Otvorili General. Kapacitne najväčší pivovar v Bratislave

Komunita bratislavských pivovarov sa rozrástla o ďalšieho producenta zlatistého moku. Svoje brány oficiálne otvára pivovar General. Zdá sa vám, že jeho pivo ste už pili? Nemýlite sa. Pivovar fungoval v skúšobnej prevádzke, v týchto dňoch však spúšťa oficiálnu výrobu a naplno rozbieha všetky aktivity.

Byrokracia? Je to všade rovnaké

O pivovare General sme na našej stránke prvýkrát písali ešte v máji 2017. Človek by si myslel, že ak sa Michala Kováča opýtate, čo bolo na tomto období najťažšie, odpovie byrokracia. Majiteľ Generalu však prekvapí. „Nebolo to až také strašné. Byrokracia a administratíva je v každom podnikateľskom sektore rovnaká,“ hovorí Michal, ktorý vie porovnávať. Stojí totiž aj za tlačiarňou Dobrotlač.

Podľa jeho slov vybavovanie všetkých povolení trvá dlho „Ideálne je najať si firmu, ktorá sa vybavovaním živí. Určite by aj v našom prípade pomohlo, keby sme každý týždeň chodili za úradníkom, ale na to nebol čas,“ rozpráva majiteľ pivovaru.

Ten nie je na trhu nováčik. Bol totiž pôvodným majiteľom podniku 100 pív. Zatiaľ nápad otvoriť si pivovar neľutuje a nemal ani chvíľu, keď chcel z pivovarského biznisu odísť. „Určite by som však veľa vecí urobil inak. Ale čas nevrátite, človek sa učí na vlastných chybách,“ hovorí Michal a ukazuje aj na problémy a vychytávky pivovarskej technológie.

Keď sme pri nej, pivovar je najväčším z komunity bratislavských. General totiž disponuje varňou o objeme 20 hektolitrov. Ak by ste ho chceli navštíviť, máte smolu, pivovar nedisponuje vlastnou prevádzkou. „Zatiaľ nechceme ísť cestou vlastného podniku, skôr sa chceme zamerať na prevádzky, kde budeme mať stále pípy,“ hovorí Michal Kováč.

Aj keď pivovar nemá podnikovú predajňu, za domovský stánok považuje klub v Novej Cvernovke kde je stabilne na výčape a v ponuke sú aj fľaškové pivá.

Stávka na ležiak

General, ktorý má pomenovanie po Milanovi Rastislavovi Štefánikovi, sa chce zamerať hlavne na ležiaky. „Tie budú základom našej ponuky, chceme však ponúkať aj iné pivné štýly. Určite to bude APA či IPA,“ rozmýšľa nahlas Michal.

Konkurencie na trhu a pretlaku remeselných pív v podnikoch sa neobáva. „Podľa mňa tu až taká veľká konkurencia nie je. Ak budete robiť veci na 100 percent, úspech sa dostaví,“ vysvetľuje a za problém nepovažuje ani to, že do tohto segmentu sa tlačia aj veľkí hráči.

„Ja si myslím, že tí nám všetkým môžu pomôcť. Najmä cez osvetu môžu k remeselnému pivu prilákať aj nových zákazníkov. Nikto z „craftu“ totiž neprejde na Bradáča, ale naopak to neplatí,“ vysvetľuje na konkrétnom prípade.

Podľa jeho slov sa situácia na pivovarskom trhu mení a do istej miery kopíruje dianie na tom vinárskom. „Aj tam na trhu dominovali veľkí hráči, postupne však ponuku začali rozširovať malé vinárstva,“ porovnáva Michal.

Marketing a zviditeľňovanie sa

General teraz vstupuje do ďalšej etapy. „V nej by sme chceli vylaďovať receptúry a posilňovať povedomie značky a s tým spojený marketing. Keď ľudia značku nepoznajú, potom máte problém,“ prezrádza majiteľ pivovaru.

Pivovar, ktorého hlavný sládkom je dnes Peter Vnuk, sa chce zamerať nielen na hlavné mesto. „Chceli by sme dodávať naše pivo aj mimo Bratislavy, uvidíme ako sa to rozbehne,“ naznačuje majiteľ.

V súvislosti s ďalším vývojom na trhu je majiteľ optimistický. Veľa však bude záležať aj od toho, ako budú jednotlivé pivovary spolupracovať. „Bolo by zaujímavé sledovať, ak by viaceré pivovary začali spolupracovať v oblasti osvety a propagácie remeselného piva”. uzatvára rozprávanie majiteľ pivovaru General Michal Kováč.

Prečítajte si aj

V Bratislave pripravujú nový pivovar. Bude najväčší

Snímky: Pivovar General