Do biznisu s remeselným pivom sa púšťa aj slovenské mesto

Rajec pivo 2

Nielen podniky, firmy či inštitúcie. Vlastným pivom sa chce chváliť aj slovenské mesto. Aj keď v tomto prípade nejde o vlastný produkt, ale o pivo na objednávku. Nemá však zostať len pri ňom. Hovoríme o najnovšej snahe mestečka Rajec priniesť na pivný trh vlastnú značku.

Iniciatíva primátora

O tom, že v Rajci sa chystá návrat pivnej tradície informoval na svojej osobnej webovej stránke primátor tohto mesta Milan Lipka. Návrat preto, lebo v meste sa pivo varilo od 16. do 19. storočia. „Bolo by škodou nenadviazať na tradíciu varenia piva, pretože práve táto téma je historickou výzvou spiacej tradície,“ napísal na stránke.

Prezradil, že mesto pripravuje prekvapenie. „I napriek súčasnej neľahkej situácii, už niekoľko mesiacov intenzívne pracujeme, okrem iných povinností, aj na vytvorení značky rajeckého piva, ktoré by sme mohli nielen vychutnávať, ale využiť na reprezentovanie tak, ako v minulosti,“ naznačil primátor.

Ten poukázal na to, že nemohli pracovať s pôvodnou receptúrou piva, keďže bola vyše 100 rokov stará a už nereflektovala na súčasný pohľad na pivo. „V našom prípade sme zvolili cestu postupného rozvoja značky. A to najmä prostredníctvom zhromaždenia historických podkladov, výberom druhov piva, etikiet a produktovej formy, ktorá by s úctou nadviazala na historické tradície,“ uviedol primátor.

Trojica pív

Výsledkom tohto prístupu je uvedenie troch pív: Kožkár, Rajecký Richtár a Rajecký Fojt. V prvom prípade ide o ležiak, v druhom o pivo štýlu India Pale Ale a tretím kúskom je pivo štýlu American Pale Ale.

Pivo však nebudú variť v Rajci. „Pivo nateraz chceme dať variť, samozrejme podľa vlastného, unikátneho receptu a pod vlastnou značkou predávať. Podľa vývoja situácie a teda záujmu o pivo budeme reagovať na dopyt. A tým aj rozvíjať technické podmienky a značku ďalej,“ uviedol primátor.

Rajec pivo

O čosi viac konkrétnejší bol v článku, ktorý uverejnil Žilinský večerník. V ňom vypočítal, aké boli celkové náklady na uvedenie série pív. „Nateraz sme vyčlenili minimálne náklady na vytvorenie značky – etikety, obalový materiál, autorizáciu. Tento projekt nás doteraz stál do 500 eur. V oblasti výroby a distribúcie chcem postupovať opatrne, pretože doba je pre tieto produkty neistá,“ uviedol primátor Lipka.

Bude mať Rajec aj pivovar?

Neprezradil však, v ktorom pivovare bude pivo varené. „Počítame s výrobou na objednávku remeselnými pivovarmi pre mesto a následne ho budeme distribuovať pod hlavičkou mesta,“ naznačil primátor.

Ten zároveň prezradil, že cieľom mesta bude zriadenie vlastného pivovaru.  „Pokiaľ sa záujem rozšíri do takej miery, že bude potrebné zvyšovať objemy objednávok, zvažujeme vykonávať časť vlastných operácií  – fľaškovanie, systém vratných fliaš a podobne. Neskôr by sme chceli rajecké pivo aj sami variť, ak bude dopyt, verím, že sa do tejto fázy dopracujeme,“ naznačil ciele primátor Rajca.

Podľa primátora bude pivo Rajec počas leta dostupné v miestnych predajniach a podnikoch. Pivá budú plnené do fliaš s objemom 0,75 litra. Aj keď Žilinský večerník článok o pripravovanej značke nazval „Remeselné pivo konečne aj z našich končín,“ nie je to pravda. Pivo totiž v neďalekých Rajeckých Tepliciach varí pivovar Flámm.

Prečítajte si aj

Ako sa na Slovensku ujali etiketové pivovary

Snímky: Milan Lipka, FB ML