Aká je ideálna cena piva? Rozhoduje miesto aj klientela

Miletička

Zamýšľali ste sa nad tým, aká by mala byť ideálna cena piva? Nemyslíme teraz problém cenotvorby a výroby, ale konečnú čiastku, za ktorú ju kupuje zákazník. Kedy je pivo už predražené a kedy je ochotný zákazník vyššiu cenu akceptovať?

Príklad z hokeja

O cene piva sa v uplynulých dňoch pomerne dosť diskutovalo v súvislosti s blížiacimi sa majstrovstvami sveta v ľadovom hokeji. Tie sa uskutočnia v susednej Českej republike. Súčasťou tohto podujatia bude aj občerstvenie.

Samozrejme, nebude chýbať pivo. Vo fanzónach bude čapovaná tanková „Plzeň“. Organizátori dopredu oznámili, že cena pollitrového pohára je stanovená na 110 českých korún, čo je v prepočte asi 4,4 eura.

„Konečná suma, ktorú určil organizačný výbor, bola výsledkom dôkladnej analýzy podobných špičkových podujatí u nás i v zahraničí. Cena je adekvátna majstrovstvám sveta v ľadovom hokeji,“ uviedol podľa iDnes.cz prezident pražského organizačného výboru Petr Bříza

Ten dodal, že na predchádzajúcich majstrovstvách sveta platili fanúšikovia za polliter piva v priemere okolo päť eur.

Veľa či málo?

Je 4,40 za pohár Plzne veľa či málo? Ukáže to nakoniec trh. Keďže však hokejoví fanúšikovia nebudú mať na výber, asi takúto cenu akceptujú. Je to dané najmä tým, že na danom mieste nebude adekvátna konkurencia, ktorá by cenu regulovala.

Ako je to však v bežných podmienkach? Cena piva je niekedy nastavená tak, aby cielila na klientelu, ktorá ma podnik navštevovať. Úvodná snímka pochádza z viechy na trhovisku Miletičova v Bratislave. Majiteľ ponúka jedno z najlacnejších pív v hlavnom meste. Konkurencia okolo neho je veľká, láka hlavne cenou.

Cena je jednou z kritérií, ktoré rozhodujú o tom, či zákazník siahne po danom pive. Tých kritérií je mnoho a ich význam sa môže odlišovať aj od lokality, resp. regiónu. Inak sa rozhoduje štamgast v dedinskej krčme, inak fanúšik remeselného piva v podniku so širokým výberom.

V posledných rokoch sme svedkami zvyšovania cien piva. To, čo bolo pred pár rokmi nepredstaviteľné, je nový štandard. Napríklad cena spomínanej čapovanej Plzne dnes bežne atakuje hranicu troch eur za pol litra. A napriek tomu sa predáva.

Ideálna piva cena sa nedá určiť. Čo je pre niekoho veľa, to druhý nerieši. Základom je to, aby zákazník dostal za svoje peniaze to, čo očakáva. Niekto nedá dopustiť za najlacnejšie čapované pivo, druhý by ho nepil, ani keby ho dostal zadarmo…

Prečítajte si aj

Frflete nad cenami piva na festivaloch? Tu sa k lepšej cenovke môžete prepiť