Ak by sme urobili rebríček problémov, ktoré trápia reštauračné pivovary, alebo aj podniky špecializujúce sa na predaj remeselného piva, veľmi vysoko by v nich bol jeden problém. Ako nájsť schopného zamestnanca a ako ho dobre zaplatiť tak, aby boli spokojné obe strany.
Dlhodobý problém
Nejde o nový problém. Ten je prítomný na pracovnom trhu posledné roky. S rastúcou ekonomikou vznikajú nové pracovné miesta a schopných a ochotných ľudí akosi ubúda. Dobrým príkladom je aj situácia v susedných Čechách.
V Prahe bilancoval minulý rok pivovar U Fleků, ktorý patrí medzi legendárne podniky. Jeho prevádzkovateľ zaznamenal vlani najnižší zisk za posledných päť rokov. Tržby pritom oproti minulosti rástli a boli za uvedené obdobie suverénne najvyššie.
„V súvislosti s poklesom nezamestnanosti a rastom platov pod týmto tlakom aj u nás výraznejšie vzrástli mzdové náklady,“ uviedol pre český portál E15 spolumajiteľ podniku Ivo Brtník. Ten prezradil aj konkrétne čísla.
Reštauračný pivovar minul na mzdy o pätinu viac ako rok predtým. Inak povedané, pražský podnik dal na platy 54 miliónov českých korún (v prepočte asi 1,4 milióna eur). Celkové tržby podniku boli pritom 139 miliónov českých korún.
Nie je z čoho vyberať
U Fleků pritom zamestnáva 105 ľudí. Do tohto čísla pritom nie sú započítaní agentúrni zamestnanci. Aj v Česku, podobne ako u nás, zaznamenávajú rekordne malú nezamestnanosť. Ak chce podnik zabezpečiť dostatočnú obsluhu, musí platiť viac.
Podobne je to aj u nás. Špecifikom je najmä bratislavský trh, kde je pretlak voľných pracovných miest. Plat je jedna vec, druhou je kompetentnosť a ochota obsluhy. V podnikoch neraz končia ľudia, ktorí nemajú o ponúkanom pive ani páru. Nájsť východisko v tomto smere nie je jednoduché.
Najmä pri predaji remeselného piva je pritom obsluha dôležitým medzičlánkom. Stále totiž platí, že väčšina konzumentov na Slovensku takéto pivo nikdy nepila. Zákazníkovi tak treba vysvetľovať a učiť ho. Bez toho totiž celý sektor len prešľapuje a ničí svoj potenciál.