Pivná revolúcia? Bažant IPA mieri do supermarketov

Hurban Legend, IPA, Bock, Weizen

Najväčší slovenský pivovar Heineken Slovensko predstavil hlavné novinky pre tohtoročnú hlavnú sezónu. Do svojej celoročnej ponuky zaradil trojicu pív s označením Hurban Legend. Ide o pivné štýly Weizen, Bock a IPA. Pivovar hovorí o „dostupnej cene“ a naznačuje, že v budúcnosti nemusí zostať len pri nich.

Na počesť Hurbana

Heineken pri sérii pív využil názov mesta, v ktorom sídli. To je pomenované po Jozefovi Miloslavovi Hurbanovi, známom spisovateľovi. Prvým predstaveným pivom bolo Zlatý Bažant Hurban Legend Pšeničné. Ide o štýl Weizen, pri ktorého výrobe bola použitá metóda chmelenia za studena. Pivovar hovorí, že použil mix siedmich chmeľov. Obsah alkohol uje na úrovni 4,9 percenta, stupňovitosť zase 11,5°.

Pšeničné pivo už v ponuke pivovar v minulosti mal, pre nezáujem ho však v Hurbanove prestali variť. Aj ďalší pivný štýl už v Hurbanove varili. Zlatý Bažant Hurban Legend Polotmavý Bock má obsah alkoholu na úrovni 6,5 percenta (stupňovitosť 16,0°).

Treťou novinkou je pivo s názvom Zlatý Bažant Hurban Legend IPA. Aj tento štýl už v Hurbanove navarili, prvý pokus však nedopadol veľmi úspešne. Tentokrát však stavili na novú receptúru. Pivo má obsah alkoholu na úrovni 6,5 percenta, stupňovitosť 15,6° a horkosť na úrovni 55 IBU. Pivovar použil tri druhy sladu (plzenský, karamelový a pšeničný) a štyri odrody chmeľu – Kazbek, Chinook, Cascade a Citra, ktorý bol použitý na studené chmelenie.

Potrebné vysvetľovať

Prečo sme v titulku použili slovo revolúcia? Heineken bude musieť bežnému spotrebiteľovi vysvetľovať, o aké pivo ide. A týmto spôsobom bude musieť spropagovať pivné štýly, ktoré varia hlavne menšie remeselné pivovary. A napriek tomu, že na Slovensku zažívame boom remeselných pivovarov, bežný konzument nové pivné štýly nepozná.

Heineken si nechal urobiť prieskum, podľa ktorého až 51 percent spotrebiteľov ešte nepilo špeciálne pivo. Pod týmto pojmom sú zahrnuté pivné štýly mimo ležiaku. Pivá sa budú okrem krčiem predávať aj v supermarketoch. Z tohto pohľadu ide o prelom, keďže k takémuto kroku sa Heineken doteraz neodvážil. Aj preto bude musieť pivovar spustiť marketingovú kampaň, v ktorej bude musieť vysvetľovať. Paradoxne, pomôcť môže aj malým hráčom.

Pivovar pritom pri predstavovaní hovoril o dostupnej cene. Odporúčaná maloobchodná cena je pri pšeničnom pive nastavená pri fľaši o objeme 0,33 litra na 0,99 eura. IPA a Polotmavý Bock majú stáť 1,29 eura. K dispozícii budú okrem tretinkových fliaš aj 15-litrové sudy.

Nastane prelom?

Kým v zahraničí sú vrchne kvasené pivá bežne dostupné aj v supermarketoch, na Slovensku došlo k výraznejšiemu prelomu až tento rok. Plzeňský Prazdroj Slovensko uviedol na náš trh Šariš Ejl. V tomto smere je krok pivovaru z Hurbanova o čosi odvážnejší.

A ako pivo chutí? Ochutnali sme čapované verzie pív. Napríklad IPA bola z inej kategórie ako prvý počin Heinekenu spred troch rokov. Vo vôni dominovala chmeľ Citra, telo bolo vybalansované s citrusovými tónmi a horkosť na štýl primeraná. V tejto súvislosti je treba dodať, že pivo je nefiltrované (okrem Bocku) a samozrejme pasterizované. Pivo chceme podrobiť klasickému testovaniu a recenzie prinesieme v nasledujúcich dňoch.

Očakávania Heinekenu sú pritom jasné. „Našou ambíciou je pootvoriť tým obyvateľom Slovenska, ktorých prichádzajúce vlna kraftových pív ešte nezasiahla, dvere do sveta pivných špeciálov,“ uviedol Ronald Lupták, marketingový riaditeľ Heineken Slovensko. V tejto súvislosti bude zaujímavé sledovať osud projektu Bradáč, ktorý patrí pod krídla Heinekenu.

Prečítajte si aj

Prazdroj sľubuje jar plnú špeciálov. Začne Šariš „ejlom“

Snímky: Heineken Slovensko