Keď sme pred troma rokmi priniesli článok o tom, že Košičan Maroš Hajduk opúšťa IT sektor, aby začal robiť profesionálneho sládka v pivovare Hostinec, označili sme to za prestup roka. Pivovarník, ktorý stojí aj za kočovným pivovarom Padre Craft Brews, ohlasuje ďalší dôležitý míľnik. Aj o ňom sme sa s Marošom porozprávali.
Po troch rokoch odchádzaš z Hostinca. Prečo si sa takto rozhodol?
Rozhodol som sa zo dňa na deň. Prekvapilo to aj mňa samého, ale cítim, že takto je to správne. Pivovaru takáto zmena určite pomôže, so zmenou prídu nové inšpirácie a nápady. Držím mu palce naďalej, ostávam fanúšikom dobrého piva a samozrejme budem pozorne sledovať ako sa vyvíja. Našliapnuté to má skvele, verím, že bude akýmsi košickým majákom na poli remeselného piva. Myslím, že môžem s určitosťou tvrdiť, že už v súčasnosti ním skutočne je.
Kam teraz pôjdu tvoje kroky?
Spontánne rozhodnutie znamená, že konkrétny plán, čo ďalej, momentálne neexistuje. Čas, ktorým však týmto rozhodnutím získam, chcem investovať naplno ďalej – je prirodzené, že sa venovať vlastnej značke, budem mať priestor vymyslieť nové pivá, či dotiahnuť niektoré nápady z minulosti (iste si spomínate na krásne etikety).
Odišiel si z predchádzajúceho povolania (z IT sektoru). Nikdy si neľutoval, že si sa takto rozhodol?
Nikdy. Keď sa to, čo robíš s láskou a vášňou stane zároveň aj full-time zamestnaním, je to win-win situation.
Keď sa obzrieš za týmto obdobím, čo bolo najťažšie na prechode?
Paradoxne to nemalo žiadne úskalia. Bolo to jednoduché, prirodzené. Dokonca aj to ranné vstávanie nabralo iný rozmer 😀
Čo ti dalo pôsobenie v Hostinci?
Neoceniteľné skúsenosti s výrobou piva, všetko čo s tým súvisí, či už je to príchod auta so zásobou sladu, alebo opláchnutie fliaš pred fľašovaním. Kto má rád pivo, varí ho v domácich podmienkach a má možnosť skúsiť to „naozaj“, nech to okamžite spraví. Fantastický svet, super ľudia. Celé dobré. Aj touto cestou sa chcem poďakovať majiteľom Hostinca za túto možnosť.
Značku Padre Craft Brews si plynule rozvíjal aj v posledných rokoch. Aké plány si s ňou dávaš na ďalšie obdobie?
Jednoznačne udržať značku Padre a upevniť jej postavenie na trhu. Posilniť silné pivá ako sú Mustáž, Gypsy Rouge, etablovať medzi ne aj Ipanu, pripraviť zasa nejaké svieže prekvapenie na leto v podobe kyseláča, skúsiť niečo nové vo sfére barrel agingu. Ako som už vyššie spomenul, konkrétny plán zatiaľ nemám, zrazu sú všetky možnosti otvorené.
Aké sú tvoje ďalšie pivovarské výzvy?
Výzvou sú pivné štýly, ktorým sa nikto nevenuje. Prípadne ich niekto robí, avšak tak, ako sa u nás na východe vraví „tak isto, ale vlastne calkom inakši“.
Situácia na pivnom trhu sa mení. Si Košičan, čo ťa najviac prekvapilo v tomto smere na „domácom“ trhu?
Že stále existujú podniky ktoré nezachytili trendy v pivovarníctve, ale majú pivo ako komoditu ktorá im zarába. Je im jedno, čo čapujú, ako to čapujú, pivná kultúra im nič nehovorí. Som rád, že som mohol pôsobiť v pivovare, ktorý práve toto pre zákazníka robí, vzdeláva ho, posúva pivnú kultúru ďalej.
Zlepšuje sa kvalita slovenského piva?
Jednoznačne áno, tá konkurencia, ktorá tu v posledných rokoch vznikla, núti pivovarníkov zlepšovať kvalitu svojho piva. Dnes už nestačí pivo len navariť.
Dávaš si pracovné ciele? Ak áno, kde sa vidíš o päť rokov?
Vidím sa vo veľkom kresle, v strede výrobnej haly, medzi tankami plnými piva 😀 Pracovný cieľ je zastabilizovať portfólio Padre a tiež vyskúšať prácu v pivovare v zahraničí. Niečo sa črtá, tak snáď to vyjde a kruh sa uzavrie. Napríklad práve v krajine, ktorá mi otvorila oči v pivnom svete.