Lidl u susedov? Každý týždeň iné remeselné pivo

Viete si predstaviť, že by ste chodili do diskontného reťazca každý týždeň po iné remeselné pivo? Jeden týždeň by to bolo napríklad pivo ŽiWell a JAMA, o týždeň na to Supavar či Wywar. Aj keď je v slovenských podmienkach tento scenár skôr v rovine sci-fi, u našich severných susedov realita.

Máme aj malých

A uplatňuje ho reťazec Lidl, ktorý pôsobí aj na Slovensku. S poľskými remeselnými pivovarmi sa vedeniu tamojšieho reťazca podarilo dohodnúť na spolupráci. Tá vyzerá tak, že každý týždeň ponúkne dvojicu iných remeselných značiek.

V ponuke sa tak objavujú menšie pivovary ako Pinta, Raduga, Kormorán či mnohé ďalšie. Okrem tohto faktu zaujme aj cena, za ktoré sa predávajú. Za pollitrovú fľašu pýtajú v reťazci niečo viac ako jedno euro. Cenovka sa však mení v závislosti od toho, aký pivovar či štýl piva je v ponuke.

Ako je to možné? V prvom rade veľkosťou trhu. Tamojší trh je z hľadiska počtu obyvateľov asi osemkrát väčší. Reťazce tak majú zväčša väčší počet pobočiek a vďaka tomu môžu operovať s nižšími maržami. V tejto súvislosti je však dôležité povedať, že zloženie tovaru je na pultoch obchodov iné.

Iné kapacity

Poliaci sú jednak sebestační, jednak väčší patrioti. Aj preto je percento domáceho tovaru na pultoch oveľa vyššie ako je tomu na Slovensku. A platí to aj pri pivách. Aj preto sa snaží mať každý reťazec okrem tradičných veľkých poľských značiek aj nejaké menšie.

Dôležitým faktorom je aj kapacita tamojších pivovarov. Podľa poľskej facebookovskej stránky Piwni informator bolo na začiatku februára v Poľsku 209 pivovarov.  Vzhľadom na veľkosť krajiny ich bude v ďalších rokoch určite pribúdať ďaleko viac.

Kapacity malých poľských pivovarov sú ďaleko väčšie ako tých na Slovensku. Matematika v tomto prípade nepustí. Vedia, že konkurencia je vyššia a pri väčších dávkach je varenie piva ekonomickejšie. Aj preto  je cenovka poľského remeselného piva ďaleko lákavejšia. A to nehovoríme o kvalite tamojšieho piva. Poľská remeselná scéna (či sa to počúva dobre alebo nie) je ďaleko pred tou našou.

Hrozí, že sa slovenské remeselné pivo bude predávať v reťazcoch vo veľkom aj na Slovensku? Raz k tomu dôjde. Otázne kedy a ktoré značky sa o to pokúsia. Bude zaujímavé sledovať kvalitu takto ponúkaných pív.

Snímky: oPive.sk, Lidl