Zážitok z piva: Ako ho prevádzky môžu posunúť na novú úroveň

Pivo nie je len osviežujúci nápoj, ale aj symbol priateľstva, zábavy a spoločných chvíľ. Ľudia sa stretávajú v baroch, reštauráciách a na terasách, aby si vychutnali spoločnosť svojich blízkych a príjemnú atmosféru. Aj preto by mali prevádzky spraviť všetko preto, aby si u nich zákazník tento drahocenný čas užil čo najlepšie. HEINEKEN Slovensko nedávno rozbehol Ambasador program, ktorého cieľom je hlbšie pochopenie fungovania HoReCa prevádzok a práce so zamestnancami s jasným dôrazom na pivo, rituál čapovania a prezentáciu produktu pred konzumentami.

Heineken - Ambasador

V celkovom zážitku zákazníka zohrávajú dôležitú úlohu aj tie najmenšie detaily. Program Ambasador 2024 od HEINEKEN Slovensko sa preto zameriava na komplexnú edukáciu personálu podnikov v oblasti piva.

„Gastro je špecifické v tom, že dnes už nestačí len prevádzka s krásnym interiérom. Musíte mať skvelý produkt a perfektným servisom z neho spraviť službu – zážitok. Pivo už nie je na okraji nápojového spektra, ako tomu bolo ešte pred pár rokmi. Dnes je to nápoj číslo jedna! Hosť už vyžaduje kvalitu a my ju musíme byť pripravení doručiť,“ prízvukuje majster čapovania a skúsený pivný expert Martin „Melo“ Meliš, ktorý Ambasador program zastrešuje ako hlavný garant.

Hlavným cieľom je podľa neho priniesť do podnikov kvalitu. Tá je podľa jeho slov jedinou správnou odpoveďou na všetky otázky a problémy, ktoré ťažia každý biznis. „Je vidieť, že zapojené prevádzky majú záujem niečo zmeniť, zlepšiť sa a stať sa akýmisi majákmi a ambasádormi kvality vo svojich regiónoch,“ konštatuje Melo.

Jedným z takýchto podnikov je bratislavské bistro Výmenička. Podľa jeho prevádzkara Ľudovíta Mariána Bodláka bolo školenie veľmi zaujímavé. „Napriek tomu, že                  na prevádzke čapujeme naše pivo v najlepšej kvalite, dozvedeli sme sa množstvo nových technických princípov, ktoré sme sa dovtedy veľmi nemali kde dočítať. Rozšírili sme si obzor o podrobnom fungovaní technológií, napríklad o chladičoch alebo tlačných plynoch a aké rozdiely sú medzi nimi,“ pochvaľuje si program Bodlák. „Verím, že dokážeme motivovať aj iné prevádzky, aby prešli na nový štandard čapovania a podávania piva a nápojov,“ poznamenal.

Heineken - Ambasador

Tento rok je do programu zapojených 15 prevádzok z celého Slovenska a počas celého trvania projektu ich bude HEINEKEN Slovensko opakovane kontrolovať. Okrem teoretických poznatkov a praktických zručností sa program venuje aj formovaniu správnych návykov a postojov, ktoré sú kľúčové pre výnimočný zákaznícky zážitok. Súhrn týchto princípov zhmotňuje tzv. 10 elementov správneho ambasádora. Ide o obsahovo rozsiahly program, ktorý sa sústreďuje na výčapnú techniku, správny servis, profesionálny prístup a prostredie podniku.

„Účastníci programu sa okrem údržby a sanitácie zariadení, či správneho skladovania piva naučia aj význam a pozíciu čapovaného piva v kontexte kompletného ponúkaného nápojového portfólia na prevádzke a to v závislosti od charakteru a konceptu prevádzky,“ vysvetľuje Melo.  Dôraz sa v programe kladie aj na servis a čapovanie piva so sústredením sa na absolútnu kvalitu a detail. Dôležité je podľa Mela nezabúdať ani na interakciu a prácu s hosťom.

Prvý dojem je najdôležitejší

Prostredie, v ktorom si pivo vychutnávame je veľmi dôležité pre celkový výnimočný zážitok. Ten dokáže umocniť aj ochotný a ústretový personál. Ak pôsobí barový pult čisto a esteticky príjemne, vzbudzuje dôveru aj v hygienu a kvalitu podávaného piva.

Heineken - Ambasador

Skladovanie piva by prevádzkari tiež nemali podceňovať. Pivo je citlivé na teplotu, svetlo a vlhkosť. Je preto dôležité skladovať ho v správnych podmienkach, aby si zachovalo svoju kvalitu a chuť. Aj dôkladná sanitácia pivných rozvodov a výčapného zariadenia je nevyhnutná pre dokonalý zážitok. Kľúčové pre správne načapovanie piva sú pritom čistý a udržiavaný výčapný stojan a kohúty.

Správne načasovanie a estetické servírovanie

Načapované pivo by sa malo podávať hosťovi čo najskôr, aby si ho mohol vychutnať v najlepšej kondícii s  hustou krémovou penou. Správne načapované pivo na jedenkrát by malo mať bielu smotanovú mokrú penu, ktorá je dôležitou súčasťou zážitku z pitia piva. Teplota piva ovplyvňuje jeho chuť, arómu a penenie.

Ak sa pohár po načapovaní mierne orosí, teplota je správna. Dôležitú úlohu pri teplote piva zohráva aj správne zvolený pohár. Ten by mal byť studený a tesne pred čapovaním aj umytý a vypláchnutý. Čapovanie piva do skleného pohára je súčasťou pivnej tradície a dodáva zážitku z pitia punc autentickosti. Niektoré typy pohárov sú navrhnuté tak, aby zdôraznili určité vlastnosti piva, napríklad arómu alebo penu. Dôležitá je aj estetická stránka servírovania, napríklad s použitím podpivníka.

Heineken - Ambasador

Pri pive sledujeme farbu, čírosť a penu, ktoré prezradia veľa o jeho kvalite a type. Vnímanie arómy je dôležitou súčasťou jeho hodnotenia. A nakoniec chuť, ktorá nám povie viac o plnosti, viskozite či horkosti.

 Dobre načapované pivo, čisté prostredie a priateľská obsluha sú základom pre to, aby sa hostia cítili vítaní a komfortne. Ak sa prevádzky zamerajú na tieto drobnosti, dokážu z obyčajného posedenia pri pive urobiť nezabudnuteľný zážitok, na ktorý sa hostia budú radi vracať.

Program Ambasador 2024 prináša aj súťaž medzi vybranými prevádzkami a prostredníctvom QR kódu ich môžete ohodnotiť aj vy, konzumenti. Vaša spätná väzba podnikom pomôže čapovať aj pracovať ešte lepšie. Absolútnych víťazov spoznáme na konci septembra.

 Do programu sa zapojili prevádzky:

  • Nitránska krčma  na Klokočine Nitra
  • Výmenička v Bratislave (Dúbravka)
  • Plnofúz v Bratislave
  • Pub u Bažanta v Hurbanove
  • HAUS BEER RESTAURANT vo Zvolene
  • Phoenix by Haven v Piešťanoch
  • U Supa v Novej Dubnici
  • Steps v Trenčíne
  • Kôlnička v Bratislave (Dúbravka)
  • Reštaurácia Spiš v Spišskej Novej Vsi
  • BARN CLUB v Poprade
  • Piváreň Kazačok v Žiline
  • Bowling K5 v Moldave nad Bodvou
  • Apartmán v uličke v Kežmarku
  • BBQ arena v KOšiciach (Ťahanovce)

Pivná akadémiaUznajme si to, napriek tomu, že je pivo populárne, v porovnaní s takým vínom málo spoločensky uznávané. A je to škoda. Pivo je nápoj kráľovský a výnimočný. To, čo všetko sa ukrýva za pivom je pre mnohých neznáme. Aj preto sme sa rozhodli spustiť seriál Pivná akadémia. S podporou spoločnosti HEINEKEN Slovensko chceme každý mesiac priniesť zaujímavé čítanie, ktorého cieľom je zvýšiť povedomie o pive a v neposlednom rade zlepšiť pivnú kultúru.

Snímky: HEINEKEN Slovensko