Rok 2020 môžeme označiť za jeden z najťažších v novodobej histórii Slovenska. Sektor gastra naplno zasiahli opatrenia, ktoré paralyzovali tisícky podnikov aj podnikateľov. Ťažké chvíle museli riešiť aj pivovarníci. Aj preto bude naša koncoročná pivovarnícka anketa trocha iná. Pivovarníci v nej budú bilancovať, ale aj odhadovať vyhliadky na ďalší rok. Dnes sa za rokom 2020 obzerá Braňo „Ábel“ Hybben z pivovaru U Ábela.
Dá sa nájsť na roku 2020 niečo pozitívne? Donútila Vás situácia zaviesť nejaké zmeny, ktoré Vám môžu v budúcich rokoch pomôcť?
Tak pozitívneho sa dá nájsť dosť veľa. Aktuálne okolo 155-tisíc. Ale teraz vážne. Paradoxne, nám súčasná neľahká situácia „pomohla“ rozhýbať sa a veci, o ktorých sme len sem-tam diskutovali pri pive a pivovici sa zrazu stali realitou.
Prvá vlna nás naozaj zaskočila. Hneď v úvode sme si však uvedomili, že sa nemôžme odstrihnúť a nečinne vyčkávať. Komunikáciu na sociálnych sieťach sme ešte viac zintenzívnili, rovnako aj výdaje na marketing nám stúpli. No a ukázalo sa, že to bol dobrý ťah.
Samozrejme, že tržby nám počas prvého „pellegriniho lockdownu“ klesli, ale nebol to až tak dramatický pokles, ktorý by ohrozil našu existenciu.
Bez našich hostí by to nefungovalo a tí nás teda milo prekvapili a my sme fakt, že nestíhali fľaškovať. Až by som povedal, že sa medzi nami vytvorilo také puto a vzťah, ktorý nie je len o predaji. Fakt ďakujeme všetkým našim hosťom za vernosť a podporu.
Ľudia nám povedali, že veľmi ocenili náš prístup, ako sme sa ku všetkému postavili. Nesnažili sme sa nastolené pravidlá nijak obchádzať, zároveň sme však nezačali na všetko nadávať.
No a po prvej vlne to bola neuveriteľná jazda. V letných mesiacoch bol doslova problém nájsť miesto na sedenie, či už vo vnútri alebo na rozšírenej terase. Neskutočne sme si tieto mesiace užívali. Pivo tieklo naozaj potokom. Akcie, grilovačky, koncerty (keby ste teraz videli môj zasnený pohľad…) Už sa brutálne tešíme, kedy to znova naštartujeme.
No prišla druhá vlna a nebol čas strácať čas. „Rozkaz zněl jasně“… Tu sme už jasne vedeli, kde nás tlačí topánka. A fakt sa nám pomerne rýchlo podarilo postaviť nový web a hlavne eshop, ktorý sme doteraz nemali.
Pivovary budú rátať straty. Ako ste na tom vy? Viete fungovať v obmedzenom režime, alebo máte existenčné problémy?
Silné mesiace nás potiahli až na úroveň celkovej minuloročnej produkcie piva, aj na úkor slabších, ktoré nás ťahali dole, ale nie je to úplná tragédia. Medziročne sme produkčne stagnovali. Existenčné problémy nemáme, aj keď cítime, že sa nám dýcha trošku ťažšie. Šetríme kde sa dá. Avšak dobrou správou , ktorá poteší každého pivára je, že sme žiaden pivo nemuseli vylievať.
Aký krok vlády by ste v tejto situácii privítali? Môžu Vám v tomto smere pomôcť aj fanúšikovia piva?
Čo sa týka byrokratickej časti, tá je pomerne zvládnuteľná a priemerne vzdelaný ekonóm ju aj po troch pivách zvládne s prstom v pene. Určite by bolo vhodné zvýšiť percento podpory pre cestovný ruch zo súčasných 10 aspoň na 30 až 40 percent. Zrýchlenie procesu vyplácania dotácii by si tiež zaslúžilo preradiť z jedničky na dvojku.
Fanúškovia piva sú tiež zasiahnutí krízou, čiže nemôžme a ani nechceme na nich tlačiť skrz napríklad nejaké poukazy… Nedávno sme uverejnili článok o rozdieloch medzi craftom a europivom, a ak len z jedného europivára urobíme konzumenta slovenského craftového piva (nepotrebuje ani flanelku, bradu a tetovanie), tak budeme veľmi radi.
S akými ambíciami vchádzate do roka 2021? Budete robiť v portfóliu ponúkaných pív nejaké zmeny?
Čo sa týka ambícií, tak tých je ako každý rok veľmi veľa. Určite sa dotknú aj Ábelovského portfólia. Craftový svet je dynamický, veselý, hravý, chutný a nechceme, aby nám ušiel vlak, čiže určite prinesieme nové pivá. Ďalšie plány sa týkaju zveľadenia našej terasy, rozšírenie výrobnej kapacity, snáď aj teplá kuchyňa by sa mohla stať realitou. Úplnou bombou by bolo otvorenie druhej prevádzky, ale tu zatiaľ viac neprezradíme.
Prečítajte si aj
Prazdroj: Ocenili by sme jasné pravidlá, včasné informácie aj podporu
Snímka: FB U Ábela