Počasie už v niektoré dni pripomína leto a pivovarníci sa môžu tešiť. Hlavná pivovarnícka sezóna začala. V mnohých smeroch bude iná, ako tie predošlé. Portál oPive.sk sa pozrel na to, aké výzvy čakajú majiteľov v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch.
Vrátia sa ľudia do podnikov?
Posledné dva roky boli výrazne poznačené pandémiou nového koronavírusu. Podniky boli mesiace zatvorené a mnoho zákazníkov sa prispôsobilo na novú realitu. Zistili, že pivo sa dá piť aj doma. Nielen že to bolo pre nich pohodlnejšie, ale aj lacnejšie.
Otázka je, aké percento zákazníkov sa vráti do podnikov a do akej miery zvýši alebo zníži frekvenciu návštev. Správanie sa bude určite odlišovať v menších a väčších mestách. Napríklad v Bratislave môžeme predpokladať, že dosahy pandémie budú menšie ako v menších okresných mestách. Uvidíme.
Kde sa zastaví zdražovanie?
Už minulý rok sme písali o tom, že podniky sa po nútenom zatvorení otvárali s novými cenníkmi. Zdražovanie bolo výrazné. Tento rok situáciu ovplyvňuje inflácia, ktorá zasahuje všetky odvetvia. Aj pivovarom rastú náklady na nákup surovín, obalových materiálov aj energie.
Vyššie náklady sa budú musieť premietnuť aj do cenníkov. Tu sa môžeme vrátiť aj k prvému bodu. Pivovary síce musia zdražovať, nemôžu však vyplašiť návštevníkov. Len ťažko zvýšia frekvenciu návštev zákazníkov, keď tí budú mať pocit, že si pivovar za pivo pýta neprimerane veľa. Budeme aj my svedkami toho, že si za pollitrové pivo budú podniky bežne účtovať aj päť eur?
Pocítime na kvalite piva šetrenie?
Ak sa doteraz pivovary nevenovali veciam ako je efektivita a optimalizácia výroby, po novom sa na to budú musieť dobre pozerať. Výhodu budú mať tí producenti, ktorí vedia efektne navariť aj vďaka väčším varniam.
Dôležité bude pritom to, aby prípadné šetrenie na výrobe nepocítili zákazníci. Časť pivovarov totiž nepôjde cestou zdražovania, ale úpravy receptúr s cieľom zostať konkurencieschopný.
Pre koľkých bude sezóna posledná?
Pivovarnícky trh sa dostáva do novej etapy. Môžeme ju nazývať pokoronová, alebo aj inflačná. Ak sa majiteľom pivovarov aj podnikov nepodarí zarobiť počas nasledujúcich štyroch mesiacov, asi ťažko prežijú ďalší rok.
Na trhu platí zákon divočiny: prežijú len tí najlepší. Situácia nebude jednoduchá a o nič ľahšia ako posledné dva roky. Aj tu platí, že jedna vec je podnikať v hlavnom meste a druhá v regióne. Aby sme to skončili optimisticky, kde niekto končí, druhý začína.
Prečítajte si aj
Snímka: Pixabay