Rok 2020 môžeme označiť za jeden z najťažších v novodobej histórii Slovenska. Sektor gastra naplno zasiahli opatrenia, ktoré paralyzovali tisícky podnikov aj podnikateľov. Ťažké chvíle museli riešiť aj pivovarníci. Aj preto bude naša koncoročná pivovarnícka anketa trocha iná. Pivovarníci v nej budú bilancovať, ale aj odhadovať vyhliadky na ďalší rok. Dnes sa za rokom 2020 obzerá Martin Grygařík, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko.
Dá sa nájsť na roku 2020 niečo pozitívne? Donútila vás situácia zaviesť nejaké zmeny, ktoré vám môžu v budúcich rokoch pomôcť?
Pre Plzeňský Prazdroj Slovensko bol rok 2020 jedným z najzásadnejších. Biznisovo sme ho vykopli veľmi dobre, keď sme napriek začínajúcej kríze úspešne v marci uviedli novinku Šariš IPA naša, ku ktorej sme neskôr pridali tri inovácie – nové príchute Birellu, najviac z nich sa darilo Citronáde od Birellu. Tento rok bol zásadný aj pre značku Kozel, ktorá prišla s vylepšenou receptúrou a rozsiahlou komunikačnou kampaňou a Radegast zase oslávil 50. výročie od svojej prvej várky. V slabších momentoch krízy sa nám zároveň podarilo dokončiť aj nové konceptové prevádzky v Malackách a na východe Slovenska. Úspešne sme zvládli aj modernizáciu našej sladovne v Pivovare Šariš, kde sme preinvestovali vyše 850-tisíc.
Podľa plánu sme tento rok predstavili našu novú stratégiu udržateľného podnikania s cieľmi až do roku 2030 a dopady koronakrízy na toto strategické rozhodnutie vplyv nemali. Zaviazali sme sa ňou k ešte výraznejšiemu zníženiu dopadov nášho biznisu na prírodu. Už na konci minulého roka sme ohlásili odchod od PET, ku ktorému sme pristúpili napriek očakávaným stratám a nepoľavili sme z neho ani počas krízy.
V ťažkých mesiacoch sme sa tiež utvrdili, že máme jedných z najkvalitnejších ľudí na trhu, o ktorých sa môžeme oprieť. Len vďaka ich prístupu a úsiliu sme mohli našim obchodným partnerom znova ukázať, že sme pri nich nielen v dobrých časoch. S obrovskou vďakou sa obraciam aj k našim spotrebiteľom, ktorí rovnaký postoj zaujali k našim značkám. Boli to mesiace, v ktorých sa zhmotnilo, že pivo spája. Plne sme si tiež uvedomili, že stále platí, že kto rýchlo dáva, dvakrát dáva a do boja s pandémiou sme celkovo investovali cez 4 milióny eur. Značná časť z toho išla práve na podporu gastrosektora, ktorý už takmer trištvrte roka bojuje o holé prežitie.
Sme presvedčení, že v kríze je dôležité vniesť do spoločnosti aj pozitívnu emóciu, preto sme do našich aktivít naplno zapojili naše obľúbené značky. Ako poďakovanie zdravotníkom, ktorí stáli v prvej línii sme uvarili Šariš 13° – silné pivo pre silných Slovákov. Pitný režim v podobe nášho obľúbeného nealkoholického piva Birell sme rozvážali do slovenských nemocníc, záchranárom, Červenému krížu aj mimovládnym organizáciám, ktoré pomáhali v teréne. Štamgastom a fanúšikom podnikov sme za ich podporu krčiem a reštaurácií počas prvej vlny pripravili pozvánku na jedno pivo zadarmo, šlo u nás o najväčšiu kampaň svojho druhu vôbec. Veľké úsilie sme tiež v rámci Slovenského zväzu výrobcov piva a sladu investovali do projektu Podpor svoj pub, ktorého cieľom bolo priniesť cash-flow podnikom prostredníctvom poukazov na budúcu konzumáciu. S pozitívnou emóciou sa nieslo aj ocenenie pre manažéra Pivovaru Šariš, Jána Čerkalu, ktorý sa tento rok stal Osobnosťou slovenského pivovarníctva a sladovníctva. O to viac nás mrzí, že tento rok bol preňho v pivovare posledný.
Uplynulý rok bol pre nás však aj veľkou výzvou z hľadiska výroby, kedy sa ukázalo, že jazýčkom na miske váh bude práve flexibilita. Pivovar Šariš sa dokázal flexibilne prispôsobiť novej situácii a takmer okamžite sme zmenili stáčanie do prenosných obalov, keď zostali krčmy a reštaurácie zatvorené. Zároveň sme zistili, že vieme veľmi rýchlo zareagovať aj na dopyt trhu, keď sme v rekordne krátkom čase zaktivovali e-commerce. A všetky spomenuté aktivity sú presne to, z čoho budeme čerpať aj v budúcich mesiacoch.
Pivovary budú rátať straty. Ako ste na tom vy? Viete fungovať v obmedzenom režime, alebo máte existenčné problémy?
Zatvorené gastro v kombinácii s útlmom spoločenského života nám zaťali oproti vlaňajšku sekeru najmä v predajoch čapovaného piva. Naše plány boli ambiciózne, no zároveň dosiahnuteľné a pôvodne sme očakávali, že rok 2021 bude rekordný. Chceli sme pokračovať v raste dynamiky obľúbenosti pivnej kategórie na Slovensku. Momentálne nemáme presné čísla, čo však vieme potvrdiť je, že za prvých 10 mesiacov tohto roka sme v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka evidovali celkový pokles tržieb -4,4 %.
Objem, ktorý nám bude v celkových číslach chýbať, tento rok skrátka nedobehneme. Prišli sme tiež o väčšinu eventov, ďalšie straty vygenerovali zrušené jarmoky. Vianoce, ktoré zvyknú byť pre pivárov druhým vrcholom sezóny, budú tento rok z pohľadu podujatí a spoločenských stretnutí tiež omnoho chudobnejšie ako po minulé roky. Čo to reálne bude znamenať pre naše čísla, budeme vedieť vyhodnotiť až začiatkom ďalšieho roka.
Navyše pandémia postavila celý pivovarnícky sektor do úplne novej pozície. Zatvorené prevádzky zrazili u všetkých predaj čapovaného piva takmer na nulu, čomu bolo potrebné prispôsobiť výrobu. Náš pivovar vo Veľkom Šariši pracuje v upravenom režime hlavne z hľadiska mimoriadneho fokusu na sprísnené bezpečnostné pravidlá. Z pohľadu výroby sme plynulo prešli do stáčania našich pív takmer výlučne do fliaš a plechoviek. Všetky požiadavky od našich partnerov zo segmentu obchodov sa nám tak darí úspešne plniť.
Aký krok vlády by ste v tejto situácii privítali? Môžu Vám v tomto smere pomôcť aj fanúšikovia piva?
V súčasnosti je najväčšou výzvou hlavne ťažká predvídateľnosť situácie v súvislosti s koronakrízou. Pre nás ako pivovarníkov je gastro sektor extrémne dôležitý, pohostinstvá a reštaurácie sú našim veľmi významným obchodným partnerom. V súčasnosti neexistuje jasný plán, kedy a za akých podmienok bude tento sektor možné znovu otvoriť, čo má významný dopad aj na naše podnikanie. Navyše, pokiaľ sa nenájde účinný liek pre gastrosektor ani po 24. januári, do ktorého je plánovaný aktuálny lockdown a súčasná situácia bude trvať ešte ďalšie týždne alebo mesiace, je veľká pravdepodobnosť, že značná časť prevádzok už znovu neotvorí.
Ocenili by sme jasné pravidlá, včasné informácie a štátnu podporu tohto sektora, ktorá by krčmám a reštauráciám pomohla prežiť, čo by malo pozitívny dopad aj na ďalšie potravinárske odvetvia. Riešenie vidíme napríklad v okamžitej finančnej pomoci od štátu pre gastrosektor, znížení DPH pre gastro prevádzky, či konzistentnej komunikácii zo strany vládnych inštitúcií a tiež v ďalšej cielenej podpore obnovy celého sektora. V rámci Slovenského združenia výrobcov piva a sladu a tiež jeho prostredníctvom cez iniciatívu Stále máme chuť, ktorá spojila 13 združení podnikateľov a dodávateľov v gastrosektore, sa snažíme aktívne hľadať riešenia ako celému sektoru pomôcť. Pokračujeme v dialógu s vládnymi inštitúciami s cieľom presadiť komplexnú pomoc a kroky, ktoré by pomohli krčmám a reštauráciám prežiť.
Slovenskí milovníci piva sú celému nášmu sektoru oporou už od začiatku pandémie. Aj keď sa po zatvorení podnikov časť z nich presunula do e-commerce, mnohí z nich na svoje obľúbené krčmy nezabudli a pravidelne ich podporujú či už kúpou jedla alebo piva so sebou. Záujem o nebalené pivo u štamgastov úplne nevymizol, čo vidíme aj na množstve dodávok odnosiek či pohárov pre naše prevádzky, ktoré zostali otvorené formou okienka alebo donášky. Veríme, že nový rok so sebou prinesie lepšiu epidemiologickú situáciu a postupné uvoľňovanie opatrení a že ľudia sa budú tiež postupne vracať k svojim zvykom spred krízy.
S akými ambíciami vchádzate do roka 2021? Budete robiť v portfóliu ponúkaných pív nejaké zmeny?
V budúcom roku plánujeme plynulo nadviazať na aktuálny a hnacím motorom nášho biznisu bude aj naďalej udržateľnosť. Jednou z dôležitých tém je pre nás cirkularita obalov. Podporíme napríklad aktuálny záujem Slovákov o vratné fľaše. Celkovo vidíme v raste vratných fliaš dynamiku, po plechovkách je to momentálne druhý najpredávanejší typ balenia piva na Slovensku. Za prvé tri kvartály tohto roku sme v spolupráci s našimi retailovými obchodnými partnermi predali v skle takmer o 10 % viac objemu, ako bol pôvodný plán projektu zameraného na podporu tohto segmentu. Aktuálne tvorí pivo predané vo vratných fľašiach už takmer tretinu nášho celkového objemu. Sústredíme sa ale aj na ďalšie oblasti z našej stratégie udržateľnosti ako napríklad uhlíková neutralita, úspora vody, eliminácia odpadov, či suroviny z udržateľných zdrojov, ale aj diverzita a postupné rozšírenie podielu nealko nápojov. S produktovými novinkami v budúcom roku, verím, potešíme pivárov i nepivárov.
Počas uplynulých mesiacov sa veľa spotrebiteľov presunulo do oblasti e-commerce a na tento trend sme reflektovali aj v Plzeňskom Prazdroji Slovensko, keď sme úspešne rozbehli spoluprácu s najväčšími e-shopmi potravín v snahe zabezpečiť naše produkty dostupné aj online. Chceme posilňovať svoje postavenie v tejto oblasti, ktorá sa stala relevantným doplnkovým nástrojom predaja.
Ako líder v kategórii čapovaného piva budeme zas intenzívne pracovať na tom, aby sme opäť pozdvihli pivnú kategóriu minimálne na úroveň spred krízy. Je to oblasť, ktorú sme roky budovali a pandémia ju bohužiaľ posunula o pár rokov späť. Našou snahou bude snahou bude čo najskôr vrátiť sa na pôvodné čísla a najmä stabilizovať segment čapovaného piva. Súčasný pomer predajov, ktorý je momentálne na 80 % pre maloobchod vs. 20 % pre HoReCa, nás vôbec neteší. Veríme, že po návrate do prevádzok sa milovníci piva opäť prihlásia k dokonale načapovaným hladinkám, šnytom či mliekam z rúk školených výčapníkov. Plánujeme sa na túto oblasť sústrediť pomerne intenzívne, či už na kvalitu čapovania, ale aj samotného prostredia, v ktorom sa pivo konzumuje. Určite chceme pokračovať v rozvoji a budovaní prevádzok s dôrazom na kvalitu vybavenia a dizajn.
Snímky: Plzeňský Prazdroj Slovensko