Každý štvrtý zákazník sa do podnikov nevrátil a nechce to zmeniť

Návšteva podnikov

Aj keď veľká časť pivovarov si pochvaľuje tohtoročnú sezónu a nárast predaja piva, situácia v gastrosektore nie je taká dobrá, ako pred vypuknutím pandémie. Ukazujú to výsledky prieskumu  Slovenského združenia výrobcov piva a sladu (SZVPS).

Zmena správania

Prieskum pre združenie na vzorke 1 004 respondentov uskutočnila spoločnosť 2muse v máji 2022. Ten sa zameriaval na správanie zákazníkov týkajúcich sa návštev gastro zariadení (reštaurácie, pohostinstvá, kaviarne).

Necelá tretina opýtaných v prieskume uviedla, že podniky navštevujú rovnako často ako pred pandémiou. Až 27 percent respondentov však do podnikov chodí menej ako predtým a neplánujú to zmeniť. Inak povedané, každý štvrtý zákazník zmenil svoje správanie nenávratne.

Ďalšia skupina opýtaných (21 percent) takisto aktuálne jedlo a nápoje konzumuje doma, svoje zvyky však chcú čoskoro vrátiť „do normálu.“

Podľa vyjadrenia respondentov sa Slováci počas pandémie a obmedzenej prevádzky podnikov najviac tešili na čapované pivo (až 47 percent opýtaných). Nasledovali čapované nealko nápoje (21 %), sýtené nealko nápoje (18 percent) a radlery (14 percent).

Čo láka do podnikov?

Kvalita a chuť čapovaného piva zároveň patrí medzi najčastejšie uvádzané dôvody, prečo si tento nápoj Slováci vychutnávajú radšej v podniku. Tento dôvod uviedlo 48 percent respondentov, ktorí si na pivo zájdu aj mimo domu. Ďalšou motiváciou je možnosť vychutnať si pivo v spoločnosti priateľov (56 percent) a atmosféra podniku (30 percent).

Prieskum ukázal, že návrat ľudí do podnikov nie je tak výrazný, ako by mohol byť. Svoju rolu pravdepodobne zohráva aj psychologický aspekt – pandémia nás naučila väčšej opatrnosti a stali sme sa aj o niečo uzavretejšími.

„Gastro sektor na Slovensku čelí mnohým výzvam od nedostatku personálu až po aktuálny rast cien potravín a energií. Letná sezóna však prinesie gastru napriek meniacim sa zvyklostiam Slovákov i cenovým výzvam pozitívny impulz,“ konštatuje Vladimír Machalík, výkonný riaditeľ SZVPS.

Ten zároveň načrtol, čo by sektoru pomohlo najviac. „Dúfame, že vláda čo najskôr podporí gastro sektor znížením DPH na stravovacie služby na 10 percent, tak ako sľúbila,“ uzavrel Machalík.

Prečítajte si aj

Vrátia sa ľudia? Bude stať pivo päť eur? Najväčšie výzvy pivného trhu

Obrázok od Pexels z Pixabay.