Šéf Budvaru: Nemôžeme variť toľko lacného piva

Nový šéf štvrtého najväčšieho českého pivovaru prekvapuje. Petr Dvořák z čekého pivovaru Budějovický Budvar po pár mesiacoch vo funkcii naznačuje, že koncern prehodnotí pomer výroby lacnejších a prémiových značiek. Výsledkom tohto kroku má byť pokles produkcie piva Pardál.

Ekonomická značka

„Budvar nie je stavaný na to, aby chrlil hektolitre lacného piva. Do tejto kategórie nemá význam sa tlačiť,“ uviedol v rozhovore pre české Lidové noviny Petr Dvořák. O čo vlastne ide? Tak ako mnohé iné pivovary u nás i vo svete, aj  Budějovický Budvar má vo svojom portfóliu prémiové a ekonomické značky.

Kým do prémiovej kategórie zaraďuje všetky pivá s označením Budweiser Budvar, do ekonomickej spadá značka Pardál. Prvá skupina má byť akousi vlajkovou loďou koncernu a má predstavovať to najlepšie, čo pivovar vie navariť. Zväčša ide aj o to najdrahšie pivo v portfóliu. Aj preto je marža pri tomto výrobku vyššia.

Druhá kategória je špecifická. Pod pojmom ekonomické pivo rozumieme pivo, ktoré navaril pivovar s cieľom ponúknuť čo najnižšiu cenu pri akceptovateľnej kvalite. Napríklad Pardál je nielen výrazne lacnejší, pri jeho výrobe bolo použitých menej surovín a má aj nižší obsah alkoholu.

Takéto pivo však býva aj najviac obľúbené. Napríklad najpredávanejším slovenským pivom je Kelt z Hurbanova, ktorý produkuje Heineken. Ekonomickú značku majú však aj Pivovary Topvar (Smädný mních) či Plzeňský Prazdroj (Gambrinus).

Najpredávanejšie

A práve Gambrinusu mal konkurovať Pardál. „Hľadali sme nové obchodné príležitosti. Naším cieľom bolo osloviť zákazníkov, ktorí doteraz naše pivo nepili. Pardál je pivo výrazne horkejšej chuti, než majú naše ostatné produkty,“ povedal pre MF Dnes ešte v roku 2007 riaditeľ pivovaru Jiří Boček. V tom čase Pardála uvádzali len na regionálny trh.

Dnes chce koncern jeho výrobu zredukovať. „Pardál do budúcnosti skôr trochu obmedzíme, dôležitejšie je presadiť sa na domácom trhu viac sa značkou Budweiser v prémiovom až luxusnom segmente. Pardál je značka pre určitý typ prevádzok a spotrebiteľov, ale v najbližších rokoch nebude náš zásadný ťahúň produkcie,“ vysvetlil Dvořák.

Pivovar vlani navaril niečo vyše 1,6 milión hektolitrov piva. Z toho až milión exportoval za hranice. Predpokladá sa, že na domácom trhu končí asi 300-tisíc hektolitrov piva Pardál. Či tento krok pivovaru pomôže a prinúti siahnuť zákazníkov po drahšom pive, ukáže až čas.

Snímka: Wikimedia/Arjun Shankar