Pivná korunka hlási rekord. Aj veľkú výzvu pre celý sektor

Slovenská pivná korunka, korunka, súťaž, degustácia,

Slovenská pivná korunka hlási rekord. Najväčšia degustačná súťaž u nás zapísala minulý týždeň už svoj 13. ročník. Oproti minulosti sa organizátori mohli pochváliť rekordným záujmom.

Desiatky pivovarov

„Tento rok do súťaže prihlásilo 31 slovenských pivovarov rekordných 178 pivných vzoriek. Ktoré slovenské pivá označia odborníci za tie najlepšie sa dozvieme 12. júna,“ uviedla Jana Shepperd, prezidentka Slovenského združenia piva a sladu.

Súťažilo sa v desiatich kategóriách, keď najväčšia konkurencia bola v kategórií ALE. Kým vlani zahŕňala len pivá štýlu India Pale Ale, tento rok neboli vrchne kvasené pivá vôbec obmedzované. Vedľa seba tak súťažili aj štýly ako IPA, APA, Gose či Sour, ktoré naberajú na popularite.

Druhou najsilnejšou kategóriou boli svetlé pivá nefiltrované spodne kvasené s extraktom pôvodnej mladiny do 12 percent. V tomto prípade sa prihlásilo do súťaže 27 vzoriek. Silná konkurencia bola aj medzi nealkoholickými nápojmi radler. Degustátori hodnotili 24 vzoriek.

Aká bola súťaž?

Súťaže sme sa zúčastnili aj my. A aké boli dojmy? V kategórii vrchne kvasených pív boli najmä prvé kolá utrpením. Veľké percento prihlásených vzoriek vykazovalo „vady“. Oproti minulému roku sa v tomto smere situácia nezlepšila, skôr naopak. Bohužiaľ, niektorým pivovarom chýba väčšia miera sebakritiky a do súťaže pošlú hocičo.

Šťastne nedopadol ani ťah organizátorov otvoriť tzv. free style kategóriu. Pod vrchne kvasené pivá totiž môžete zaradiť hocičo. Výsledok je potom taký, že pre degustátora je ťažké prepínať z jedného štýlu do druhého. Najmä, keď po „ape“ nasleduje Gose. Nehovoriac o tom, že pri jednom štýle môže byť napríklad slanosť (karamel, kyslosť…) chyba, pri druhom charakteristický znak. Aj keď treba priznať, že pivovary vedeli do čoho idú.

Je však fajn, že takáto súťaž na Slovensku existuje. Združenie v tomto smere robí záslužnú  vec. Možno by však mohli organizátori porozmýšľať aj nad tým, že by jednotlivým pivovarom posielali aj výsledky z konca výsledkovej tabuľky. Možno by to bol dobrý krok k tomu, aby na trhu stúpla miera sebareflexie.

Snímka: SZVPS