Začína nová éra pivovarníctva? Tieto veci sa môžu zmeniť

Nová éra pivovarníctva

Z každej krízy sa dá poučiť a každá kríza do istej miery mení svet, ale aj jednotlivé odvetvia. Inak tomu nebude ani v prípade gastrosegmentu či pivovarníctva. Oblastí, ktoré sa zmeny dotknú, je veľa. Pozreli sme sa na to, kde môžu byť zmeny citeľné.

Cenotvorba

Už dlhšie sa vedú polemiky o tom, či je remeselné pivo predražené. Najmä cena čapovaného piva  v niektorých podnikoch rástla do neúmerných výšok. Ale pivo sa predávalo, nebol dôvod reagovať inak. Aj posledné týždne však ukázali, že niektoré pivovary vedia ísť s cenou dole. Áno, išlo o to, aby prežili.

Faktom však je, že nezamestnanosť bude v krajine v najbližších mesiacoch rásť a kúpyschopnosť klesať. Priestor na rast cien tu nebude a boj o zákazníka bude intenzívnejší. Už sa na trhu objavili pivovary, ktoré hovoria o novom prístupe, uvidíme, ako zareagujú ďalší hráči.

Zefektívnenie výroby

S cenou je úzko spojená efektivita výroby. Kým doteraz neboli pivovarníci odkázaní na hľadanie skrytých rezerv vo výrobe, teraz sa situácia mení. Optimalizácia výroby a jej zefektívnenie budú v ďalších mesiacoch určite kľúčové.

Inak povedané. Pivovary budú musieť navariť čo najkvalitnejšie a pritom čo najekonomickejšie. Ako sa to dá? Niekto to ustojí, iní nie. Príkladom je dianie v Česku, kde sa tlačí na ceny už niekoľko rokov. Na niektorých pivách to cítiť je, na iných nie.

E-shop ako štandard

Koronakríza ukázala jedno, kto mal e-shop či robil zásielky piva, ten z toho mohol profitovať (teda aspoň ako-tak prežívať). Aj preto mnoho pivovarov spustilo svoje internetové obchody a mohlo si pochvaľovať predaje. Je to určite jedna z ciest a možností do ťažkých časov.

Navyše, nikto nevie či nás nečaká druhá vlna pandémie. Benefity takéhoto predaja však môžu pivovary využívať aj v pokojnejšom období.

Marketing

Dať občas na facebook nejaký post a čakať, že si to predsa niekto musí všimnúť. Aj takto niekedy vyzerá marketing malých pivovarov. Bude im to stačiť aj v ďalších mesiacoch či rokoch? No musia si ujasniť priority.

Ak chcú byť lokálnymi hráčmi a spoliehať sa na kupujúcich okolo, asi áno. Pokiaľ chcú predávať pivo na širšom území, musia brať marketing vážne. Nie je to beh na krátke trate, naopak. Budovanie dobrej značky a jej poznateľnosti je dlhá cesta. Na jej začiatku však vždy musí byť produkt s adekvátnou kvalitou.

Správanie zákazníkov

Vrátia sa zákazníci do podnikov tak, ako pred vypuknutím pandémie? Budú míňať rovnako? To sú otázky, na ktoré dnes nikto nevie odpovedať. Bude zaujímavé sledovať medziročné porovnávania. Návrat do normálu pritom môže trvať mesiace, ale aj roky.

Celková koncepcia

Robiť veci inak, nebáť sa zariskovať a hľadať dieru na trhu. Tak v skratke možno označiť kľúč k úspechu v ďalších mesiacoch. Kríza vždy vytvára priestor na nové nápady a odvážne kroky. Kto ich dokáže nájsť, môže profitovať.

Veď nakoniec uvidíme, ktoré pivovary budeme môcť o rok či dva označiť za tie, ktoré vzišli z krízy posilnené. Možno ich bude viac, možno nie. Každopádne celý sektor čakajú turbulentné mesiace.

Prečítajte si aj

Prečo sa v Anglicku darí remeselnému pivu? Pomáha aj cena