O ochranu štátu kvôli koronakríze požiadal prvý pivovar

Karpat žiada o ochranu

Otvorenie hraníc z Českom môže byť dobrá správa aj pre našich prevádzkovateľov podnikov či reštaurácií. Prečo? Česi sú tradičný pivovarnícky národ a pivo patrí do ich jedálnička. A naši susedia sú dôležitý aj z pohľadu cestovného ruchu.

Práve oni sú tým národom, ktorý navštevuje Slovensko najhojnejšie. A keď už navštívia naše turistické destinácie, tak si to pivo u nás aj dajú. Určite nedokážu zachrániť celoročné čísla, sú aspoň kvapkou, ktorá ako-tak vylepšuje zlú tohtoročnú bilanciu.

Rok sa blíži k svojej polovici a zaujímavých momentov je veľa. A mnohé sa stále točia okolo problémov, ktoré spôsobila pandémia koronavírusu. Vybrali sme pre vás náš prehľad týždňa.

Tisícky eur straty

O tom, že pivovary doplatili na koronavírus tu nemusíme opakovať. So zaujímavými číslami prišiel uplynulý týždeň predseda Asociácie malých nezávislých pivovarov Slovenska Ľubomír Vančo. Prvýkrát vyčíslil, o koľko mohli majitelia pivovarov prísť.

„Mimoriadna situácia tvrdo zasiahla aj malé pivovary. Okrem takmer nulového obratu vznikla výrobcom piva aj priama škoda v dôsledku pokazeného piva v tankoch, pričom vzniknutá škoda sa pohybuje v rozsahu od 10-tis. eur až po 150-tis. eur na firmu podľa typu a veľkosti výroby a prevádzky,“ vyčíslil podľa agentúry Sita Ľubomír Vančo.

Zároveň predpokladá, že pokles tržieb bude do konca roka na úrovni 30 až 40 percent. „Po rozmachu, ktorý zaznamenali malé pivovary posledných desať rokov, je opäť ohrozená ich existencia, čím zákazníci prídu o rozmanitú a tradičnú chuť piva vareného klasickým spôsobom,“ uviedol Vančo.

Prvý pivovar žiada o ochranu

Keď sme už pri problémoch pivovarov, tento týždeň jeden z nich požiadal o pomoc štát. Urobila tak spoločnosť Distrib Capital. Táto firma stojí za pivovarom Karpat a jej meno nájdete na každej etikete piva z tohto pivovaru.

V týchto časoch sa obrátila na súdy s tým, aby ju dočasne chránili pred veriteľmi. A súdy jej žiadosti vyhoveli. Čo to znamená? Vláda chcela chrániť podniky, ktoré doplatia na koronakrízu. Preto zaviedla inštitút tzv. dočasnej ochrany. Ten má chrániť firmy, ktoré nevládzu kvôli koronakríze platiť  faktúry, nájomné či úvery.

Karpat žiada o ochranu

O takúto ochranu musí požiadať firma a schváliť ju musia súdy. V prípade Distrib Capital sa to aj stalo. Firma je tak minimálne do októbra chránená pred návrhom na konkurz či exekúciou. Takáto ochrana automaticky nemusí znamenať, že podnik krachuje, veľa podnikov to robí ako preventívne opatrenie.

Podľa portálu Finstat sa firme v posledných rokoch darilo, keď ani raz neskončila v strate. Od roku 2015 však mali tržby klesajúcu úroveň. Ako dlžníka eviduje spoločnosť Sociálna poisťovňa aj Všeobecná zdravotná poisťovňa. Každopádne držíme palce, nech situáciu v Hrnčiarovciach nad Parnou vyriešia tak, aby nikto netratil.

Tri pivovary, jedno pivo

Novinkou zo svojej produkcie sa pochválil pivovar Krebs z Banskej Bystrice. „Neviem ako vám, ale nám chutí. Podaril sa nám najlepší letný ALE tejto pivnej sezóny – Horkáč 11°. Príjemne horký s krásnou vôňou a jemne ovocnou chuťou. Máte pocit, že sa chcete zahryznúť. Ale ono sa len hlad prezliekol za smäd. Ak bol pre vás doteraz Urpiner horké pivo, tak ste neochutnali Horkáč z pivovaru Krebs,“ napísal na sociálnej sieti pivovar.

Krebs - Horkáč

Čo nás na tomto statuse zaujalo? No meno piva. Meno piva Horkáč totiž po novom používajú už tri slovenské pivovary. Okrem Krebsu aj Prešovský pivovar a Minipivovar Tatras. Nechce sa nám pátrať po tom, ktorý pivovar použil meno ako prvé. Podstatné je, že ani jeden z týchto pivovarov si tento názov nenechal zaregistrovať.

Uvidíme, či to niekoho napadne po publikovaní tohto článku. Ak to niekto spraví, určite vás budeme informovať. Zábava musí byť aj v týchto neľahkých časoch.

České kocúrkovo

Keď sme pri veselších témach, bratia Česi riešia jednu celkom na pobavenie. Všetko to začal pivovar Matuška, ktorý podľa nich uviedol na trh nový pivný štýl New Broumy. Ide o kúsok, pri výrobe ktorého bol použitý pšeničný a kyslý slad či pomarančová kôra.

Zavádzanie nových pivných štýlov je „zapeklitá“ vec a to z jednoduchého dôvodu. Pivných štýlov je a bolo vymyslených toľko, že sa občas takýmto spôsobom môžete ukázať ako neznalec.

Ale v tomto prípade nejde len o označenie piva. Ako pripomenuli Pivníci, pivo tohto štýlu sa totiž rozhodli navariť aj pivovary Dva Kohouti, Zámecký pivovar Frýdlant a Zichovec. Matuškovi sa to však nepáčilo a tak si nechal názov New Broumy zaregistrovať a ohradil sa voči jeho používaniu. Argumentoval tým, že názov piva si chceli ochrániť, pivný štýl však môže variť hocikto.

Zichovec tak musel meniť etikety. A viete čo je na celej kauze najlepšie? No predsa marketing. No neochutnali by ste takéto pivo? Ľudia takéto „kauzičky“ milujú. Poznateľnosť piva bude výborná a pivovar si môže mädliť ruky.

Prečítajte si aj

Brontvai provokuje veľkých: „My nie sme dáždnikové pivo“

Snímky: pivovary