Je z toho naozaj revolúcia? Čo ukázali remeselné pivá v Kauflande

Pivá v Kauflande

Od zavedenia predaja remeselných pív v Kauflande ubehol viac ako týždeň. Treba povedať, že táto téma vzbudzovala a stále vzbudzuje na pivnom trhu mimoriadny záujem. Nie je sa čomu čudovať, z hľadiska predaja pív z malých pivovarov ide o prelomový krok. My sme sa na tému pozreli z viacerých uhlov a hlavne s odstupom.

1. Koncept predaja

Na začiatok treba povedať, že celý koncept predaja je nastavený dobre. Narážame hlavne na to, že pivo je umiestnené v chladených boxoch, reťazec netlačil pivovary do celoštátneho predaja a umožnil regionálne zastúpenie. Dalo by sa povedať, že v tomto smere to Kaufland lepšie urobiť nemohol. Vďaka nemu sa remeselné pivo objavilo aj v mestách, kde ste ho doteraz nemohli kúpiť.

2. Zapojenie pivovarov

To, že koncept je lákavý dokazuje aj množstvo zapojených pivovarov. Do predaja sa podľa reťazca zapojilo 29 pivovarov. Ak by ste to zobrali rečou čísel, do projektu sa zapojil každý tretí malý pivovar na Slovensku. Ťažko by sme hľadali pivotéku, ktorá by k dnešnému dňu mala takúto ponuku slovenských pív. Aj keď je pravda, že jednotlivé pobočky ponúkajú len zlomok z proklamovaného čísla.

3. Ceny pív

Určite nemôžu konkurovať pivám ako Kelt či Smädný mních (to nikdy nebolo ich cieľom a ani byť nemôže), sú však nastavené akceptovateľne. Napríklad na severovýchode Slovenska predávajú pivá z humenského pivovaru U Medveďa aj za necelé tri eurá za litrovú fľašu. Treba povedať, že so širším predajom remeselných pív majú u nás skúsenosti dve menšie siete Malina a Yeme. A najmä druhá menovaná je sieť nastavená na bonitnejšiu klientelu, ktorá nie je na ceny až taká senzitívna. Inak povedané, Kaufland je diskont a ten navštevujú aj zákazníci, ktorí sú na ceny mimoriadne citliví. Otázka je, či ich takéto pivo môže osloviť.

4. A čo pivotéky?

Po objavení informácie, že Kaufland začne predávať remeselné pivo, sa objavili hlasy, ktoré poukazovali na ohrozenie pivoték. Táto poznámka určite nie je od veci. Treba však povedať, že pivní „fajnšmekri“ určite nezmenia lokalitu svojich nákupov. Kaufland v podstate ponúkne taký remeselný základ a dobrú voľbu, keď si k pečivu či mäsu hodíte do košíka aj pár pív na víkend. A to je asi aj cieľom reťazca. Na špeciály a limitované verzie sa naďalej budeme chodiť do pivoték.

6. Možností vs. Riziká

Takýto predaj ponúka pre mnohé pivovary nové možnosti. V prvom rade oslovujú ďaleko širší okruh spotrebiteľov. Predaj cez reťazec ponúka ľahkú cestu k rozšíreniu fanúšikov. Platí však aj druhá premisa. Ak si niekto kúpi remeselné pivo a nebude mu chutiť, nemusí sa k nemu už vrátiť a poškodiť môže aj ďalšie remeselné pivovary. Dôraz musia pivovary klásť konzistentnosť dávok. Nemôže sa stať, že jedna várka je super a druhá sa nedá piť.

7. Budúcnosť predaja

Každá sláva trvá pár minút. Keď začiatok predaja remeselného piva v Kauflande spôsobil ošiaľ a fotky regálov či nakúpených pív zaplavili sociálne siete, o pár týždňov to už nikoho nebude „vzrušovať“. Bude zaujímavé sledovať, koľko pivovarov vydrží v reťazci a ako budú vyzerať police s pivom napríklad o rok.

Rozšírenie predaja piva v reťazci, ktorý má celoslovenskú pôsobnosť, je revolučné. Výsledok každej revolúcie však môže byť rôzny. Tak reťazec, ale aj samotné pivovary, budú musieť robiť pivnú osvetu, aby dokázali zákazníkov presvedčiť, že za remeselné pivo sa naozaj oplatí priplatiť. Povedzme si pravdu, nie vždy to je pravda. Ale o tom, kto prežije a kto to „nedá“, rozhoduje trh.

Prečítajte si aj

Lidl ponúkne ďalšie remeselné pivo. Je naozaj slovenské?