Len tri z desiatich predaných pív predal druhý najväčší slovenský pivovar v krčme či reštaurácii. Plzeňský Prazdroj Slovensko si napriek tomu uplynulý rok pochvaľoval, keď zaznamenal rast. Jeho predstavitelia pritom poukazujú na to, že celý sektor čakajú nové výzvy.
V znamení rastu
Spoločnosť zaznamenala vlani obrat na úrovni 126 miliónov eur. Z tejto sumy firma vykázala zisk v hodnote viac ako 11 miliónov eur. Na priamych aj nepriamych daniach zaplatila takmer 48 miliónov eur, z toho takmer polovicu tvorila spotrebná daň.
„Minulý rok bol pre Plzeňský Prazdroj Slovensko jeden z najkľúčovejších. Zmena názvu v kombinácii s prémiovými produktmi a špičkovým servisom boli tým správnym signálom k zákazníkovi, čo sa prejavilo aj na našich úspešných predajoch,“ uviedol Grant Liversage, generálny riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko.
Pivovar zaznamenal nárast o päť percent. Vďačí za to hlavne nárastu predaja v obchode (+8 percent). Pri kategórií čapovaného piva hovorí skupina o „zastabilizovaní“ situácie. V objeme predala o dve percentá viac čapovaného piva, obrate z jeho predaja však nárastol až o sedem percent. Inak povedané, pivo predávala pivovarská skupina drahšie drahšie. Pri balenom pive narástol predaj až o osem percent.
Nové výzvy
Prazdroj vlani na našom trhu predal 1,6 milióna hektolitrov zlatistého moku. Zlepšil tak svoje predaje z predchádzajúceho roka o takmer šesť percent. Skupina si na pivovarníckom trhu udržiava 37-percentný podiel, keď je v tomto smere dvojkou za Heinekenom.
Pozíciu vlajkovej lode upevnila značka Pilsner Urquell, ktorá posilnila o vyše 12 percent. Ešte výraznejšie rástla kategória nealkoholických pív a radlerov pod značkou Birell, keď si polepšila o 13 percent.
„Kategória nealkoholického piva je za posledné roky na výraznom vzostupe. Na Slovensku má špeciálnu pozíciu najmä ochutené nealko. Jeho spotreba na hlavu je u nás s 8 litrami dokonca dvakrát vyššia ako u susedných Čechov. Pri celej kategórii piva sme s 80 litrami na hlavu na 11. mieste v rámci Európy,“ vysvetľuje Martin Grygařík, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko.
Osempercentný nárast zaznamenal pivovar aj pri značke Šariš. „Zákazníci častejšie siahali aj po značke Šariš, rástla o takmer osem percent a v máji sa stala číslom jeden v segmente čapovaného piva,“ uviedol pivovar. Dvojciferné nárasty predaja zaznamenali aj značky Gambrinus a Radegast.
Zmeny na trhu
Pivovar sa pripravuje aj na zmeny, ktoré zavedie zákon. Skupina sa intenzívne venuje príprave zálohovania plechoviek a PET fliaš. „Na pôde Slovenského združenia výrobcov piva a sladu analyzuje, ako by mal celý systém fungovať, aby boli naplnené očakávania vlády tak, ako sú načrtnuté v návrhu zákona,“ uviedol pivovar.
Ďalšou témou je pre pivovar Zákon o neprimeraných obchodných podmienkach v obchode s potravinami. „Plzeňský Prazdroj Slovensko ako dodávateľ považuje za kľúčové zdravé obchodné prostredie, férové jednanie obchodných partnerov a stabilný a predvídateľný legislatívny rámec,“ uviedol pivovar.
Prečítajte si aj
Topvar či Šariš? Zabudnite. Pivovar z východu ťahajú české pivá
Snímky: Plzeňský Prazdroj Slovensko