Nemusíme o tom polemizovať, je to fakt. Pandémia nového koronavírusu výrazne zmenila pivný trh. Mnohé podniky zavreli a čo je dôležitejšie, zmenili sa aj nákupné preferencie zákazníkov. Tí čoraz viac zostávajú doma.
Zmenený trh
O tom, ako vyzeral letný trh s pivami reportoval najväčší slovenský pivovar Heineken Slovensko. Ten poukázal na to, že situácia sa v tomto roku stabilizovala. Kým v roku 2020 došlo medziročne k 12-percentnému prepadu predaja piva, tento rok boli letné čísla približne rovnaké ako vlani.
Menia sa však preferencie. „Počas leta sme videli, že naši spotrebitelia majú chuť vrátiť sa do obľúbených podnikov a vychutnať si čapované pivo. Na druhej strane vplyv pandémie sa prejavil najmä v tom, že predaj piva sa stále viac posúva do retailu. Takže zatiaľ čo HORECA klesala v objemoch, o 5,7 percenta v porovnaní s rokom 2020, retail narástol o jedno percento a posilnil sa tak jeho podiel, ktorý aktuálne tvorí 78,3 percenta,“ zhodnotil sezónu generálny riaditeľ Heineken Slovensko Rene Kruijt.
Podľa jeho slov rástol podiel predaj desaťstupňového piva, ktoré malo na predaji najväčší podiel. Najpredávanejším pivom z portfólia skupiny boli Krušovice 10 % v plechovke. Podľa pivovaru dobré čísla mali aj Corgoň 10 % či Kelt 10 %.
Rástlo aj nealko
Naopak, silnejšie, resp. prémiovejšie pivá klesali. Skupina hovorí asi o prepade na úrovni štyroch percent. Časť spotrebiteľov sa presúva aj k nealkoholickým pivám. Pivovar hovorí o tom, že predaje v tejto kategórii rástli o 3,4 percenta. Pivovar má okrem troch verzií nealkoholického Bažantu aj nealkoholický Heineken.
Heineken prezradil, že sa snažil pomôcť prevádzkam či už po stránke ekonomickej, obchodnej alebo konzultačnej. Napriek tomu, mnohé z podnikov svoje brány neotvorilo. „V mesiacoch jún až august bolo otvorených viac ako 90 percent partnerských prevádzok v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Keď si porovnáme obdobie pred pandémiou, tento rok naďalej fungovalo počas leta viac ako dve tretiny partnerských prevádzok,“ uviedol Rene Kruijt.
Prečítajte si aj
Šéf Heinekenu: Obávame sa, čo príde po lete. Projekt pivovaru Bradáč pozastavujeme
Snímka od Holger Langmaier z Pixabay.