IPA z Hurbanova? Sedem otázok a odpovedí prečo áno/nie

IPA Ilustrák

Už o dva týždne vychrlí najväčší slovenský pivovar na pulty predajní, ale aj na výčapy v krčmách novinku. Heineken Slovensko rozšíri svoju ponuku o nové pivo, ktoré má byť podľa ich plánov najväčšou udalosťou tohto roka. O čo pôjde? Ak ste čakali, že v Hurbanove stavia na malú revolúciu a ponúknu pre slovenské supermarkety netypický pivný štýl, asi budete sklamaní.

Heineken ZB história

Nebude to ani IPA, ani APA, ani belgický štýl. Producent Zlatého Bažanta stavil opäť na klasický ležiak. Podľa toho, čo sme ochutnali, pôjde o snahu vrátiť sa do minulosti. Dá sa povedať, že ku koreňom. V Hurbanove doteraz pri varení používali metódu tzv. vysokostupňového varenia piva. Pivo najprv uvarili na 16-stupňové a neskôr ho špeciálnou technológiu upravili buď na 12-tku, alebo 10-tku. Pri novinke od tohto procesu podľa našich informácií údajne upustili.

Aké je nové pivo? Má výrazne sladovú vôňu, v strede vystrelí jemne karamel a koncovka je oproti klasickému pivu z Hurbanova horkejšia. Pivo asi prekoná doterajšiu vlajkovú loď z Hurbanova (Zlatý Bažant 12°), určite však nejde o žiadnu revolúciu. Skôr pôjde o evolúciu a snahu vyvolať u konzumentov spomienky na pivo, ktoré sa pilo kedysi. Bude dokonca predávané vo fľašiach evokujúce minulosť. Etiketa ešte nie je známa, môžeme len hádať, že sa vrátia k historickej nálepke.

V Hurbanove jednoducho neriskovali. My sme sa však pozreli na to, či by náš najväčší pivovar mohol na trh uviesť napríklad v posledných rokoch populárny štýl India Pale Ale, ktorý je známy aj pod názvom IPA. Ponúkame vám päť otázok a odpovedí o tom, prečo by ne/mali v Hurbanove variť štýl IPA.

1. Poznajú bežní zákazníci štýl IPA?
Nepoznajú. Aj keď našu stránku navštívia mesačne tisícky čitateľov, tento štýl je pre väčšinu bežných konzumentov slovenského piva neznámy. V mestách, ktoré nemajú špeciálne pivotéky či craft puby, toto pivo prakticky nekúpite. Navyše, ak sa aj v meste objaví, jeho cena je väčšinou ďaleko vyššia ako klasického ležiaku. Pivár, ktorý si kupuje pivo za 70 centov v supermarkete, trojnásobnú cenu za „americké pivo“ jednoducho nedá.

2. Je slovenský pivný trh pripravený na tento pivný štýl?
Nie je. Ale to nebol ani v roku 2011, keď Heineken zaplavil Slovensko citrónovým radlerom. Ochutené pivo pritom skúšali ponúkať na trhu aj iné pivovary a nepodarilo sa im presadiť. Akosi sa zabúda na to, že nie zákazníci diktujú trendy, ale trendy určujú samotné pivovary. Možno príklad z iného odvetvia. Pýtal sa Steve Jobs v roku 2007 zákazníkov či chcú telefón s tlačidlami, alebo nie?

3. Ako reagujú slovenskí konzumenti na tento pivný štýl?
Rozporuplne. Buď si tento štýl zamilujú, alebo sa sťažujú na to, že im horkosť „derie podnebie“. Treba však poukázať aj na to, že „IPY“ z remeselných pivovarov sú väčšinou živelnejšie a výrazne horkejšie. Uhladená IPA na našom trhu nie je bežná. Tu je priestor na predstavenie krotkej „IPY“.

4. Čím by mohla byť IPA z Hurbanova odlišná od iných druhov z remeselných pivovarov?
V prvom rade cenou. Ceny remeselných pív sa pohybujú v iných úrovniach. Nie sú až tak dostupné ako kúsky zo supermarketu. Ale je to logické, keďže náklady na menšie várky sú  výrazne vyššie ako veľkoprodukcia. Ak by sa v Hurbanove rozhodli pre toto pivo, určite by cena bola výrazne nižšia ako pri remeselnej konkurencii. Otázne by bolo, do akej miery by vedeli ponúknuť lákavú kvalitu.

5. Aká by mala byť IPA z Hurbanova?
Aspoň z časti by sa mala priblížiť štandardom, ktoré mali vianočné špeciály z Hurbanova. Keď si dajú záležať, vedia na juhu Slovenska pripraviť dobré pivo. Mohli by sa inšpirovať anglickou optikou týchto štýlov. Anglické pivovary totiž vedia „IPU“ navariť nevtieravú a lahodnú. Tak, aby nikoho neurazila a nevyrušila divokými tónmi. Tu však treba zdôrazniť, že v prvom rade hrá úlohu ekonomika a návratnosť várky. A to môže toto všetko limitovať aj náš pivovar.

6. Prečo by mali Hurbanovčania väčšiu šancu?
Kvôli marketingu. Ak je na našom trhu niekto, kto môže naučiť piť široké masy iné pivné štýly, tak je to najmä Heineken alebo Pivovary Topvar. Majú totiž dostatok prostriedkov na reklamu. Práve cez ňu môžu ľudí vzdelávať a poodhaľovať širokej pivnej komunite aj „iné pivo“. Doteraz to veľmi nerobili, aj keď projekt 7 chutí piva mal ukázať pestrosť pivnej ponuky. Ukázal však len malý korporátny výsek, ktorý je od skutočnej pestrosti na míle vzdialený.

7. Kedy sa dočkáme „IPY“ z Hurbanova?
Keď v Hurbanove otvoria remeselný pivovar. Ale nie. Je otázne či by IPA prešla cez pokusné skupiny, ktoré hodnotia a odobrujú pivo pri možnom uvedení na trh. IPA je špecifická a aj nároční zákazníci by ju porovnávali s remeselnou ponukou. V Hurbanove by museli riskovať a to pri veľkých hráčoch nie je bežné.

Snímka: Flickr