Parom: Plánujeme prejsť na plechovky a meniť dizajn etikiet

Pivovar Parom

Rok 2020 môžeme označiť za jeden z najťažších v novodobej histórii Slovenska. Sektor gastra naplno zasiahli opatrenia, ktoré paralyzovali tisícky podnikov aj podnikateľov. Ťažké chvíle museli riešiť aj pivovarníci. Aj preto bude naša koncoročná pivovarnícka anketa trocha iná. Pivovarníci v nej budú bilancovať, ale aj odhadovať vyhliadky na ďalší rok. Dnes sa za rokom 2020 obzerá Andrej Krajča z kočovného pivovaru Parom.

Dá sa nájsť na roku 2020 niečo pozitívne? Donútila vás situácia zaviesť nejaké zmeny, ktoré vám môžu v budúcich rokoch pomôcť?

Samozrejme, ako na všetkom zlom, dajú sa aj na roku 2020 nájsť pozitíva. Keď zoberiem rok chronologicky, tak začiatok roka bol pre nás vcelku veľmi slušný, čo sme predtým nemávali, keďže väčšinou sú január a február najslabšie mesiace. Pripravovali sme sa na jarnú sezónu a nachystali veľa piva, prišla však korona a opatrenia. Našťastie sme nakoniec žiadne pivo vylievať nemuseli, všetko sme predali vo forme fliaš, začali sme robiť rozvoz piva. Po postupnom uvoľnení opatrení v letných mesiacoch sme zaznamenali dosť veľký nárast dopytu po našom pive, určite vo väčšej miere ako pred rokom v rovnakom období.

Myslím, že to súviselo dosť aj s tým, že všetky prevádzky boli predtým niekoľko týždňov zatvorené a ľudia sa cítili deficit po spoločenskom živote. Keby sa ešte uskutočnilo viac festivalov, bolo by toto obdobie vysoko nad naše očakávania. Navarili sme aj niekoľko noviniek, urobili kooperačné várky, získali sme aj Zlatú pivnú korunku. Následné jesenné a najmä zimné opatrenia boli ale pre nás dosť obmedzujúce, produkcia a predaj klesli výrazne, preto sme aj zrušili viaceré plánované zimné špeciály, ostali sme len pri osvedčených druhoch pív.

Pivovary budú rátať straty. Ako ste na tom vy? Viete fungovať v obmedzenom režime, alebo máte existenčné problémy?

Tým, že sme malý pivovar a ešte k tomu  kočovný, nemôžeme sa porovnávať s nákladmi na prevádzku s „kamennými“ pivovarmi. Určite by straty mali, keby sme porovnali komplexne celý rok, ale samozrejme neboli také veľké.

Aký krok vlády by ste v tejto situácii privítali? Môžu Vám v tomto smere pomôcť aj fanúšikovia piva?

Čo sa týka pomoci pre nás, nežiadali sme o podporu ani v prvej, ani v druhej vlne, ako som povedal, sme kočovný pivovar s malou kapacitou. V čom by ale pomoc mohla byť lepšia, je pomoc podnikom, reštauráciám samotným. Nielen podpora na udržanie zamestnancov, ale aj podpora samotných prevádzok. Pretože keď po skončení pandémie a znovu otváraní podnikov zistíme, že kopec z nich už neotvorí, určite to poznačí aj pivovarnícky sektor.

Fanúšikovia piva nám určite pomohli za čo im aj touto cestou veľmi pekne ďakujeme. Radi si naše pivá kupovali, najmä v čase jarnej vlny to bolo pre nás zachraňujúce, naozaj len vďaka nim sme všetko pivo predali a nemuseli vylievať.

S akými ambíciami vchádzate do roka 2021? Budete robiť v portfóliu ponúkaných pív nejaké zmeny?

V prvom rade všetci veríme, že už minimálne letná sezóna sa ako tak vráti do starých koľají, a podľa toho by sme chceli prispôsobiť aj naše portfólio. Dúfame, že pribudnú už aj letné festivaly. Nezrealizované plány chceme určite preniesť do nového roka, jednak čo sa týka letných pív ako aj zimných špeciálov. Takisto máme v pláne oživiť a ozvláštniť aj staré receptúry. A taktiež plánujeme už začiatkom roka prejsť na plechovky a postupne meniť aj dizajn etikiet. Samozrejme chceme aj naďalej variť dobré pivá, máme dohodnuté aj ďalšie kooperácie, posúvať sa dopredu, aby boli zákazníci spokojní, aby viac siahali po slovenskom remeselnom pive.

Prečítajte si aj

Huncút: Môže sa stať, že pivovar bude na predaj

Snímka: Pivovar Parom