Pivovary Topvar: Životný štýl sa mení, cítime to

Pestrý, turbulentný, ale aj prelomový. Aj takto môžeme nazerať na rok 2015 z pohľadu pivovarníkov. Portál oPive.sk sa rozhodol na prelome rokov uskutočniť veľkú anketu medzi pivovarníkmi a odborníkmi, ktorí sa pohybujú okolo piva. Dnes odpovedá Štefan Finta, obchodný riaditeľ Pivovary Topvar.

Šariš Pivovary Topvar

Ako hodnotíte rok 2015 z pohľadu pivovarníka?
Rok 2015 bol jeden z najteplejších, aké sme tu za posledné obdobie mali. Letná sezóna bola rekordne dlhá a teplá, čo samozrejme pivovarníkom praje. Pozitívne sa to odrazilo aj na objemoch predaja, a to ako v segmente baleného piva, tak aj v segmente čapovaného piva. Môžeme tak povedať, že po dlhých rokoch stagnácie pivného trhu na Slovensku, sme zaznamenali jeho rast.Čo bolo pre nás potešiteľné je, že po rokoch poklesu predaja čapovaného piva, tento pokles ustal a vidíme náznak pozitívneho smerovania.Čo sa týka segmentu baleného piva, tak tam klesá podiel nezávislých predajní v prospech väčšieho vplyvu diskontných supermarketov ako napr. Lidl a Kaufland, kam sa títo kupujúci presúvajú.Celkovo bol slovenský pivný trh v roku 2015 opäť dynamický a bol to aj rok inovácií a noviniek, či už hovoríme o rôznych pivných špeciáloch a limitovaných edíciách, ako aj uvedenie novej kategórie cider.

Čo bolo pre Vás udalosťou roka?
Udalosťou uplynulého roka bolo určite uvedenie kategórie cider na slovenský trh. Po vlne radlerov, ktorú sme zažili približne pred dvoma rokmi, nám táto kategória začína pomaly klesať, a to platí pre alkoholické, tak aj nealkoholické radlery. Vo februári sme uviedli na slovenský trh cider Kingswood, ktorého chuťový profil sme formovali priamo pre slovenského a českého konzumenta a v novembrisme predstavili aj jeho „horúcu“ zimnú verziu. Kingswood ponúkame, ako v supermarketoch, tak aj čapovaný vo vybraných prevádzkach.

Aké problémy najviac trápia sektor?
Kľúčovým problémom, ktorý pociťujeme všetci na našom pivnom trhu je dlhodobý odliv zákazníkov zo segmentu čapovaného piva do segmentu baleného piva kupovaného v obchodoch, rovnako ako pokles návštevnosti pohostinstiev a reštauračných zariadení. Je to dôsledok ekonomickej situácie, ale aj meniaceho sa životného štýlu a preferencií spotrebiteľov. Táto situácia má dopad nielen na predaj čapovaného piva, ale aj na celkový sektor pohostinstiev a reštaurácií a ich zamestnancov. Je to oblasť, ktorej sa systematicky a dlhodobo venujeme a snažíme sa podporiť Horeca kanál a podnietiť väčšiu návštevnosť pohostinských a reštauračných zariadení. Využívame na to úzku spoluprácu s našimi zákazníkmi prostredníctvom rozličných vzdelávacích programov, či zážitkových projektov pre spotrebiteľov, ako sú napr. večery so sládkom, alebo program Voľba sládkov, v rámci ktorej ponúkame vo vybraných prevádzkach každý mesiac iný pivný špeciál, ktorý pre danú prevádzku nie je bežný.

Čo vám urobilo za rok 2015 najväčšiu radosť ?
Najväčšiu radosť v roku 2015 sme mali z vývoja predaja našich importovaných značiek Pilsner Urquell, Gambrinus a Radegast, ale najmä z pozície značky Pilsner Urquell ako super prémiovej značky. Teší nás, že viac ako 170 ročná tradícia a starostlivosť, ktorú tejto značke venujeme sa nám vracia späť prostredníctvom pozitívnych ohlasov spotrebiteľov naprieč celým Slovenskom. Ďalej je to určite ohlas a reakcie, ktoré sme zaznamenali na kampane značky Šariš. Či už to boli série letných festivaloch na Východnom Slovensku pod názvom My sme Východ, na ktorých sa zúčastnilo viac ako 21 000 fanúšikov piva Šariš, alebo úplne nový koncept Šariš Chuť domova, v rámci ktorého Šariš prekročil svoj lokálny charakter a usporiadal sériu akcií v Bratislave, Prahe a Londýne. Všade ho sprevádzalo špeciálne Šariš autíčko, ktoré sa od leta stalo ikonou značky. Tiež sme na Východe Slovenska začali budovať koncept Šariš taverny.A ešte by som vyzdvihol nealkoholické pivo Birell. Veľmi ma teší, že sa nám podarilo na slovenskom trhu rozšíriť ponuku o ďalšie ovocné príchute a dať tak spotrebiteľovi možnosť vychutnať si toto osvieženie kedykoľvek majú chuť. Či už v práci alebo pri riadení, vtedy keď si nemôžu pochutnať na pive s alkoholom.

Aký bude podľa vás rok 2016? Čo bude pre vás najväčšou výzvou?
Myslím si, že výzvy v roku 2016 budú veľmi podobné tým, ktorým sme čelili v uplynulom roku. V prvom rade je to stabilizácia odlivu spotrebiteľov z pohostinstiev a reštauračných zariadení ku balenému pivu v obchodoch. Budeme pokračovať v nastolených spoluprácach s našimi partnermi, s prevádzkarmi a majiteľmi na tom, ako prilákať a udržať si spotrebiteľov, či už neustálym skvalitňovaním ponúkaných služieb a zavádzaním inovácií, noviniek a vytváraním zážitku pre návštevníkov prevádzok. Ďalšou výzvou pre nás bude ako a kam ďalej budovať a posúvať kategóriu cidrov. A tiež stabilizácia pozície alkoholických radlerov na trhu.

Snímka: Pivovary Topvar