Leto sa začína a s ním aj sezóna piva, ktoré nazývame „chľastacie“. Aby sme si vysvetlili, nie je to žiadne degradačné označenie. Naopak, ide o pivo, ktoré má v kategórii piteľnosť päť z piatich bodov. Jednoducho si sadnete do podniku na terasu a máte chuť dané pivo obracať aj celý večer.
Hlavne ľahko piteľné
Nie, nie je to pivo, ktoré by v našom tradičnom hodnotení asi získalo osem či deväť bodov. V danom prípade nejde o tom, aby boli tóny našponované na maximum a originálnosť dosahovala najvyššie hodnoty. Je to len pivo, ktoré je proste navarené tak, že chutí. Nemalo by mať žiadne chyby.
Aj počas minulých rokov sme si všimli, že niektoré pivovary na trh uvádzali aj v tomto čase pivá s vysokým obsahom alkoholu. Je to určite na škodu. Asi nikto nemá chuť v lete dať si jedno, dve pivá a rýchlo sa „odpáliť“.
Leto priam nabáda na ľahšie verzie pív. Buď, kyseláče, ľahké pšenice (možno aj ochutené), Session „ipy“, „apy“ a najmä ležiaky. Áno, ležiak je a dlho aj bude základom ponuky. Pivári nechcú za každým dosahovať „pivné orgazmy“, ale chcú jednoducho vypnúť pri pive s kamarátmi.
Obojstranný proces
Problém s nastavením pivnej ponuky pritom nemajú len niektoré pivovary, ale aj podniky. Ale ono vždy platí, že podnik je natoľko vyspelý a uvedomelý, nakoľko vyspelých a uvedomelých má zákazníkov. Aj tu platí rovnica, že „učiť sa“ môžu od seba obe skupiny.
Ak je majiteľ či krčmár vnímavý, ponukou len reaguje na to, čo sa predáva. A je úplne jedno či to bude ležiakova presilovka, alebo výber pivnej exotiky z domácej či zahraničnej produkcie. V tomto prípade by niekto mohol argumentovať vetou: môj zákazník, môj pán.
Ale ono to také jednoduché nie je a nikdy nebolo. Dal by sa tu použiť aj známy výrok zakladateľa spoločnosti Apple Steva Jobsa: „Zákazník vlastne nevie, čo chce. Dovtedy, kým mu to neukážete.“
Je to síce z iného odvetvia podnikania, jeho platnosť je univerzálna. A určite platí aj na pivnú ponuku. Skúsme si z tohto leta spraviť „chľastacie“.