Prečo je dôležité, aby Kaltenecker „prežil“

Pred pár rokmi mi kamarát–obchodník rozprával príbehy o praktikách reťazcov. Okrem iného ma zaujali hlavne nájazdnícke historky manažérov reťazca Lidl vo Francúzsku. Aj tamojší vinári si totiž všimli, že na pultoch tohto supermarketu sa objavujú pomerne zaujímavé vína za neuveriteľne lacný peniaz.

Keď začali bližšie študovať, čo sa deje, prišli na prekvapivé zistenie. Vedenie tamojšieho reťazca cielene vyhľadávalo vinárstva v problémoch. Využili ich situáciu a ponúkli im, že im za hotové peniaze vykúpia takmer celú produkciu. Pre vinára to znamenalo rýchly prísun hotovosti a zbavenie sa časti problémov, pre Lidl veľmi dobrú vyjednávaciu pozíciu. Produkciu vinárstva samozrejme vykúpili pod cenu.

Čudná ponuka

Prečo o tom teraz píšem? Túto historku mi tento týždeň pripomenula kombinácia správ o tom, že Kaltenecker ponúkne svoje pivá v Lidli a zároveň bojuje o odvrátenie hroziaceho konkurzu. Že sa scenár o nájadzníkoch z Lidla udial aj na Slovensku je nepravdepodobné. Do zákulisia reťazca a pivovaru nevidím. Skôr mám povic, že tento obchod vzišiel zo strany producenta piva. Je veľmi čudné, že sa na takejto dodávke dohodne pivovar počas vrcholiacej sezóny, v čase, keď majú všetci producenti práce nad hlavu a väčšina z nich by mala problém zásobiť takmer 130 pobočiek reťazca.

Môžeme len polemizovať o tom, čo sa v pivovare deje. Je veľmi pravdepodobné, že pivovar nemá dostatok hotovosti. A na vine pritom nemusí byť on sám. Všetci dobre vieme, ako sa u nás platia faktúry. Na platobnú neschopnosť stačí naozaj málo, najmä keď musí Kaltenecker splácať bankové úvery. Aj takýto nezvyčajný krok s ponukou v diskonte by mu mohol pomôcť.

Pritom mám Kaltenecker rád. Málo sa o tom píše, ale práve tento pivovar urobil pre našu remeselnú scénu neuveriteľne veľa. Málokto si dnes spomenie na domovaričské súťaže i prvé vrchne kvasené špeciály. Isto, dnešnú produkciu nemôžeme s tou pôvodnou akosi porovnávať. Ale stále z ich varne vychádzajú pivá, ktoré neurazia a môžu aj potešiť.

Dôležité zostať

Na trhu totiž musí existovať aj stredná trieda. Niečo medzi nadnárodnými gigantmi a malými dravcami, ktorí sa neboja experimentovať a trh zaplavujú extravagantnými kúskami. Je fajn mať v ponuke aj niečo neutrálne, slušne navarené, za rozumnú cenu. A Kaltenecker to spĺňa. Navyše, má za sebou aj zaujímavý príbeh. Síce zjazvený, ale s určitým posolstvom. Bolo by zlé, keby Kaltenecker spláchli do dejín. Mne by za ním bolo smutno. A to úprimne priznávam, že ho až tak často nekupujem…

***********************************

Guñéz Ulej
Narodil som sa niekde medzi Kyjevom a Prahou. Bez piva si neviem predstaviť deň, ani noc. Pracujem ako IT-čkár v jednej nemenovanej firme a mojim snom je celosvetový mier. Ak máte nejaké postrehy, alebo pivné hlúposti, pošlite mi ich na adresu gunez.ulej@gmail.com.