Ste obyvateľom menšieho mesta či obce a nedávno ste prišli o podnik, ktorý ste poznali dlhé roky? Nie ste sám. Naprieč celou krajinou stále dochádza k zatváraniu prevádzok. Situácia sa nezlepšila ani po odznení pandémie. Na strane druhej sa vytvára priestor pre podniky s vyššou pridanou hodnotou.
Tradičné bašty
Kedysi bola krčma „kultúrnym“ centrom obce. Nevadilo, že bola zafajčená tak, že ste nevideli na druhý koniec miestnosti, základom bolo to, že v nej bolo veselo. Časy, keď sa v nedeľu po futbale stretla celá dedina pri pive v krčme sú dávno zabudnuté.
Svoje nespôsobila len pandémia, ale aj zmena preferencií mladších ročníkov. Najväčší slovenský pivovar Heineken Slovensko vypočítal, že pred rokom 2020 bol HoReCa segment (hotely, reštaurácie a catering) silnejší zhruba o 15 percent prevádzok.
Toto číslo sa nepohlo vyššie ani po príchode nových prevádzkovateľov do segmentu v roku 2022 po odznení pandémie. Pivovar odhaduje, že na trhu je pokles počtu prevádzok na úrovni päť až osem percent.
Šanca pre nové koncepty
Viditeľný je úbytok hlavne na vidieku. „Typických krčiem je na vidieku viac a preto je ich ubúdanie viditeľnejšie,“ vysvetľuje zmenu trendu národný obchodný manažér pre Horeca segment zo spoločnosti Heineken Slovensko Róbert Fegyveres.
Mnohí prevádzkovatelia si uvedomujú, že ponúkať len nápoje nie je cesta k úspechu. „Mladšia generácia má už vyššie požiadavky na servis a vyhľadáva prevádzky s pekným prostredím a kvalitnou ponukou nápojov a jedla. Už dnes vidíme, že mnohé prevádzky, ktoré donedávna ponúkali iba nápoje, menia charakter na menšie, jednoduchšie reštaurácie,“ vysvetľuje Fegyveres.
Najmä na dedinách môžeme očakávať dva scenáre. Buď tradičné krčmy zaniknú, alebo sa zmenia na modernejšie podniky, ktoré ponúknu vyššiu pridanú hodnotu. „Predpokladaný vývoj je, že tradičných krčiem bude menej, ale prídu nové modernejšie krčmy s novými službami,“ naznačuje Fegyveres.
Nová doba
Majitelia pritom musia riešiť množstvo problémov. Týkajú sa nielen nedostatku kvalifikovaných zamestnancov, ale aj vlastnej motivácie či vyváženého zaťaženia. Na trhu sa čoraz častejšie objavujú podniky, ktoré majú netypické otváracie hodiny.
Majú otvorené len popoludní, alebo len vybrané dni v týždni. Medzi takéto podniky patrí napríklad aj Mäso od Romana. „Musíme pozerať na seba, mať work-life balance, pretože gastro nie je šprint, ale maratón, kde treba podávať dlhodobo výkony.
Preto máme otvorené len od štvrtka do soboty, pričom v nedeľu a v pondelok oddychujeme, v utorok robievame kurzy prípravy mäsa a steakov pre zákazníkov a v stredu začíname prípravy na týždeň,“ vysvetľuje Roman Kóňa, majiteľ prevádzky Mäso od Romana.
Podľa jeho slov zákazníci chodia menej často, nemajú však problém priplatiť si. To je cesta, ktorou pôjde celý sektor. Zákazníci na pivo neprestanú chodiť, budú však náročnejší a od podniku budú požadovať viac.