Pivovar Buchvald, ktorý ste doteraz mohli nájsť v Poráčskej doline, má novú adresu. Po novom sídli v Spišskej Novej Vsi. Nemení sa však len adresa. Po novom sa môže spišský pivovar pochváliť aj výrazne väčšou kapacitou.
Nestíhali by
Podľa Petra Novotného, majiteľa a sládka pivovaru, pri sťahovaní zohrali úlohu viaceré faktory. „Po prvé, Buchvald je moja srdcová záležitosť, sníval som o tom, že pivovar zväčším. Taktiež v lete minulého roku sme otvorili piváreň v centre Spišskej Novej Vsi. A toto leto by už bol problém dodržať potrebné doby ležania v pôvodných priestoroch a to je pre mňa nemysliteľné,“ hovorí pre portál oPive.sk Peter Novotný.
Ten poukazuje na to, že len málo pivovarov na trhu dodržiava poctivé ležanie piva. „Ak hovoríme o tradičnej výrobe, a toto slovo si v poslednej dobe privlastňujú skoro všetci, tak tradičná výroba v akejkoľvek odbornej literatúre hovorí o dobe ležania pri ležiaku 70 dní a pri výčapnom pive aspoň 21 dní. A je to veľmi jednoduché, ak prídem k akémukoľvek výrobcovi a vidím tam pár tankov, vyrába x druhov pív, k tomu aj „ležiak“, tak to musí byť jasné, že nemôže dodržať tieto doby, nech si to píše na stránky, fľaše a sudy aj zlatým písmom,“ konštatuje
Podľa jeho slov Buchvald toto časové rozpätie dodržiava. Ďalším dôvodom rozšírenia boli praktické skúsenosti z doterajším pivovarom. Tak po technologickej, ako aj stavebnej stránke chcel mnohé veci zmeniť. „Až nakoniec padlo rozhodnutie postaviť to na zelenej lúke, presne tak, ako som si to predstavoval,“ hovorí.
Výrazný nárast kapacity
Kým v pôvodných priestoroch sa ročná kapacita pivovaru pohybovala na úrovni 450 až 500 hektolitrov zlatistého moku, v nových bude výrazne vyššia. Súvisí to aj s tým, že ku klasickej dvanástke pridajú aj výčapnú desiatku. „Ak by sme vyrábali len desiatku, tak kapacitu máme na cca 5 500 hektolitrov, ak by sme vyrábali len dvanástku ležiak, tak kapacita je cca 2 000 hektolitrov,“ vypočítava. Pri kombinovanej výrobe sa kapacita bude pohybovať na úrovni 3 500 hektolitrov piva.
Majiteľ a sládok v jednej osobe však upozorňuje na to, že takéto objemy „chŕliť“ neplánuje. „Tento rok by sme chceli vyrobiť cca 800 až 1 000 hektolitrov piva,“ prezrádza. Aj takýto nárast však otvára otázku, kde všade by chceli svoje pivo dodávať. „Ja mám takú predstavu, že pivo by sa malo predávať okolo pivovaru, teda čo najbližšie. Na druhej strane, nechcem aby si podniky vzájomne konkurovali, aby mali na naše pivko akúsi exkluzivitu. Z toho dôvodu sa preto nebránime, ak by sme ho dávali aj ďalej od nás,“ naznačuje.
Na Spiši si uvedomujú, že musia zmeniť preferencie pivárov, ktorí až tak nepoznajú produkciu malých pivovarov. „Vo väčších mestách je to už samozrejmosť, postupne to príde aj do menších miest. Už aj u nás sa podniky chvália tým, že používajú lokálne suroviny od poctivých dodávateľov, či je to mäso, mlieko, výrobky z nich, bylinky atď. Len mi príde smiešne, keď na výčape majú produkt z veľkej chemičky. A sú spokojní, ten gigant im dá výčap, slnečníky, dokonca ak sú v dobrej lokalite a gigant si ich berie ako dobrú reklamu, tak im dá toľko sudov grátis, že normálnemu človeku sa z toho zakrúti hlava,“ zamýšľa sa otvorene.
Nechcú bojovať
Zástupcov veľkých pivovarov a ich politiku však chápe a hovorí, že to musia robiť. „Majú nad sebou zahraničných manažérov, nad nimi sú ešte väčší manažéri a nad nimi najväčší. A tí pozerajú len na čísla. Niekde vedia pridať na cene, inde vám dajú grátis sudy. Zvrátený systém. Ale proti nemu nejdeme bojovať a ani sa to nedá,“ myslí si.
Aj ich zásada v jednaní s podnikmi je teda jasná. „My nebudeme nikoho prehovárať, prečo by mal prestať s mydlovarom a začať čapovať pivo. Ak si to sám majiteľ uvedomí, to je cesta pre nás, sme pripravení dať serióznu ponuku a dlhodobo spolupracovať. Dodržať dohodnuté objemy, ceny a hlavne vyrovnanú, najvyššiu kvalitu,“ konštatuje.
Vlani otvorili prvú prevádzku Buchvaldhausu. Pribudne aj ďalšia? „Momentálne si musíme oddýchnuť od „stavebnej“ činnosti a všetkých tých papierov, ktoré sú potrebné k rozbehnutiu akejkoľvek výroby v našom štáte, kde je „masívna“ podpora domáceho podnikania z každej strany,“ hodnotí a dodáva, že myšlienkou ďalšieho podniku sa budú zaoberať.