Bolo to pre nás veľké prekvapenie. Keď sme sa toto leto túlali po Slovensku, na Orave nás zaskočili krčmy s logom Martineru. Aj sme si chvíľu mysleli, že ide o pozostatok minulosti, ale nebolo tomu tak. Značka, ktorá bola kedysi neodmysliteľne spojená s Martinom, je odstrčená v kúte a žije si len svoj regionálny život. Nám to nedalo a pivo sme otestovali.
Len v regióne
Na začiatok vysvetlenie. Pivovar Martiner pôsobil v Martine do roku 2003. Ani vyše 110-ročná história varenia piva nezabránila tomu, aby sa Heineken nerozhodol pivovar zavrieť. Pivo chvíľu varili v Nitre, aby definitívne skončilo v Hurbanove, kde sa varí do dnešných dní.
Dnes je podiel piva na celoslovenskom trhu zanedbateľný. Za normálnych okolností by pivovar túto značku vyradil zo svojho portfólia a nahradil by ju inou. Na Slovensku je však situácia trocha iná. Aj vďaka pozostatkom rajonizácie, keď mali pivovary jasne dané rozdelenie trhu a nesmeli pivo predávať inde ako vo svojom regióne. Jednotlivé značky tak majú silné postavenie v regiónoch.
Platí to aj o značke Martiner, ktorá má dodnes silné postavenie v Turci, Liptove i na Orave. Ak by sa pivovar rozhodol túto značku vyradiť, je veľmi pravdepodobné, že by krčmári mohli siahnuť aj po konkurenčných produktoch. Aj preto Martiner dodnes nájdete v spomínaných regiónoch.
V ponuke len desiatka
My sme na pivo natrafili v Zuberci. „Dnes máme v ponuke len desiatku, dvanástku nám doväzú koncom týždňa,“ prekvapil nás krčmár. Aj sme sa pýtali, či pivo skutočne vozia v dvoch variantoch, krčmár len prikývol.
Po pár minútach nám na stole pristál pollitrák. Pivo malo zlatistú farbu, bolo ozdobené stredne vysokou šľahačkovitou penou, ktorá padala a krúžkovala pohár. Vo vôni ste rozoznali karamel aj chmeľový rozmer.
Ako chutilo? Sladový základ bol stredne výrazný, telo stredne plné, chlebnaté s jemnou oxidačnou pachuťou. Koncovka bola horkastá. Pivu ubližovala vyššia rezkosť (tu chybu nespravil pivovar), piteľnosť však bola v norme. Celkovo tak išlo o priemer, ktorý za nás v danom momente dostal 5,5 bodu.
Nešlo teda o žiadny zážitok, len o pivo, ktoré neublíži a neurazí. Škoda, že dané pivo nemajú vo fľaši, v danom prípade by bola recenzia možno o čosi objektívnejšia. Každopádne je dobré, že značka prežíva aspoň takto. Aj keď si vieme predstaviť aj o čosi honosnejšie postavenie na trhu ako v danom prípade.