Chuť a kvalitu produktu ovplyvňujú desiatky faktorov. Jeden je však ten najpodstatnejší. Srdce. Aj keď môžu veľkí nadnárodní hráči dominovať trhu, bezprostredný kontakt s tým čo vyrábajú, strácajú. A na tomto faktore môžu stavať menší producenti. A neplatí to len o pive. Len pred pár dňami ohlásili naše najväčšie pivovary Heineken Slovensko a Pivovary Topvar otvorenie nového segmentu. Slovákov chcú naučiť piť kvasený jablčný mušt – cider. Pre bratov Oprendekovcov to znamenalo úplnú zmenu.Neďaleko Košíc totiž vyrábajú už niekoľko mesiacov vlastný cider s názvom Opre‘. Manufaktúrne, v malom.
„Príchod všetkých veľkých hráčov sme očakávali už dlhšie, keďže tú dieru na trhu sme nevideli len my, ale aj veľké nadnárodné firmy. Neboli sme si len istý, či prídu v roku 2014 alebo 2015,“ prezrádza portálu oPive Gabriel Oprendek. O nejakom súboji s gigantmi však nie je ani reči. „Stratégia je rovnaká ako pri remeselných pivovaroch vs. nadnárodných „pivovaroch“. Oni si idú svojou cestou a my svojou,“ hovorí s úsmevom spolumajiteľ jedného z malých výrobcov cideru.
V biznise platí jedno pravidlo, ktoré môže viesť k úspechu. Začni podnikať s tým, čo ti chýba. S tým, čo potrebuješ alebo chceš, ale nevieš to nikde kúpiť. Tak to bolo aj s bratmi Oprendekovcami. „K výrobe cideru sme sa dostali celkom normálne. V zahraničí nám veľmi chutil a na Slovensku sme ho nevedeli zohnať. Tak sme sa rozhodli, že si urobíme vlastný cider,“ vracia sa k úplnému začiatku Gabriel. Ten poukazuje na to, že následne videli na trhu dieru, ktorú sa pokúsili zaplniť. Cesta od nápadu k prvému prednému cidru však bola veľmi dlhá. „Najprv bolo najdôležitejšie vyrobiť vlastnú receptúru. To nám trvalo asi rok. Ten bol plný experimentov a neúspechov. Potom nasledovali „vybavovačky“ s hygienou, colnicou, a všelijakými úradmi,“ spomína.
Jedna vec bolo variť v malých množstvách, druhá vo veľkom. Aj tento problém však vyriešili. Ďaleko zložitejšie však bolo presvedčiť kupujúcich. „Reakcie zákazníkov sú veľmi rôzne. Niektorí vedia čo je to cider, niektorí nevedia, niektorí si nedajú vysvetliť čo to je,“ približuje Gabriel. Bratia plánujú do budúcna vychytať všetky podnikateľské muchy a postupne zvýšiť produkciu. Aktuálne pritom mesačne vedia vyrobiť asi 8-tisíc litrov cideru.
Oprendekovci sa pohybujú v Košiciach, kde je silná pivná komunita. Práve tá ovplyvnila aj ich produkt s názvom Opre‘ Hoppy Cider. „Túto receptúru nám poradil Maroš Hajduk z Padre Craft Brews, keď nám priniesol chmeľ Galaxy a Wakatu, aby sme dali chmeliť cider za studena. Vôbec sme nechápali prečo, ale vyskúšali sme. Výsledok bola neopísateľná chuť tropického ovocia dosiahnutá chmelením austrálskeho Galaxy,“ približuje Gabriel.