Podniky a reštaurácie sa od zajtra opäť zatvárajú a začnú fungovať buď len na terasách, alebo prostredníctvom okienkového predaja. Kým počas prvej vlny si majitelia mohli hovoriť, že príchodom teplejších dní sa situácia zlepší, teraz sú vyhliadky pesimistickejšie.
O aktuálnej neľahkej situácii aj o vyhliadkach na ďalšie dni sa portál oPive.sk porozprával s Petrom Škripkom, spolumajiteľom košického pivovaru Hostinec a reštaurácie Camelot.
Ako si reagoval na opatrenia, ktorými vláda zavrela reštaurácie a umožnila len predaj z okienka?
Po posledných skúsenostiach sme reagovali klasicky – čakáme, kedy to bude čierne na bielom. Myslím si, že vláda nepracuje tak, akoby mala. Celé leto mali na to, aby sa pripravili na druhú vlnu, ale nepripravilo sa nič. Opatrenia sa zase šijú horúcou ihlou a nič nie je pripravené. Budeme však bojovať a zariadime sa podľa toho, čo bude schválené.
Dalo sa cez leto dobehnúť to, čo sa v jari kvôli prvej vlne stratilo?
Reštauračný biznis funguje od januára až do marca, možno apríla tak, že sa dá prežiť na nule. V apríli a máji by sa malo začať zarábať. Ale pochybujem, že dnes nejaký podnikateľ stihol cez leto dohnať straty, ktoré vznikli počas jari.
Má zmysel prevádzkovať podnik v režime cez okienko?
Nie, nemá. Prežiť sa dá možno na donáške, ale nám sa to počas prvej vlne nedarilo. A to sme mali masívnu kampaň na sociálnych sieťach a robili promo. Tento scenár z prvej vlny sa asi bude opakovať. Aj keď mám pocit, že oproti prvej vlne je v spoločnosti iná nálada. V jari sme boli doma všetci zavretí a cítil som medzi ľuďmi väčšiu spolupatričnosť. Teraz sa zatváranie deje pomaly a gro ľudí si to asi ešte neuvedomuje. Chceme, aby nás podporili hostia a urobíme všetko preto, aby sme úplne podniky nezatvorili.
Pripravujete nejaký model fungovania počas nasledujúcich dní a týždňov?
Niečo sme sa počas prvej vlny naučili, ale druhá vlna je iná. Vždy je to o tom, ako rýchlo sa podnikateľ dokáže prispôsobiť situácii a správne zareaguje. My máme pripravených viacero druhov navareného piva, ktoré by sme chceli predávať cez donášku aj cez okienko. Nejakým spôsobom toto pivo potrebujeme predať. Ale situácia sa vždy mení. Môže sa stať, že o mesiac bude situácia lepšia a podniky sa otvoria.
Môže situácia pomôcť rozbehu fľaškového piva?
Počas prvej vlny sa nám predaj fľaškového piva krásne rozbehol, konečne sme si vraveli, že sa nám to po tých rokoch podarilo. Ale akonáhle sa otvorili podniky a pivárne, padlo nám to na nulu. Správanie sa hostí je nepredvídateľné a mení sa podľa aktuálnej situácie.
Oplatí sa pre pivovar ako Hostinec variť pivo aj vtedy, keď sa bude predávať len cez fľaše?
Po tom čo nás po, prvej vlne otvorili, sme riešili problém s nedostatkom piva. Jednoducho sme ho mali málo navareného. Dnes toho piva máme viac, keďže sme varili ešte aj v piatok. Pre pivovar by však bolo zaujímavé, ak by sa predaj fľaškového piva rozbehol v slušných počtoch. Pivovar by vedel prežiť oveľa ľahšie ako reštaurácie.
Aké kroky by si očakával od štátu, aby pomohol sektoru?
V prvom rade by mal pomôcť. V prvej vlne nám pomohlo to, že nám odložili splátky úverov. Ale to nám vyšla v ústrety skôr banka. Teraz by sme očakávali aspoň zníženie nájmov či odloženie splátok úverov. A určite by nám pomohlo, keby štát preplácal nielen mzdy, ale aj odvody. Ak máme zamestnancov udržať, potrebujeme pomôcť. My sme sa k štátu správali férovo. K dnešnému dňu máme vyrovnané všetky preddavky na odvodoch, nič nedlžíme.
Podľa mňa by štát nepochybil, keby zaviedol „Helicopter Money“ a pomohol každému bez ohľadu na to, či sa mu darí lepšie, alebo nie. Teraz poviem možno niečo nerealizovateľné, ale štát by pokojne mohol zobrať čísla za minulý rok a pozrieť sa na to, koľko platil podnik daní minulý rok a každý mesiac mu na oplátku platil alikvotnú čiastku. Nám by to pomohlo. Keď bol niekto v strate, tak by asi skrachoval aj bez korony. Ďalšou otázkou je otázky výšky DPH. Sektoru by pomohlo, keby bola zavedená znížená DPH na päť percent a platila by aspoň rok.
Keby si mohol odkázať pivovaru, čo by si im odkázal?
Situácia nie je ťažká len u nás. Viem, že sa ľudia začnú uskromňovať nielen na pive, ale aj na jedle či ďalších výdavkoch. Je to však najhoršie, čo sa môže stať. Chcel by som ich poprosiť, aby si objednávali pivo a nezanevreli na nás v ťažkých časoch. Naše pivo z fľašky je parádne (úsmev).
Prečítajte si aj
Snímka: FB Pivovar Hostinec