Prvý augustový piatok už niekoľko rokov patrí pivu. Práve v tento deň je totiž Medzinárodný deň piva. Toto leto si ho môžu spotrebitelia konečne vychutnať bez obmedzení v podnikoch, aj na letných festivaloch. Ale je čo?
Pandémia úradovala
Medzinárodný deň piva sa vo svete oslavuje od roku 2008. Pivovarníci však majú tento rok dôvodov na oslavu viac ako inokedy. Vychutnať si pivo v puboch úplne bez obmedzení znamená väčšiu šancu priblížiť sa úrovni predaja piva v období pred pandémiou.
V roku 2021 bol celoeurópsky predaj piva v puboch a reštauráciách stále o 35 percent nižší ako v roku 2019. Vyplýva to zo správy európskeho združenia pivovarníkov The Brewers of Europe o vplyve pandémie na európskych pivovarnícky sektor a ekonomiku (The Europe Economics’ Beer Covid Impact Report). Pokles predaja piva v gastro segmente nahradil predaj piva v obchodoch iba čiastočne. Celková spotreba piva v Európe bola v roku 2021 stále o 28 mld. hektolitrov nižšia ako pred pandémiou.
„Predaj piva sa v Európe ani na Slovensku stále nedostal na úroveň pred rokom 2020. Pivo je prírodný nápoj, citlivý na skladovanie, a viac ako iné nápoje je prepojený so socializáciou v podnikoch a na podujatiach. Pivovarníci spolu s prevádzkovateľmi gastro zariadení, hotelov a festivalov tak dúfajú, že tento rok sa aspoň čiastočne priblíži k obdobiu pred pandémiou,“ hovorí Vladimír Machalík, výkonný riaditeľ Slovenského združenia výrobcov piva a sladu.
Pomáha ekonomike
Zatiaľ čo výroba piva v roku 2021 bola v 19 krajinách eurozóny stále o 11 percent nižšia ako v roku 2019, výroba vína a liehovín sa v porovnaní s rokom 2019 v skutočnosti zvýšila o tri až päť percent. Pivovarníci tak môžu pomôcť reštartovať ekonomiku v súčasnom období viac ako iné sektory. Výroba piva je totiž mimoriadne naviazaná na lokálne komunity.
Podľa údajov The Brewers of Europe, až 95 percent zamestnanosti súvisiacej s pivom je mimo samotných pivovarov. Jediné pracovné miesto v pivovare pritom priamo vytvára jedno pracovné miesto v poľnohospodárstve, jedno v maloobchode (retail), dve u dodávateľov a tri v gastro sektore. Je to napríklad dvojnásobne viac oproti automobilkám, kde jedno pracovné miesto u finálneho výrobcu vozidiel vytvorí tri až štyri pracovné miesta. Celkovo tak pracovné miesto v pivovare vytvára až 17 ďalších pracovných miest v širšej ekonomike.
Predaj piva v gastro sektore je kľúčom k vytváraniu pracovných miest i hodnoty pre štát. V roku 2021 sa do tohto sektoru v Európe vrátilo 284-tisíc pracovných miest. Ak sa predaj piva vráti na úroveň pred pandémiou, ďalších 254 000 pracovných miest v únii môže byť ešte obnovených. Pivovarníctvo má stále priestor priniesť do európskej ekonomiky dodatočných šiestich miliard eur na daniach.
„Pivovarníctvo a gastro sektor stále prežívajú náročné obdobie. Zatiaľ sme získali len časť toho, čo sme stratili,“ hovorí Pierre-Olivier Bergeron, generálny tajomník združenia The Brewers of Europe. „Sme presvedčení, že so správnou podporou dokážeme znovu vybudovať celý hodnotový reťazec spojený s výrobou piva. Gastro prevádzky sa opäť môžu stať piliermi miestnej komunity a s ňou aj ekonomiky, spoločnosti a celkovo nášho spôsobu života.“
Tohtoročný Medzinárodný deň piva sa tak nesie v znamení nádeje, že sa sektor pivovarníctva v Európe i na Slovensku podarí po pandémii obnoviť. V období, keď Európa čelí ďalším náročným výzvam, je pritom vplyv na ekonomiku spojený s jeho obnovou ešte dôležitejší.
Prečítajte si aj
Snímky: SZVPS