Pivovarnícky sektor má za sebou ďalší rok. Opäť bol pestrý na udalosti aj zmeny trendov. Pribúdajú nielen pivovary, ale najmä podniky, ktoré čapujú remeselné pivo. Nové pivné štýly začínajú na trh uvádzať aj nadnárodní hráči. Ako sa na rok 2018 pozerajú pivovarníci a ľudia, ktorí sa pohybujú okolo piva? Portál oPive.sk sa opäť rozhodol zorganizovať veľkú anketu. Dnes odpovedá Andrej Sabovčík, majiteľ pivovaru Karpat.
Ako hodnotíte rok 2018 z pohľadu pivovarníka? Čo všetko sa zmenilo oproti minulosti?
Najväčšiu a veľmi pozitívnu zmenu vidím v postupnom náraste popularity remeselného piva. Rok 2018 bol z tohto pohľadu aj pre nás najúspešnejším rokom. To, že remeselné pivo spúšťa malú revolúciu aj na slovenskom pivnom trhu potvrdzuje vznik niekoľkých nových remeselných pivovarov. Verím, že k tejto revolúcii sme prispeli aj my v pivovare Karpat.
Za uplynulý rok sme priniesli na trh nové chute a balenia remeselného piva, napríklad rozšírenie rady True American Apache. Veľmi nás teší aj rastúci dopyt po našich značkách v krajinách strednej Európy. Napriek rastu a rozširovaniu výroby, však naďalej zostáva pre nás najväčšou prioritou garancia vysokej kvality každej várky nášho piva. Tá je v našich ľuďoch, v ich remeselnej zručnosti a každodennej poctivej práci pri varení, fermentovaní, ležaní a stáčaní našich pív. Rád by som aj týmto spôsobom poďakoval za tieto výsledky našim kolegom v pivovare a určite aj našim zákazníkom a spotrebiteľom.
Čo by ste označili za pivovarnícku udalosť roka?
Ako pivovarníka ma teší nárast spotreby piva v Európe, pričom ťahúňom sú práve remeselné pivá. Tento nárast môžeme potvrdiť aj čo sa týka našich značiek. Veľkou udalosťou a odmenou za poctivú prácu pre náš tím v pivovare Karpat sú ocenenia na dvoch medzinárodných súťažiach. Na súťaži stredoreurópskych remeselných pivovarov v Budapešti, získal náš Summer Ale 3. miesto a Apache IPA 2. miesto.
Na medzinárodnej výstave Salima 2018 v Brne v rámci degustačnej súťaže ležiakov „Pivex 2018“, získal Karpat Dream Lager 2. miesto a Karpat Lager Premium 1. miesto. Náš Premiový ležiak bol dokonca ocenený zlatým súdkom za Pivo súťaže. Tieto ocenenia sú výsledkom vyše 3-ročného vylaďovania našich receptúr pod dohľadom významného českého sládka Josefa Krýsla.
Čo podľa vás najviac trápi pivovarnícky sektor a aké zmeny na trhu by ste privítali?
Takmer všetko čo nás trápilo v roku 2018 sme vyriešili. Tu platí klasika: Čo ťa nezabije, to ťa posilní. Ale seriózne, náš sektor remeselných pív potrebuje výrazne pomôcť spotrebiteľom orientovať sa v tom, čo znamená REMESELNÉ pivo. Teda, čím a v čom sa odlišuje od klasických pív? Prečo má výraznú chuť, farbu a vôňu?
Podľa môjho názoru viac ako 90 percent spotrebiteľov ešte remeselné pivo neochutnalo. Našou úlohou je vytvárať príležitosti pre túto obrovskú skupinu pivárov, aby ochutnali a posúdili aj remeselné pivo. Najprv však musia vedieť, že remeselné pivo existuje a čo od neho môžu očakávať. Táto popularizácia by mala byť spoločnou úlohou všetkých remeselných pivovarníkov.
Aké sú vaše plány na rok 2019? Čo bude pre vás najväčšou výzvou?
V tomto roku rozširujeme výrobné kapacity a zostávame verní poctivému remeslu. Našim štandardom je používanie najkvalitnejších surovín bez kompromisov a dodržiavanie našich jedinečných receptúr. Výzvou, na ktorú sa tešíme je experimentovanie pri vývoji nových chutí a štýlov!
Pre našich zákazníkov už máme pripravené novinky pre rok 2019 a pripravujeme očakávané balenie remeselného piva v obľúbenej plechovke. Veľkou výzvou pre nás je aktívna propagácia remeselného piva, jeho charakteristík a odlišností od klasických pív. V pivovare Karpat varíme pivo preto, lebo veríme, že jedna chuť nestačí.
Snímka: Pivovar Karpat