Pivná podlosť? Inak krok najväčšieho pivovaru na svete nazvať nemôžeme

Ratebeer

Či chceme, či nie, varenie a predaj piva je v prvom rade biznis. Aj v uplynulých rokoch a desaťročiach sme boli na celosvetovej scéne svedkami krokov, ktoré túto tézu len potvrdzovali. Žiadna z nich sa však nevyrovná tomu, ako najväčšia pivovarnícka skupina na svete kúpila pivný portál s hodnoteniami len preto, aby ho mohla zavrieť.

Bez investícii, bez rozvoja

Áno, hovoríme o príbehu stránky Ratebeer. Išlo o portál, ktorý združoval pivnú komunitu a vytváral unikátny katalóg pív s hodnoteniami tisícov pivných recenzentov. Princíp fungovania stránky bol pomerne jednoduchý.

Fanúšikovia po celom svete hodnotili pivá, ale aj špecializované podniky. Vytvárala sa tak databáza s hodnoteniami pív. Stránka pritom mala výpovednú hodnotu. V roku 2013, po trinástich rokoch existencie, ste na nej mohli nájsť  viac ako 4,5 milióna hodnotení okolo 470-tisíc pív z viac ako 26-tisíc pivovarov.

Portál vytváral okolo seba komunitu a mal istú výpovednú hodnotu. Všetko sa to začalo meniť v roku 2017. Menšinový podiel na vlastníctve stránky získal najväčší producent piva na svete Anheuser-Busch InBev (ABI). Akvizíciu ukončil o dva roky neskôr, keď stránku získal celú.

Čo nasledovalo po tom? Ak by sme napísali slovo „nič“ neklamali by sme. Nový majiteľ so stránkou nerobil naozaj nič. Neinvestoval, nerozvíjal ju, nestaral sa o jej budúcnosť. Vo februári tohto roka ju jednoducho vypol.

Vypnime ich

Asi sa pýtate, prečo by pivný gigant, ktorý za minulý rok dosiahol obrat 60 miliárd dolárov, robil takýto krok. Dôvodov je mnoho, asi by sme ich mohli zhrnúť pod skratku lebo chcel a mohol.

Ratebeer bol pivným portálom, v ktorom pivo hodnotili náročnejší pivári. Určite tam nechodili zákazníci, ktorí si pivo vyberajú v supermarkete podľa aktuálnej zľavy. A náročnejší pivár asi ťažko ocení pivo navarené pre masy, ktorého hlavným cieľom je zarobiť. A práve takéto pivá varil a varí koncern ABI.

Samozrejme, vznikali rôzne rebríčky najhorších pív, ktoré veľmi radi preberali médiá po celom svete. Hádajte, ktoré pivá v takomto rebríčku nechýbali? Áno, pivá z koncernu ABI patrili medzi „favoritov“.

Manažérom takéto hodnotenia evidentne znepríjemňovali život a tak urobili vec, ktorá nemá v pivnom svete obdobu. Stránku kúpili len s tým úmyslom, aby ju zavreli a zbavili sa negatívnej publicity.

Zvrátený svet

Začiatkom tohto roka sa rozhodli, že stránku jednoducho vypnú. Nepresvedčilo ich ani to, že na stole mali ponuky na predaj stránky. Ale o peniaze im nešlo. Tých má koncern dosť. Tu išlo o umlčanie más a pivnej komunity.

Začiatkom februára stránku Ratebeer vypli. Je to smutné a zvrátené zároveň. Svoj diel viny však nesie aj majiteľ stránky Joe Tucker, ktorý pristúpil na predaj práve tejto skupine.

Stránka je minulosťou a my sme boli svedkami kroku, ktorý nemá obdobu. Je výsmechom pivovarníckej komunite aj budovaniu pivnej kultúry. Kultúry, ktorá pivo nevníma len ako bezobsažný nápoj, na ktorom sa dá zarobiť, ale ako niečo, čo môže mať väčší presah.

Prečítajte si aj

V Česku produkuje gigant miliónové straty. Vadiť mu to nemusí

Ilustračná snímka: ChatGPT