Slovensko zažíva pivnú revolúciu. Päť dôvodov, prečo je tomu tak

Vrchnáky z piva

Nové pivovary, nové pivné štýly, ale aj iné nazeranie na zlatistý mok. Slovensko zažíva malú pivnú revolúciu. Slovo „revolúcia“ je možno trocha prehnané, ale istým spôsobom odzrkadľuje zmenu správania a myslenia, ktorú náš trh zažíva. My sme sa pozreli na päť dôkazov (dôvodov), prečo je tomu tak.

1. Boom minipivovarov
Pred pár rokmi by ste malé pivovary na slovenskom trhu spočítali na prstoch dvoch rúk. Finančne náročná investícia sa jednoducho neoplatila. Od roku 2009 sa situácia výrazne zmenila. V niektorých prípadoch pomohli eurofondy, v niektorých investor a v ďalších zase zanietenie nadšencov. Výsledok? Dnes počet pivovarov presahuje číslo 40. Je potešiteľné, že sa domáce pivo vracia aj do regiónov, kde malo dlhoročnú tradíciu.

2. Ležiaky dostali konkurenciu
Aj keď sa v minulosti otvoril nejaký minipivovar, zameriaval sa predovšetkým na jeden štýl piva – ležiak. Experimentovanie akosi nebolo v móde. Situácia sa pomaličky začína meniť a ľudia sú ochotní ochutnávať a objavovať nové chute. Najmä pivovary, ktoré otvárali domovariči, ponúkajú aj rôzne nové pivné štýly. Za všetkých treba spomenúť napríklad pivovary Stupavar, Jama Craft Brewery, trenčiansky Lanius, holičský Wywar či Prešovský pivovar. Stále je pritom čo doháňať. Na pultoch obchodov neohrozene kraľuje nuda s menom ležiak.

3. Špeciály vymýšľajú aj veľkí
Na zmenu správania spotrebiteľov reagujú aj veľké pivovary. Musia. Prepady predaja v segmente reštaurácií, krčiem a hotelov ich postavili do pozoru. Prvým krokom bolo čapovanie piva z tankov. Bol to najjednoduchší krok ako zvýrazniť autentickosť piva. Dnes to však stačiť nebude. Je jasné, že aj veľkí hráči musia priniesť niečo, čo zákazníkov vyženie do krčiem. Ideálne nejaký špeciál, ktorý si môžu dať len v krčme. A to sa deje. Špeciálne kúsky ponúkajú nielen Pivovary Topvar, Heineken, ale aj Banskobystrický pivovar.

4. Krčma s jedným pivo? Za zenitom
Vznikla vo vašom okolí nová krčma? Ak ste z Bratislavy, Košíc alebo Žiliny, je veľký predpoklad, že ponúka na výčape viacero druhov piva. Okrem toho sa krčmári snažia zakontrahovať aj nové značky, ktoré nikto v ich okolí neponúka. Tak sa v slovenských mestách či dedinách objavujú podniky, ktoré čapujú aj doteraz málo známe (zväčša české) značky ako Pernštejn, Ferdinand, Svijany, Černá Hora, Primátor či Nová Paka.

5. Na scénu sa chystajú ďalší
Ak vás ani tieto argumenty nepresvedčili, je tu ešte jeden. A celkom podstatný. Zmeny totiž nekončia. Podľa našich informácií sa na Slovensku chystá asi desiatka ďalších pivovarov. Niektoré sú k otvoreniu bližšie, iné ďalej. A netreba zabúdať ani na komunitu domovaričov či kočovných pivovarov. Práve z ich strany sa dá očakávať, že budú sládkov v menších pivovaroch posúvať k novým dobrodružstvám. Výsledkom môžu byť hravejšie pivá a bohatšia ponuka.

Snímka: Pixabay.com