Pokhoi: Prvé dva roky boli kritické, ale prežili sme to

c.9

Niekedy môžete preinvestovať milióny eur a z vášho pubu nikdy kultový podnik nebude. Za úspechom totiž nestoja len peniaze, ale predovšetkým nápad a osobitný prístup. V košickom podniku Pokhoi by o tom vedeli aj písať knihy. Veď nie je nič lepšie ako ukázať dôkazy. Napríklad aj status, ktorým lákali ľudí na Valentína: „K zajtrajšiemu „sviatku“ 14.2.15 dostáva každý pár bez ohľadu na sexuálnu orientáciu jednu fľašku Medové (Matuška). Každý Valentín menom zvaný jednu fľašku Medové + jedno pivo podľa vlastného výberu. Akcia platí len v Pokhoi. Nedá sa kombinovať s inými podobnými akciami v iných podnikoch. Iba že by hej, abo jaba jaba dú.(Schizofrenici bez urážky, akcia je pre páry.)“

Podobných príkladov by sme mohli nájsť veľa. Stojí za nimi aj majiteľ podniku Didi. (Jeho celé meno máme v redakcii, ale v záujme jeho „nescelebritovania“ ho radšej neuvádzame.) Ten poukazuje na to, že začiatky vôbec neboli ľahké. A dokonca si ich musel aj zopakovať. „Pred Pokhoi sme už jeden podnik mali, ktorý sme nie z vlastných príčin zatvorili,“ vracia sa do minulosti Didi. Jedným dychom však dodáva, že takýto zásah „z hora“ bol vlastne prospešný. Podnik Pokhoi tak koncipovali ako akési pokračovanie v trocha inom duchu. „Vedeli sme, že prvé dva roky budú kritické. Prežili sme však. Peňazí nebolo veľa, skôr málo. Tak sme celý podnik vytvárali za pochodu,“ približuje majiteľ. A týmto systémom vlastne pokračujú aj dodnes.

Ako inak, aj oni spočiatku ponúkali klasické europivá. „V Košiciach v tej dobe asi ani nič iné nebolo, alebo sme o tom nevedeli,“ vysvetľuje Didi. Aj v tomto smere sa však začali profilovať úplne iným smerom. „Spoznávali sme nových ľudí a cez nich aj iné pivá. Za to im dnes patrí obrovská vďaka,“ hovorí. Ukázali im, že existuje iná, prirodzenejšia cesta. Ohlasy zákazníkov ich presvedčili, že sa vydali správnym smerom. Napriek úspechom sa na nič nehrajú. „Sme „punkové“ pohostinstvo založené na priateľstve a tak aj pristupujeme k stálym ako aj k náhodne okoloidúcim zákazníkom,“ vysvetľuje Didi. Podnik sa preslávil aj minifestivalom piva a bourbonu. „Minulý rok sme spoluorganizovali Hop’n’Rolla Days. Tento rok v tom budeme pokračovať,“ prezrádza.

c.10

Nestáva sa často, aby podnik inšpiroval sládka k vytvoreniu piva. V prípade Pokhoia však takáto rarita platí. Maroche Hajduk z kočovného pivovaru Padre Craft Brews na trh uviedol pivo s názvom Hop´N´Rolla. Ak si prečítate zadnú etiketu, nájdete tam pôvod inšpirácie – Pokhoi. „Podnik je v podstate jeden z mála podnikov, ktoré v Košiciach navštevujem. Je to spôsobené v prvom rade ľuďmi a jedinečnou atmosférou, ktorú vytvárajú. Už po vstupe máš pocit, že toto je naozaj, toto je „TRUE“, nikto sa na nič nehrá, necítiš kalkul, nemáš pocit, že si na druhej strane barového pultu. Si automaticky organickou súčasťou, vtiahnutý do deja,“ opisuje svoje pocity Maroš. Nápad, že navarí pivo podľa podniku vznikol spontánne.

„Rozhodnutie, samotná myšlienka navariť pivo inšpirované týmto podnikom vzišla sama od seba. V priestoroch podniku, lepšie povedané na nádvorí podniku, sa organizovali „také spoločenské dni“, z ktorých sa nakoniec vykľul festival remeselných pív spojený s barbecue, ochutnávkou bourbonov, pravým, ozajstným pánskym holičom a riadenou degustáciou piva. Nepamätám presne, ale nejakým spôsobom som bol zapletený do organizácie, debát a tak som navrhol, že navarím pivo pre toto podujatie,“ približuje Maroš. A tak vznikla jeho Hop´N´Rolla. „Pivo inšpirované ľuďmi, atmosférou, podujatiami, príbehmi. Pivo iskrivé, voňavé, šťavnaté, dobre chmelené, ľahké. Easy going – ako všetko spojené s Pokhoiom,“ uzatvára Maroche Hajduk.

Podnik má okrem vlastného piva aj jedno špecifikum. Ako jediný na Slovensku nepoužíva technológiu Wi-Fi, ale Hi-fi. Čiže namiesto internetu tu nájdete len repráky s hudbou, aby sa ľudia venovali sebe a nie mobilom.

Snímky: Martin Jakub