Pivovar Stupavar nepatrí medzi producentov piva, ktorý by na trh chrlili nové pivné štýly a skúšali, čo ich priaznivci znesú. Ak sa rozhodnú svoju ponuku rozšíriť, zväčša ide o premyslený krok, ktorý vyplýva z danej doby či chuti pivovarníkov zo Stupavy. Takým krokom je aj pivo s názvom Steinbier, ktoré pivovar slávnostne navaril 8. mája.
Dlhoročný plán – Steinbier
Ľuboš Kružic, ktorý je v Stupavare spolumajiteľom a vedúcim výroby, poukazuje, že nápad navariť Steinbier vznikol už dávnejšie. „V hlave som ho nosil hádam päť rokov. Inšpiroval som sa pri sledovaní Michaela Jacksona, ktorý varenie tohto piva ukázal vo svojom seriáli The Beer Hunter,“ začína rozprávanie Ľuboš.
Ako už názov napovedá, pri varení tohto piva sa používajú kamene. Princíp je v podstate jednoduchý. Kamene sa nechajú rozžeraviť v ohni a následne sa vložia do mladiny. Vo výsledku vzniká predovšetkým karamel, ale aj náznaky dymu. Výroba takéhoto piva siaha do hlbokej histórie, keď sa takto pivo varievalo hlavne v južnom Rakúsku a Bavorsku. Práve tu sa totiž vyskytovali kamene, ktoré pri náhlej zmene teploty nepraskali.
Tento štýl zanikol začiatkom 20. storočia, keďže pivovarnícka technológia sa rozšírila a výroba takéhoto piva prestala byť zaujímavá. V Európe ju o oživil nemecký pivovar Leikeim. Prvým slovenským pivovarom, ktorý ponúkne takéto pivo je práve Stupavar.
Ten navaril dvetisíclitrovú várku, do ktorej hodil asi 40 kíl rozžeravených kameňov. „Kamene sme nevložili len do mladiny, ale budú uložené aj do tanku,“ prezrádza Ľuboš a naznačuje, že je sám zvedavý, aké pivo z toho vznikne.
Aj do fliaš
Pivo bude vrchne kvasené, keď boli použité štyri druhy sladu a tri druhy chmeľu. Autor receptu poukazuje na to, že určite nepôjde o žiadnu exotiku. „Základnou charakteristikou tohto piva je výraznejšie sladové telo s karamelovým profilom,“ prezrádza Ľuboš.
Pivo by malo byť ponúkané podnikom, ktoré čapujú Stupavar a časť produkcie poputuje aj do fliaš. Či sa z tohto piva stane pravidelný špeciál je nateraz otázne. „Uvidíme ako dopadne táto várka. Ale môže z toho vzniknúť pekná tradícia, keď budeme toto pivo variť na Deň víťazstva nad fašizmom,“ zamýšľa sa spoluzakladateľ Stupavaru.
Nakoniec, pivovar si nechal vyrobiť špeciálnu klietku aj žeriav, ktorý použil pri varení. V tomto smere bude mať ďalšiu várku značne uľahčenú. Ľuboš poukazuje aj na ďalší moment, ktorý bol spojený s varením tohto piva. „Na varenie sme pozvali našich známych a kamarátov. Pri varení zväčša nemáme čas zabaviť sa, v tomto prípade to však bola milá udalosť,“ hovorí.
Ďalší rast
Samotný Stupavar pred hlavnou sezónou navyšoval kapacitu, keď v Stupave pribudli tanky. Zaujímavosťou je, že 30 percent stupavského piva končí vo fľašiach. „Týždenne naplníme asi štyritisíc fliaš,“ prekvapuje Ľuboš a dodáva, že kvôli tomu museli v podnikovej predajni meniť chladničky za chladiaci sklad.
Osvedčila sa im aj spolupráca s reťazcom Malina. „Aktuálne zásobujeme pivami 16 prevádzok. Tak ako sme predpokladali, základom bolo vytvoriť návyk na to, že v predajniach zákazníci naše pivo nájdu. Rozbeh sa podaril a s touto spoluprácou sme spokojní,“ konštatuje spolumajiteľ.
Na nezáujem o pivo sa v Stupavare nemôžu sťažovať. „Ideme stále naplno. Aj keď sa nám ozývajú prevádzkovatelia podnikov, veľa z nich musíme odmietať,“ naznačuje Ľuboš. V tomto smere museli obmedziť aj účasť na rôznych festivaloch.
Pri pohľade do budúcna zostávajú v Stupave pevne na nohách. „Musíme rozmýšľať dopredu. Sám sa snažím odhadnúť kroky, ktoré nastanú o tri či päť rokov,“ hovorí Ľuboš. Z pivovaru sa pritom podarilo vybudovať v podstate rodinnú firmu, ktorá má dnes 10 zamestnancov. Stupavar sa okrem iného môže pochváliť aj vlastnou distribúciou.
Pozrite si video z vkladania kameňov do mladiny
https://www.facebook.com/opive.sk/videos/2287525724674944/