„Suchý“ mesiac bez piva? V Česku prídu predajcovia o milióny

Suchý február

O tom, že v posledných rokoch sa zvyšuje popularita tzv. suchého januára sme už na našich stránkach písali. Aj výskumy potvrdili, že mesiac bez piva či tvrdého má priaznivé účinky na zdravie. O niečo menej spokojnejší však môžu byť predajcovia alkoholu. Aspoň tak to vyplýva z ekonomických prepočtov.

 Tisícky účastníkov

Aký vplyv má mesačné vynechanie alkoholu na tržby podnikov či obchodov na Slovensku, nie je známe. V tejto súvislosti vyzerajú zaujímavo prepočty zo susednej Českej republiky. U našich susedov je populárny tzv. suchej únor (v preklade suchý február).

Práve počas najkratšieho mesiaca v roku vynechávajú alkohol tisícky konzumentov. Organizátori tejto iniciatívy pritom uviedli, že vlani sa do tejto akcie zapojilo až 700-tisíc Čechov. Až 90 percent z nich pritom akciu ukončí úspešne až do konca.

Aj na základe týchto čísel vypočítal ekonóm Trinity Bank Lukáš Kovanda, aký vplyv má táto akcia na tržby podnikov a obchodov. „Za alkoholické nápoje obyvatelia Česka  v obchodoch podľa najnovších dát Eurostatu – za rok 2020 – minú zhruba 96,5 miliardy korún ročne. To je približne 11-tisíc korún v prepočte na dospelú osobu. Mesačne ide teda o približne 914 korún na osobu,“ vypočítava ekonóm.

Milióny korún

Ekonóm však nenarábal s číslom 914 korún, keďže podľa neho títo konzumenti patria medzi podpriemerných spotrebiteľov a podľa neho mesačne minú zhruba 760 korún za alkohol. „Pokiaľ títo ľudia dodržia „Suchý február“ ako vlani aj tento rok, pripravia predajcov alkoholu po celej republike počas práve tohtoročného februára o približne 479 miliónov korún,“ vypočítava Kovanda.

Výsledná suma však bude podľa neho ešte vyššia. Podpíše sa pod to inflácia, keď ceny alkoholu medziročne stúpli o 2,3 percenta, ale aj fakt, že počet účastníkov tejto iniciatívy bude pravdepodobne vyšší.

Ďalšie milióny vypadnú aj z konzumentov, ktorý akciu nedokončia do konca. Ekonóm predpokladá, že bežní konzument nebude alkohol kupovať pol mesiaca. Pri desiatich percentách účastníkov by to predstavovalo 32 miliónov korún.

Navyše, časť účastníkov, a nie je ich málo, si predlží akciu aj na ďalšie mesiace. Iniciatíva pripraví o predajcov alkoholu o zhruba 730 miliónov korún. To je v prepočte takmer 30 miliónov eur. Na druhej strane sa môžu tešiť predajcovia nealkoholických nápojov, ktorých spotreba môže v niektorých prípadoch stúpať.

Prečítajte si aj

Mesiac bez piva? Kedysi by sme vás vysmiali, dnes nie

Obrázok od PublicDomainPictures z Pixabay.