Príbeh pivovaru, ktorý to na trhu vydržal len štyri mesiace

Pivovar Veľké Kapušany

Aj na Slovensku sú pivovarníci, ktorý o svojom vlastnom pivovare snívajú dlhé roky. Dostať sa k nemu nie je vôbec jednoduché. Často sa však zabúda na to, že postaviť pivovar je jedna vec, udržať ho na pivovarníckom trhu druhá. Ako ukazuje aj tento príbeh, prevádzkovanie pivovaru je častokrát oveľa náročnejšie, ako cesta k nemu. Svoje by o tom vedeli rozprávať aj v mestečku Veľké Kapušany na juhovýchode Slovenska.

V čase prvého boomu

Celý príbeh o tamojšom pivovare sa začal písať ešte v roku 1993. Pre pochopenie kontextu je dobré priblížiť si vtedajšiu atmosféru. Začiatkom tohto roka sa rozpadlo Československo a pre mnohých podnikateľov to bola cesta, ako využiť nové príležitosti na trhu.

Práve v tomto období môžeme hovoriť o prvom slovenskom boome malých remeselných pivovarov. Len v roku 1994 vzniklo na našom území deväť malých producentov piva. Medzi nimi bol aj minipivovar vo Veľkých Kapušanoch.

Stála za ním spoločnosť Popey Connexion. Tá mala s pivom skúsenosti, keďže sa venovala aj prevádzke pohostinských služieb. Išlo pritom o klasický reštauračný pivovar, ktorý koncentroval na jednom mieste jednak výrobu, ale aj reštauračnú časť pre hostí.

A ako sa pivovar volal? Je to trocha zložitejšie. Pri pátraní po tomto pivovare sme totiž natrafili na trojaké označenie tohto producenta. Najčastejšie sa uvádzal ako Pivovar Veľké Kapušany, ale sú známe aj označenia ako Pivovar Popey (podľa firmy, ktorá ho založila) či Popely Pivovar (podľa zakladateľa Tibora Popélyho).

Predbehli dobu

Podľa publikácie Slovenské minipivovary, ktorú v roku 2006 vydali Ľuboš Horňák a Ján Pokrievka, sa prvá ochutnávka nového piva uskutočnila 23. júla 1994. Pivovar disponoval technológiou zakúpenou v Maďarsku, keď varil pivo na varni s objemom 650 litrov.

V ponuke pivovaru bola trojica pív – svetlé pivo 10%, svetlé pivo 12% a 13% tmavé pivo s názvom Popivar. Z dnešného pohľadu vyznieva zaujímavo plán pivovaru ponúkať na pravidelnej báze nové pivo. Dá sa povedať, že týmto smerom pivovar predbehol dobu o dve desaťročia.

O čo išlo? Ambíciou pivovaru bolo každé dva týždne ponúknuť nový pivný štýl, resp. novú receptúru piva. Zákazníci mali následne pivo ochutnať a podľa ich odozvy sa mal rozhodnúť, či ho ešte niekedy navarí, alebo nie.

Pivovar vo Veľkých Kapušanoch mal aj maďarskú pivnú tácku.

Dá sa povedať, že na podobnom princípe fungujú aj menšie pivovary v dnešnej dobe. Narážame hlavne na to, že ponuka piva sa pravidelne mení a pivovary sa neustále snažia nalákať fanúšikov na nové pivo.

Rýchly koniec

Pivovar však na trhu nevydržal dlho. Už v novembri 1994 sa majiteľ rozhodol, že svoj pivovar zatvorí. Na trhu vydržal len štyri mesiace. O dôvodoch sa špekulovalo. Jedným z nich bolo to, že nedokázal níjsť sládka, ktorý by dokázal naplniť jeho predstavy.

Svoju úlohu mohol zohrať aj región. Veľké Kapušany nemajú ani desaťtisíc obyvateľov a aj vďaka lokalite môžeme hovoriť, že bohatú tradíciu tu má hlavne víno. Dôležitým faktorom bolo aj to, že na trhu bolo ďaleko viac priemyselných pivovarov. Jeden fungoval v neďalekých Michalovciach. Sú to však len špekulácie, čo stálo za rozhodnutím je mnohých smerom záhadou.

Budova pivovaru následne vyhorela a bola na predaj. Dnes v jej priestoroch nájdete kancelárie. Pôvodná firma, ktorá pivovar prevádzkovala, už neexistuje. Pivovar Veľké Kapušany veľkú dieru na slovenskom pivnom trhu neurobil. Len v ňom na chvíľu zasvietil a zhasol. Aj on je ukážkou toho, že varenie piva nie je ľahká záležitosť. Aj keď to pri jeho pití občas tak vyzerá.


Dočítali ste tretí diel seriálu Zaniknuté minipivovary. V ňom sa budeme snažiť prinášať príbehy malých pivovarov, ktoré už na pivnej mape Slovenska nenájdete. Niektoré boli úspešnejšie, iné menej.


Prečítajte si druhý diel seriálu

Ako v Trnave predbehli dobu a zostali po nich len dlhy