Ako vytvoriť príjemné prostredie v podniku?

Nielen chutné jedlo a dobre načapované pivo, ale tiež zaujímavý dizajn a príjemná atmosféra dokážu opätovne prilákať zákazníkov do podniku. Mnohí majitelia preto spolupracujú s profesionálnymi dizajnérmi a architektmi, ktorí dokážu dať dušu akémukoľvek miestu.

Prostredie v podniku

Marek Bohunický je architekt, ktorý sa špecializuje na pivné prevádzky. V jeho životopise by sme našli desiatky zaujímavých projektov a konceptov. Hovorí, že pri svojej práci musí byť občas aj krízovým manažérom, ktorý radí klientom, ako sa vyhnúť vizuálnym a pocitovým prešľapom, ktoré by zbytočne odpudili zákazníkov. „Je to súčasť nášho know-how,“ hovorí. Ako teda vzniká zaujímavý dizajn koncept, ktorý dokáže osloviť aj náročného zákazníka?

Aby vznikol pivný podnik s jedinečnou atmosférou, musí dôjsť k súladu medzi predstavami majiteľa a prístupom architekta. „Vypočujeme si predstavy a požiadavky majiteľov podniku, snažíme sa dozvedieť čo najviac o ich zákazníkoch a všetko to zladiť s rozpočtom. Ako bonus ku naplneniu požiadaviek základnej funkčnosti ergonómie a technických požiadaviek, vytvárame nadstavbu – atmosféru pre konkrétnu pivnú značku, pre ktorú sa klient rozhodne. Celý proces od návrhu až po realizáciu je dlhá cesta a tímová práca,“ vysvetľuje M. Bohunický.

Pre majiteľov podnikov sú zaujímavé najmä originálne veci, ku ktorým sa bežne nedostanú. Sú to napríklad neopakovateľné brandové prvky v interiéri, ktoré ich odlíšia od ostatných prevádzok a pritiahnu zákazníkov konkrétnej značky.

Ako sa rodí interiérová identita

Architekti dávajú dušu podniku a zároveň jedinečný ráz. Aj vďaka tomu sa z mnohých pivných podnikov stávajú útulné miesta či bary s nezabudnuteľným zážitkom. Architekt sa podpisuje pod interiérovú identitu. Čo si pod tým predstaviť? „Je to zapracovanie hodnôt a DNA značky piva do interiéru podniku tak, aby s ňou bol prepojený, rozpoznateľný a identifikovateľný. Rozhodnutie, ktorú pivnú značku si klient zvolí, tak do istej miery predurčuje, ako bude interiér prevádzky vyzerať. Z celého konceptu sa vyberú kľúčové, potom preferované a nakoniec odporúčané elementy a podľa tejto hierarchie sa zapracujú do jednotlivých častí interiéru,“ vysvetlil Marek Bohunický.

Čo je dôležité? Sedenie aj osvetlenie

Najdôležitejší je zákazník a jeho pobyt v podniku, všetko čo vie zlepšiť jeho zážitok je potom tiež dôležité. „Na úrovni atmosféry to, čo nechceme, voláme jedálenský efekt. Priestor s množstvom k stenám neukotveného rovnakého sedenia. Zákazník sa tam chce rýchlo napiť a zmiznúť. Každé jedno sedenie by preto malo byť v podniku umiestnené tak, aby som si tam sám chcel sadnúť a cítil sa príjemne.

Vhodné osvetlenie je ďalším elementom, ktorý urobí polovicu dojmu. Správne rozmery baru, výška stolov, prevádzka a fungovanie práce na bare sú pre nás samozrejmé. Architektúra musí byť v prvom rade funkčná. Možno to znie jednoducho, ale záleží na mnohých detailoch, ktoré sme sa naučili vnímať dlhodobým pozorovaním pri zariaďovaní desiatok prevádzok,“ hovorí architekt, ktorý navrhuje rozmanité a štýlové pivné podniky.

Väčší dôraz na služby

Podľa M. Bohunického je na Slovensko mnoho pekných gastro prevádzok, ktoré dokážu snúbiť príjemný interiér s kvalitnými službami. Práve to je prototypom úspešného podnikania a miesta, kam sa zákazníci radi vracajú. Ako problém však vníma to, ak sa začne interiér preceňovať. „Interiér tvorí maximálne 30% výsledného dojmu u zákazníka. Zvyšných 70% tvoria služba a produkt. Treba si uvedomiť, že skvelý interiér podnik nezachráni. Rovnako dôležité je investovať do skvalitnenia služieb a produktu.“

„Podpore HORECA segmentu sa dlhodobo venuje aj naša spoločnosť. Partnerským prevádzkam ponúkame širokú paletu podpory v rámci portálu HORECA Academy. Cieľom podpory je skvalitnenie služieb, pričom kľúčovými aktivitami sú tréningy čapovania piva, poradenstvo k poskytovanému servisu, program na zostavenie atraktívneho menu či dizajnové riešenie priestoru podnikov, ktoré pozitívne prispievajú k atmosfére a celkovému zážitku konkrétneho podniku,“ uviedla Helena Windisch, manažérka korporátnych vzťahov HEINEKEN Slovensko.


Pivná akadémiaUznajme si to, napriek tomu, že je pivo populárne, v porovnaní s takým vínom málo spoločensky uznávané. A je to škoda. Pivo je nápoj kráľovský a výnimočný. To, čo všetko sa ukrýva za pivom je pre mnohých neznáme. Aj preto sme sa rozhodli spustiť seriál Pivná akadémia. S podporou spoločnosti HEINEKEN Slovensko chceme každý mesiac priniesť zaujímavé čítanie, ktorého cieľom je zvýšiť povedomie o pive a v neposlednom rade zlepšiť pivnú kultúru.

Snímky: HEINEKEN Slovensko