.


Miloš Harčarík a Jozef Havír, Pivovar Berhet

Miloš: Neviem sa k tomu vôbec vyjadriť 😀
Jozef: Načo sa pivný gigant trepe do tohto podsegmentu, keď evidentne sa ekonomicky pohybuje v iných číslach? Možno jedinou a správnou odpoveďou je to, čo spravil s inými pivovarmi v 90-tych rokoch.


Martin Borsík, Pivovar Corvus

1. Svedčí to skôr o neukojenej potrebe vlastniť celý trh, ako o posune k produkcii kvalitného piva.

2. Áno, tento krok evidentne smeruje k deštrukcii začínajúceho rozvoja craftových podnikov formou „trójskeho koňa“, keďže táto divízia nemá záujem etablovať svoje produkty v zabehnutých prevádzkach Heinekenu.


Asociácia malých nezávislých pivovarov Slovenska

Keď sme v roku 2009 zakladali Asociáciu malých nezávislých pivovarov Slovenska, bolo na Slovensku sedem malých pivovarov a jedným z hlavných cieľov tohto občianskeho združenia bolo dosiahnuť  medzi spotrebiteľmi „hlad“ po vzniku nových malých slovenských nezávislých pivovarov, ktoré by obohatili pivnú scénu o pivné špeciály a začali ponúkať pivnú rôznorodosť. Upozorňovali sme na to, že slovenský pivný trh je silno ovládaný nadnárodnými koncernami, že by sa nemali pivovary zatvárať, ale budovať nové, že sa nestotožňujeme s tým, že giganti z pozície sily „kupujú“ prevádzky, v ktorých sa povoľuje čapovať len pivo jedného výrobcu, jednoducho povedané, že je potrebné zmeniť pivnú kultúru na Slovensku.

Máme rok 2018 a na Slovensku cez 70 minipivovarov. Najdôležitejšie je však to, že pivná kultúra sa skutočne zmenila a čoraz viac konzumentov vyhľadáva pivá z minipivovarov a preto tieto neustále vznikajú. Túto situáciu potvrdzuje aj to, že najväčší hráč na trhu, spoločnosť Heineken Slovensko a.s.,  začala na túto situáciu reagovať.  Ich veľkosť a obchodná agresivita sa stala zrazu nevýhodou a bolo treba konať…

Zadania pre reklamné agentúry zrejme zneli:  spravte z nás malý pivovar, vyvolajme u zákazníka ilúziu minulosti. Tak začalo promovanie produktu s oprášenou receptúrou z rokov osemdesiatych, na ktorý si ľudia z minulosti možno ešte pamätajú… Z gigantického kolosu ani ten najlepší marketingový mág ťažko spraví malý pivovar, tak bolo treba vytvoriť nejakú fikciu, za niečo sa trošku skryť… A tak vznikol koncept slobodného pivovaru Bradáč  – remeselného „craft“ pivovaru, momentálne variaceho pivo kočovne v iných pivovaroch v Čechách a Maďarsku, ale to je v tomto prípade úplne jedno, bolo len treba na to vyčleniť „badžet“…

Priznám sa, čakali sme tento počin oveľa skôr a iným spôsobom. Že postavia svoj vlastný craft pivovar….Niektorí návštevníci Salónu Piva boli rozčarovaní, čo tam robí pivovar Bradáč, keď za ním stojí Heineken Slovensko. Myslím si, že toto je vec organizátora, ale v konečnom dôsledku, prečo nie? Chcú sa konfrontovať s remeselnými pivami a nemuselo to dopadnúť pre nich vôbec zle… Len sa musia trošku maskovať tou bradou, aby prekryli tú nálepku „zlí veľkí“, ktorú im mnohí pivní konzumenti dali. Zamyslime sa nad tým, kvôli čomu tú nálepku dostali a prečo je tomu tak…

Je to kvôli pivu? Kvôli správaniu a obchodnej stratégii? Kvôli tomu, že pozatvárali pivovary a vyrábajú na jednom mieste pivá rôznych značiek, ktoré sa chuťovo veľmi podobajú?  Aj nejaká pieseň, napriek tomu, že sa vám spočiatku páči a začnú ju päťkrát denne hrať v rádiách, časom začne liezť na nervy, ale zasa tie tantiémy pre autora…

Ruku na srdce pivári, keby ste pili pivo a chutilo by vám a potom by ste sa dozvedeli, že je to pivo, za ktorým stojí tento gigant, nechutilo by vám menej? Je to o tej „nálepke“, ktorú zákazníci na základe svojich pocitov a hodnotení dávajú. A nedávajú ju bezdôvodne. Poprajme Bradáčovi čo najviac uvareného poctivého remeselného piva, momentálne nie vareného na Slovensku, ale to v tejto chvíli nie je dôležité.  A hlavne nech sa mu podarí získať svoju vlastnú, lepšiu „nálepku“, keď si ju zaslúži.

Snímka: Pixabay/Dieter_G