Portál oPive.sk začína novú etapu

Keď sme v auguste 2014 spúšťali túto stránku, netušili sme, čo nás čaká. V tom čase sme boli skôr nadšení, že sa nám naše vízie podarilo zrealizovať. Ani vo sne sme netušili, že o problematiku piva bude na Slovensku taký záujem. Veď nakoniec, za dva a pol roka sme publikovali takmer 1 200 rôznych textov, recenzií a postrehov.

Naša stránka fungovala bez akejkoľvek reklamy. Za dva a pol roka sme z jej prevádzky nemali ani jeden cent. Skôr naopak. Všetko bolo dotované. Stálo nás to niekoľko stoviek eur ročne, stovky hodín práce a odriekania. Ale nesťažujeme sa. Za ten čas sme spoznali kopec zaujímavých ľudí, osudov i príbehov.

Už po pár mesiacoch fungovania nás kontaktovali s prosbou o reklamu. My sme ich odmietali. Jednak sme to až tak nepotrebovali, jednak nám v prvom rade išlo o budovanie stránky ako takej. Po dlhých mesiacoch uvažovania sme sa však rozhodli, že uvoľnime priestor aj pre reklamu. Čo to bude pre vás čitateľov znamenať? V podstate nič. Reklamné plochy budú situované po pravom boku a PR články budú riadne označené. Vieme, že v tejto súvislosti vznikne mnoho otázok. Tak sme pre vás pripravili základné otázky a odpovede. A začneme úplne od základu, keďže sa s podobnými otázkami neustále stretávame.

Prečo vznikla táto stránka? 

Doména oPive.sk bola zaregistrovaná ešte v apríli 2014. Nápad vznikol po tom, čo sme v obchode natrafili na pivá Primátor EPA a Stout. Vtedy sme cielene začali objavovať iné „neležiakove“ chute a boli sme prekvapení. Prvým cieľom bolo vytvoriť akúsi verejnú databázu nami testovaných pív, ktorá mala byť okrajovo doplnená informáciami o pivnom dianí. Nápad sa pretavil do reality v auguste 2014. Chceli sme vyvolať hlavne diskusiu o tom, aby ľudia pri pití piva trocha uvažovali a diskutovali. Aby vnímali to, že nielen víno môže zaujať krásnou vôňou a mnohorozmernou chuťou.

Kto stojí za stránkou?

Základom je novinár, cez ktorého ide každý text. Okrem neho sa na chode stránky podieľajú ďalší traja ľudia. Na stránke však boli uverejnené texty asi desiatky autorov. Obdobné je to aj pri recenziách. Niektoré sú robené samostatne, iné skupinovo. Celá stránka by však nemohla fungovať bez spolupráce so samotnými pivovarníkmi, majiteľmi pubov, pivnými nadšencami i domovaričmi. Aj takto verejne by sme chceli poďakovať pivovarom Hellstork, Padre Craft Brews, Unorthodox Brews či Unorthodox Brewing. Práve o nich boli naše prvé články na stránke. Ich predstavitelia si našli čas a odpovedali na otázky „No Name“ ľudí. Oni významným spôsobom prispeli k tomu, že sa stránka nachádza tam, kde je teraz. Poďakovanie však patrí všetkým, ktorí s nami spolupracujú.

Aký bol rozbeh stránky?

Plný nadšenia a naivity. Dnes sa nad niektorými recenziami a textami, ktoré sme preberali zo zahraničných stránok len škrabeme za hlavu. Niektoré texty a recenzie by sme radšej vymazali, ale neurobíme to. Ak si všimnete, stránka a jej obsah sa prirodzene vyvíjajú a posúvajú. Máme toho odpitého ďaleko viac a snažíme sa to dopĺňať aj teóriou. Aj gro našich textov sa týka Slovenska a slovenských pivovarníkov. To bude vždy základom.

Prečo sme sa rozhodli pustiť na stránku reklamu?

Z jednoduchého dôvodu. Chceme, aby táto stránka mala nejakú budúcnosť. Ak by sme ju chceli nejako výraznejšie modernizovať, nemáme na  to ušetrené financie. Zároveň máme v pláne viacero projektov, ktoré si vyžadujú počiatočné investície.

Zachováme si nestrannosť?

Tu treba zdôrazniť jednu vec. Stránka nás nebude živiť a nebudeme na nej závislí. Ak bude nejaká reklama, budeme radi, ak nebude, nič sa nedeje. Urobili sme aj jedno dôležité opatrenie. Reklamu nebude mať na starosti ani jeden z autorov či recenzentov stránky. Inzercia bude na pleciach človeka, ktorý stoji mimo tvorby obsahu.

Prečo to verejne oznamujeme?

Reklamu sme mohli spustiť potichu a v podstate tajne. To však nie je náš štýl. Vieme, že stránka spája pivnú komunitu a to je zaväzujúci pocit. Že nám od začiatku nešlo len o zárobok dokazuje aj to, že na našej stránke nenájdete reklamu od Googlu. Sú to nepríjemné odkazy, ktoré vedia čo ste hľadali a neustále vás otravujú. Ich umiestnenie na stránku je veľmi ľahké. Keď si pozriete iné stránky či blogy, nájdete ich tam. U nás neboli a ani nebudú.

Kto bude inzerovať?

To nevieme. V podstate každý, kto sa prihlási na určenej adrese (inzercia@opive.sk). Už teraz vieme, že záujem inzerovať prejavili hlavne dodávatelia pivovarnických technológií či produktov.

Bude si môcť zaplatiť pivovar recenziu?

Samovrahovia nie sme 🙂 . Výhodou tejto stránky je to, že ju čítajú ľudia, ktorí pivu rozumejú. Pivovary nám na otestovanie pivo posielajú aj teraz. Máme však zásadu, že takéto pivo testujeme viacerí, aby sme sa vyhli tomu, že budeme pri hodnotení viac prísni či benevolentnejší. Recenzie sú však sväté.

Budú si môcť inzerenti zaplatiť článok?

Každý článok, ktorý nebude náš, bude jasne označený.  Naše články sme nikdy nerobili na objednávku a ani tak nikdy robiť nebudeme. Stránka je našou záľubou a chceme, aby to tak zostalo.

Aké plány máme so stránkou?

Našim cieľom je v prvom rade prinášať zaujímavý obsah. Chceme robiť to, čo nás baví. Tešíme sa z toho, že návštevnosť stránky neustále rastie. V budúcnosti by sme chceli stránku vylepšiť a priniesť viac súťaží. Zároveň nosíme v hlave nové projekty, ktoré by mohli zaujať. Nechajte sa prekvapiť J

Chceli by sme mať vlastný pivovar alebo podnik?

Nikdy nehovor nikdy. Ale v tomto prípade môžeme pokojne prehlásiť, že takéto ambície sme nikdy nemali a ani nemáme.  Chceli by sme rozvíjať projekty spojené so stránkou.

Ak by ste mali ďalšie otázky, pokojne ich napíšte do komentárov. Radi na nich zodpovieme.

S pozdravom

Tomáš Vašuta, zakladateľ stránky oPive.sk

 

Článok bol aktualizovaný