Rok 2023 je za nami. Môžeme bilancovať a hodnotiť. Oproti predchádzajúcim dvom rokom bol o čosi pokojnejší. Pandémia síce ustala, ale mnohé problémy nastali. Rast nákladov na jednej strane, šetrenie zákazníkov na strane druhej.
A vnímali rok 2023 pivovarníci? A s akými plánmi vstupujú do nového roka 2024? Pýtali sme sa ich v tradičnej veľkej pivovarníckej ankete. Dnes odpovedá Martin Grygařík, podpredseda predstavenstva a obchodný riaditeľ spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko.
Ako ste vnímali rok 2023? Čo ho najviac ovplyvnilo?
Aj keď na celkové zhodnotenie je ešte priskoro, v roku 2023 sa Plzeňskému Prazdroju na Slovensku darilo pomerne dobre napredovať. Nie je to však niečo, čo sa zrodilo nedávno, ale výsledok dlhodobých rozhodnutí a dobre nastavenej stratégie. Potvrdilo sa, že intenzívna spolupráca s prevádzkami v HoReCa segmente a strategické partnerstvá s kľúčovými zákazníkmi v retaili sa vyplácajú, pretože kvalita služieb a celkového zážitku je pre spotrebiteľov kľúčová a kladú na ňu čoraz väčší dôraz.
Investovali sme tiež do technológií vo výrobe a zefektívňovali procesy. Nastavovali sme plánovanie, od ktorého závisí výroba, aby sme aj hlavnú letnú sezónu zvládli spoľahlivo a bez výpadkov. Tá bola tento rok mimoriadne vydarená, predajom čapovaného piva prial najmä jej predĺžený záver a dobré počasie.
Toto leto sa nám darilo navyše rozvíjať aj spolupráce s tzv. sezónnymi prevádzkami, ktorých počet v porovnaní s minulým rokom narástol o päť percent. Počas roku 2023 sme v spolupráci s partnermi úspešne zrealizovali aj približne 200 podujatí, čo je úžasné číslo – od veľkých, ako napríklad festivaly Lovestream či Grape, alebo koncert skupiny Rammstein, cez Bratislavský majáles až po tie menšie a lokálne, ako sú napríklad jarmoky.
Vedeli by ste na roku 2023 nájsť nejaké pozitíva, ktoré váš pivovar posunuli vpred?
Rok 2023 bol pre nás prelomový vo viacerých smeroch. Vďaka priazni slovenských spotrebiteľov a spolupráci s obchodnými partnermi sme potvrdili našu vedúcu pozíciu na slovenskom pivnom trhu. To pre nás predstavuje nielen veľký záväzok, ale aj utvrdenie v tom, ako k nemu dlhodobo pristupujeme. Veľmi rád by som sa chcel poďakovať všetkým, ktorí sa na tomto úspechu Plzeňského Prazdroja na Slovensku podieľali.
Rád by som však spomenul aj míľniky v rámci Pivovaru Šariš. Okrem toho, že investoval vyše 1,2 milióna eur do modernizácie kotolne, vďaka čomu znížil emisie a spotrebu zemného plynu, podarilo sa mu tento rok sa mu dosiahnuť aj nulové skládkovanie. To v praxi znamená, že žiadny odpad z jeho výroby už neskončí na skládke, ale nájde ďalšie využitie.
V neposlednom rade by som rád vyzdvihol zálohový systém, ktorý sa na Slovensku úspešne rozbehol a prekonal dokonca pôvodné očakávania. Vďaka možnosti odkúpiť vyzbieraný materiál od Správcu sme dokázali zvýšiť podiel recyklátu vo všetkých našich plechovkách pre slovenský trh na 75 %, čím sa rapídne znížil ich environmentálny dopad. Ako prví a zatiaľ jediní sme tak symbolicky uzavreli ich kolobeh, keď sa zo slovenskej plechovky opäť stala plechovka na Slovensku. Ak budete nabudúce držať v ruke plechovku Pilsner Urquell, Šariš, Birell alebo napríklad Radegast, je dobré vedieť, že z trištvrtiny už kedysi bola u nás plechovkou.
Na ktoré pivo z Vašej produkcie ste najviac hrdí? Viete prezradiť, či nastanú vo vašej produkcii zmeny v roku 2024?
Veľkú radosť nám urobila tento značka Šariš so svojou novou receptúrou, ktorú sme predstavili začiatkom tohto roka. Jej skvelú vybalansovanú chuť ocenila nielen laická verejnosť v nezávislom v spotrebiteľskom teste, kde získala ocenenie za Najlepšiu novinku 2023 v kategórii Pivo, ale aj odborníci v degustačnej súťaži Slovenská pivná korunka. Za obe novinky a tiež Šariš Tmavý sme tu získali tri zlaté korunky, čo je nevídaný úspech a máme z neho skutočne obrovskú radosť.
Odborníci v súťaži ocenili aj našu nealko značku Birell, ktorá obsadila popredné priečky v kategórii radlerov, aj v kategórii neochuteného nealka. Ich hodnotenie potvrdzujú koniec-koncov aj samotní slovenskí spotrebitelia, ktorí po nej siahajú čoraz viac a v nealko kategórii vidíme veľký potenciál aj do budúcna.
Ocenenia tento rok zbierala aj naša vlaková loď Pilsner Urquell, ktorú Slováci označili ako najdôveryhodnejšiu pivnú značku. Pre nás je to zároveň dôkaz, že naše pivá nevnímajú ako zahraničné, ale sú im oveľa bližšie a majú v slovenských domácnostiach svoje miesto, napríklad aj na vianočnom stole. V tomto kontexte mi nedá nespomenúť aj obľúbenosť značky Radegast, ktorá rastie v obchodoch i v podnikoch a máme od nej veľké očakávania aj v ďalšom roku.
S akými ambíciami vstupujete do roku 2024?
Aj naďalej bude prioritou náš udržateľný prístup, v ktorom neplánujeme poľaviť – či už v rámci smerovania k uhlíkovej neutralite, pri obaloch alebo s ohľadom na suroviny a materiály, s ktorými pracujeme. Chceme tiež pokračovať v rozvíjaní slovenskej pivnej kultúry a podporovať premiumizáciu. Či už v rámci prevádzok, pivných sekcií v retaili, alebo napríklad aj na eventoch. Už teraz môžem prezradiť, že s tým budú spojené produktové aj technologické inovácie. V neposlednom rade sa však na ďalší rok pozeráme ako na príležitosť upevniť pozíciu jednotky na pivnom trhu a v srdciach spotrebiteľov.
Prečítajte si aj
Pálffy Brauerei: V roku 2024 by sme chceli nabehnúť na plnú kapacitu
Snímka: Plzeňský Prazdroj Slovensko