Päť dôvodov, prečo sú Slováci „národom europiva“

Topvar

Sadnete si do krčmy na opačnom konci sveta. Objednáte si miestne pivo a pri prvom dúšku vás napadne, že ste doma. Nie, nejde o pohodu, ktorú vám priniesol podnik. Skôr pocit, že toto pivo je ako naše. Naše, kúpene v hypermarkete či večierke za rohom. Neurazí, nenadchne. Pri bežnej konzumácií je na nerozoznanie od ostatných. Aj to je následok globalizácie. Tá sa dotkla aj piva. V Európe majú preň špecifické pomenovanie – europivo. Pivo varené vo veľkých várkach. Zväčša uvarené na vyššie stupne a neskôr zriedené na želaný produkt. Bohužiaľ, slovenský spotrebiteľ má nálepku „konzument europiva“. A častokrát nevinne. Portál oPive.sk vám prináša päť dôvodov, prečo sú Slováci národom europiva.

1. Trh „povysávali“ nadnárodní hráči z Holandska a Afriky

Ešte v roku 1994 existovalo na Slovensku vyše 15 pivovarov rozosiatych po celom Slovensku. Ako pozostatok pivnej rajonizácie mal každý región vlastné pivo. Iné bolo v Poprade, iné v Košiciach či Michalovciach. O kvalite by sa v niektorých prípadoch dalo polemizovať, ale rôznorodosť existovala. Existovala až pokiaľ si Slovensko nevyhliadli nadnárodní hráči. Holandský Heineken a juhoafrický SABMiller. Mali možnosť, tak poskupovali všetko čo sa dalo. A potom s prihliadnutím na finančnú náročnosť všetko sústredili do svojich centrálnych pivovarov v Hurbanove, resp. Veľkom Šariši. Výsledok? Dnes zostali na Slovensku len štyri priemyselné pivovary. Okrem už spomenutých sú to Banskobystrický pivovar a Steiger vo Vyhniach. Na porovnanie, v Česku pôsobí okolo 50 priemyselných pivovarov.

2. Veľkí určujú podmienky na trhu

Skúste sa prejsť po vašom meste a pozrieť si čo čapuje väčšina podnikov. Môžeme sa staviť, že to bude v prevažnej väčšine niečo od týchto troch skupín: Heineken, SABMiller alebo Staropramen. Skupiny jednoducho využili svoj finančný potenciál a ponúkli krčmám tak výhodné podmienky, že pristúpili na ich pivo. Že si zabezpečili, že tam nemôžu čapovať iný druh piva? Úplne legitímne. Neporušujú zákony, jednajú tak ako skutoční podnikatelia. Nemôžete sa potom čudovať, že vo vašom meste nenájdete iné pivo ako Zlatý Bažant, Corgoň, Šariš či Staropramen. Každý krčmár má na výber. Zákazník už menej.

3. Výber? Na prvom mieste je cena

Nebyť europiva, asi ťažko by sme boli pivným národom. Či chceme, či nie veľké pivovary dokážu zabezpečiť pivo vo všetkých kútoch Slovenska. A za cenu, ktorá je akceptovateľná vo všetkých sociálnych skupinách. Na Slovensku môžeme pritom pozorovať fenomén toho, že rozhoduje cena. Stačí sa pozrieť na to, ktoré pivo je u nás najpredávanejšie. Je to Kelt z hurbanovského Heinekenu. Ide o najlacnejšie brandové pivo u nás. Slováci ho jednoducho akceptovali a tým pádom im chutí. Že ide o pivo, ktoré v prvom rade pozerá na cenu? Rozhoduje spotrebiteľ. Pivo sa predáva, pivo chutí. Cena je u nás najdôležitejšia.

4. Kvalitu v hypermarkete nekúpite

Predaj piva v reštauráciach, hoteloch a krčmách posledné roky upadá. Slováci šetria a pivo si radšej vypijú doma pri telke. Trend, s ktorým sa dá ťažko bojovať. Aj keď by si chcel pivný nadšenec kúpiť pivo na doma, v bežných obchodoch ho kúpi len ťažko. Isté pokusy naznačuje raz za tri mesiace Lidl či rozšírením pivnej ponuky o české pivá aj Tesco, kvalitu však bežne v obchode nenájdeme. Keď zahraničné pivo, zväčša tiež spadajúce do kategórie europivo. Smutná realita. Predáva sa to o čo je záujem. Záujem je o to, čo je odskúšané a chutilo. Začarovaný kruh.

5. Partizánske krčmy „v utajení“

Jedno platí určite. Kto raz ochutná poriadne klasické pivo, k europivu sa nikdy nevráti. To je ten problém, že prevažná väčšina pivárov „poriadne“ pivo nikdy nepila. Poctivé pivo nemá žiadny marketing, nemá reklamu, nemá prezentácie, ktoré by prilákali nových zákazníkov. Nie je sa čomu čudovať. Keď si raz zákazník obľúbi svoj podnik, bude sa doňho pravidelne vracať. Minipivovary väčšinou s návštevnosťou problém nemajú. Mnohé z nich nestíhajú variť pre svojich a priestor na lákanie nových zákazníkov prakticky nie je. Sú ako partizáni, ktorí sa tešia z toho, že naučili piť kvalitne aspoň svojich zákazníkov. Na viac treba peniaze a tie nie sú.