Doteraz to bolo akoby hranie futbalu na dvoch ihriskách. Malí na malom a veľkí na veľkom ihrisku. Minipivovary si vybudovali trh, na ktorý sa rozhodol vstúpiť nový hráč. Je ním Slobodný pivovar Bradáč, za ktorým stojí Heineken Slovensko. Téma vyvoláva búrlivé diskusie aj mnohé otázniky. Na celú kauzu sme sa chceli pozrieť s nadhľadom a zodpovedať základné otázky. Ponúkame vám teda základný prehľad s odpoveďami a otázkami.
Kto stojí za Slobodným pivovarom Bradáč?
Ako hlavní predstavitelia pivovaru Bradáč vystupujú na verejnosti Lukáš Sopúch a Peter Vörös. Obaja majú skúsenosti s domovaričstvom, obaja sú však zamestnanci Heinekenu Slovensko. A práve najväčší slovenský pivovar je aj jediným vlastníkom spoločnosti Bradáč, ktorú založili ešte v júni minulého roka. Heineken je rovnako oficiálnym vlastníkom domény Beerport.sk, ktorá vytvára akúsi „craft beer“ odnož v rámci pivovarskej skupiny u nás. Okrem piva Bradáč bude zastrešovať aj značky remeselných pív, ktoré kúpil Heineken. Najvýraznejším menom je americký pivovar Lagunitas.
Prečo sa Heineken rozhodol konkurovať malým pivovarom?
Hlavný predstaviteľ Bradáča hovorí o tom, že chceli obohatiť pivnú ponuku u nás. Fakt je ten, že nadnárodný koncern by nenalial peniaze do ničoho, čo by potenciálne nemohlo priniesť väčší podiel na trhu či generovať zisk. Veľké pivovary už niekoľko rokov trápi pokles predaja piva na výčapoch. Uvedený predaj je pritom najvýnosnejší. Na strane druhej, remeselné pivovary rastú a väčšina podnikov v lete nestíha pokrývať dopyt. Heineken tak vidí priestor na ďalší rast práve v tomto segmente.
Čo od tohto kroku Heineken očakáva?
Ani samotný koncern nevie, čo od toho môže čakať. V zahraničí je bežné, že veľkí hráči kúpia dobre fungujúci minipivovar a takýmto spôsobom expandujú do segmentu remeselných pív. V slovenskom prípade urobili nezvyčajný krok, keď sa snažia vybudovať novú značku cez kočovné (nájomné) varenia piva v Maďarsku a Česku. Môžeme hovoriť o tom, že Slovensko je v tomto prípade akýmsi lakmusovým papierikom. Buď projekt v tichosti za pár mesiacov skončí, alebo sa ukáže životaschopný a Heineken ho bude môcť uplatniť aj v iných štátoch. Slovenské vedenie pivovaru si v prípade úspechu určite „šplhne“ v očiach veľkého vedenia.
Prečo sa Heineken rozhodol pivo ponúkať v špecializovaných podnikoch?
Je to jednoduchšia cesta. Nemusia nič vysvetľovať, robiť dodatočnú marketingovú kampaň. A v prvom rade testujú reakcie zákazníkov. Objemy, ktoré navarili nie sú tak veľké, aby mohli spustiť celoplošný predaj piva v rámci Slovenska. Takýmto spôsobom si otestujú predaj a následne budú môcť sieť odberateľov rozširovať aj o podniky zo svojej skupiny.
Aké pivo môžeme očakávať od značky Bradáč?
V prvých várkach určite nadpriemerné. Aj na Salóne piva ukázali, že vedia navariť konkurencieschopný produkt. Otázne zostáva, čo bude v prípade, keď budú potrebovať navariť väčšie množstvá. A či budú naďalej variť v Maďarsku a Česku. Niekde nie je napísané, že variť nemôžu aj na veľkej varni v Hurbanove. Tento variant je však v danej chvíli skôr hypotetický.
Prečo malí hráči reagujú tak podráždene?
Aj Heineken sa podpísal pod to, že zo slovenského pivného trhu zmizla pivná pestrosť. Hurbanovský pivovar pozatváral prevádzky v Nitre, Rimavskej Sobote i Martine a výrobu koncentroval v jednom pivovare. Ešte väčším problémom je, že Heineken si zazmluvnil stovky prevádzok po celom Slovensku a zakázal im ponúkať iné pivá ako svoje. Aj keď krčmári mali záujem ponúknuť jednu pípu „malým“, nemohli tak urobiť. Heineken im totiž hrozil pokutami. Tu treba dodať, že mnohí krčmári sa do tejto situácie dostali vlastným pričinením, keď sa nechali „uplatiť“ slnečníkmi, terasami či inými príspevkami na rozvoj podnikov. Heineken si pri vstupe do nového segmentu môže pomôcť profesionálnym marketingom, finančným krytím a dokonalou logistikou. Všetky tri atribúty malým hráčom chýbajú. Z tohto pohľadu je to rovnaké, ako keby do súťaže amatérskych hokejistov prišiel hráč z NHL.
Môže sa opakovať veľké zatváranie pivovarov a návrat časov, keď zmizla pivná pestrosť?
Určite nie. Keď sa pozeráme na pivný trh po rozdelení Česko-Slovenska, zistíme, že na slovenskej strane nebol zdravý. Časť pivovarov vznikla umelo, rozhodnutím súdruhov a nemala historickú tradíciu. Časť pivovarov ponúkala pivo, ktoré bolo nekonkurencieschopné. Situácia je dnes ďaleko iná. Malé pivovary vznikli prirodzene. Aj keď o komunite, ktorá varí remeselné pivo, nemôžeme hovoriť ako o homogénnej, existuje v nej zdravé jadro, ktoré posúva celý segment vpred. Mnohé malé pivovary produkujú pivo, ktoré by sa nestratilo ani vo svete.
Ohrozí Heineken projektom Bradáč malých hráčov na trhu?
Ohrozí ich asi tak, ako ktorákoľvek silnejšia konkurencia. Tu treba zdôrazniť, že v segmente remeselného piva rastie slovenským pivovarom oveľa väčší súper, ktorým im „kradne“ zákazníkov. A tým je české remeselné pivo. České pivovary ponúkajú zaujímavé pivo, ktoré je kvalitatívne stabilizované a navyše ponúkané za priaznivý peniaz. Stačí sa pozrieť do pivoték. Česi majú prevahu. Aj v tomto prípade by mohla platiť premisa o tom, že keď kúpite cudzokrajný produkt, ochudobňujete domáceho pivovarníka. Takéto pnutie však neexistuje. Ďalším faktorom je to, že na Slovensku sa pripravuje asi päť pivovarov, ktorých ročná produkcia má presiahnuť 10-tisíc hektolitrov piva. Aj ich príchod zmení trh.
Sú bojkot či protesty správnym smerom?
To je už na samotných pivovaroch. Na slovenskom remeselnom pive je krásne to, že vyrástlo prakticky na zelenej lúke, vďaka domovaričom. Nesie so sebou príbeh a silné posolstvo. Väčšina pivovarníkov berie varenia piva ako posolstvo, životnú filozofiu i vášeň. Správanie Heinekenu a jeho minulosť je do istej miery popieraním týchto zásad. Aj preto im nikto nemôže zazlievať kritiku či burcovanie svojich zákazníkov. Krok Heinekenu je neštandardný a neštandardné problémy občas vyžadujú neštandardné riešenia.
Dalo sa celej kauze nejako predísť?
Nedalo. Heineken by vstúpil na trh remeselného piva vtedy, keď by to uznal za vhodné. Jednoducho je to realita, s ktorou sa budú musieť remeselníci naučiť žiť. Trocha nešťastne dnes vyzerá načasovanie a uvedenie značky Bradáč práve na Salón piva. Aj toto spojenie vzbudilo vášne.
Ako sa zmení trh v nasledujúcich mesiacoch?
Trh sa menil a meniť naďalej aj bude. To čo stačilo včera, zajtra už nebude. Aj príchod Heinekenu sa podpíše pod to, že pivovary sa budú musieť správať ekonomickejšie a myslieť viac aj na marketing. Tí, ktorí produkovali nadpriemerné pivo sa báť nemusia. Pivovary s kolísavou kvalitou piva či producenti bez stálych odberných kanálov môžu mať problém. Konkurencia bude ďalej rásť a nebude jednoduché nájsť si stabilné pozície.
Kto môže z aktuálnej situácie profitovať?
Jednoznačne zákazník. Zvýšená konkurencia prinúti pivovary vymýšľať a hľadať nové pohľady na pivo. Ponuka môže byť pestrejšia, ceny priaznivejšie. Zákazníci budú mať na výber širokú ponuku pivovarov a zostanú verní tým, ktoré ich neskalmú. Správanie fanúšika remeselného piva je iné ako v prípade bežných pivárov. Fanúšik vyhľadáva a testuje rôzne pivá, nekupuje len to, čo je v obchode v akcii. Aj preto majú poctiví remeselníci výhodu.
Snímka: Beeerport SK
Prečítajte si aj
Kalkul, trojský kôň i bojkot. Malé pivovary reagujú na projekt Bradáč