Najlepšie mesiace skončili. Začne pre pivovary bolenie brucha?

Covid mesiace

Leto a teplejšie mesiace sú pre pivovary tie najlepšie mesiace roka. Hovorí sa, že práve v tomto období si na seba dokážu zarobiť a uľahčiť si ďalšie obdobie, ktoré pivu až tak nepraje. Tento rok je však špecifický a my sme sa pozreli na výzvy aj nástrahy, ktoré čakajú producentov v nasledujúcich mesiacoch.

Pandémia je stále tu

Tak ako vlani, aj tento rok výrazne ovplyvňuje pandémia nového koronavírusu. Jej dosahy pociťuje gastrosektor naplno. Aj keď treba povedať, že leto bolo z tohto pohľadu obdobím, kedy si prevádzkovatelia podnikov mohli vydýchnuť.

Nanešťastie, tretia vlna je tu a je viac-menej isté, že vo veľkej časti Slovenska sa opäť zavedie okienkový predaj (pokiaľ sa tak už nestalo). Uvidíme, do akej meiry sa navyše zhoršená situácia podpíše pod ochotu ľudí navštevovať otvorené podniky.

Zdražovanie úraduje

Zdražovanie. To je slovo, ktoré charakterizuje aktuálne dianie na trhu. A netýka sa to len piva ako takého. Ceny rastú prakticky vo všetkých sférach života. A dotkne sa to aj pivovarníkov či gastra. Už  túto sezónu sme mohli pozorovať úpravu cenoviek, ďalšiemu zdražovaniu nahráva rast cien energií.

Napríklad český Plzeňský Prazdroj od 1. októbra zvýšil ceny sudového a tankového piva o 2,9 percenta. Tento krok zdôvodnil rastom nákladov, keď konkrétne spomínal vodu, energiu a ropu. Jeho krok nasledovali aj ďalšie pivovary. Na Slovensku to nebude iné.

Príprava na zálohovanie

Pivovary, ktoré svoje pivo balia do plastových fliaš alebo plechoviek čaká od nového roka zmena. Musia sa zapojiť do nového systému zálohovania. Krok, s ktorým súhlasí väčšina spoločnosti, môže niektorým producentom skomplikovať život. Najmä keď sa zameriavajú na špeciálne limitované verzie pív.

Zároveň im to môže priniesť ďalšie náklady. Uvidíme, do akej miery sa to prejaví v ponuke domácich producentov, ale aj špecializovaných pivoték. Isté je jedno, rok 2022 sa bude niesť aj v znamení tejto zmeny.

A čo ďalej?

Leto skončilo a mnohí pivovarníci či prevádzkovatelia sa môžu pýtať čo ďalej. A odpoveď nemusí byť vždy dvakrát pozitívna. Je pravdepodobné, že z trhu odídu ďalší hráči. Jednoducho nebudú mať sily na to, aby sa ďalší polrok trápili a hľadali ďalšie možnosti, ako minimalizovať straty.

Už teraz nájdete napríklad na stránke Nehnuteľnosti.sk vyše 200 ponúk na predaj, alebo odstúpenie podniku či reštaurácie. Je pravdepodobné, že k ním v ďalších týždňoch pribudnú desiatky ďalších.

Prečítajte si aj

Pandemický pivný trh? Krčmy klesajú, supermarkety rastú

Snímka Victor He od Unsplash.