Dlhé roky platilo, že pivo je spoločenský tmel. Jednoducho sa pri ňom dokázali ľudia baviť a niekedy aj ľahšie riešiť problémy. Sadli si do krčmy či podniku, štrngli si pohárom čapovaného a život bol zrazu o niečo ľahší. Kultúra stretávania a socializovania sa však tento rok dostala tvrdú ranu – pandémiu nového koronavírusu.
Zmena štruktúry
Aj keď sa po odznení opatrení život vrátil v lete do normálu, situácia zďaleka nie je stabilizovaná. Krčmám či pubom v uplynulých týždňoch pomohli terasy. Ale čo bude, keď sa nebude dať stretávať vonku a konzumácia sa presunie výlučne do vnútorných priestorov? Pristúpia na to všetci pivári?
Asi nie. V posledných rokoch pozorujeme trend nárastu nákupu piva v maloobchode a jeho konzumáciu doma. Pred vypuknutím koronakrízy to na Slovensku bolo v pomere tri pivá v krčme a sedem z obchodu či pivotéky.
Bohužiaľ tento trend asi nezvrátime. Pritom správne skladované a načapované pivo je takmer vždy lepšie ako jeho fľašková verzia. Nehovoriac o tom, že k čapovanému pivu dostanete aj určitú pridanú hodnotu –zážitok, ktorý dokážu vytvoriť majitelia podnikov.
Ďalší pokles čapovaného?
Práve zážitok je tým, čo by malo propagovať čapované pivo. A ak rozmýšľate aj ekologicky, aj vtedy by ste mali ísť do krčmy. Sud je totiž predstavuje najekologickejšiu variantu balenia zlatistého moku.
Bohužiaľ, vyhliadky na ďalšie mesiace nie sú ideálne. Jedna vec je krátka budúcnosť, vec druhá vyhliadky na roky dopredu. Niekedy sa ľudia k zvykom chodiť do spoločnosti na čapované pivo vrátia, inokedy nie.
Niektoré pivovary sa boja toho, že sa zmení štruktúra spotrebiteľa a ten sa preorientuje len na domácu spotrebu. Pre pivovarnícky sektor by to bolo zlé. Nehovoríme len o maržovosti pri predaji v krčme. Čapované pivo dokáže dať prácu väčšiemu počtu ľudí. A v neposlednom rade tým pomôžete prežiť svojmu obľúbenému podniku, krčme či pivovaru. A o tom to niekedy je…