Aký pohár na pivo? Aj pivné sklo veľa napovie o podniku

SAHM - pivné sklo

Časy, keď podnik potreboval na pivo len jeden pohár, sú dávno za nami. Boom malých pivovarov aj rozširovanie nových pivných štýlov sa podpisuje pod to, že aj v tejto oblasti sa začínajú diať podstatné zmeny. A je to dobré, keďže aj „pivné sklo“ výraznou mierou pomáha v budovaní pivnej kultúry.

Len krígeľ? 

Ak by sme sa vás opýtali, ktorý pivný pohár je váš najobľúbenejší, asi by sme počuli mnoho odpovedí. Túto otázku sme však položili konateľovi spoločnosti Sahm Slovensko s.r.o, Denisovi Barkovi. Spoločnosť Sahm už 120 rokov dodáva pivné sklo pivovarom na celom svete a je aj na našom trhu lídrom v tomto segmente.

„Na túto otázku nie je jednoznačná odpoveď, pretože pivovary resp. ľudia, ktorí si poháre vyberajú, majú jednak rôzny vkus, ale aj očakávania od daného pohára,“ začína rozprávanie. Podľa jeho slov časť zákazníkov vie, čo chce, časť si nechá poradiť.

„Napríklad v krígľoch sa situácia pomaly mení, „baňatý“ Tubinger je na trhu síce stále „evergreen“, ale po uvedení nových Sahm krígľov ako napr. Praha kugel alebo Vienna, sa situácia začína meniť a trh si pýta dizajnové inovácie,“ vysvetľuje Barka.

Podľa jeho slov je v stopkových pohároch veľmi populárny Munique, potom Bristol a Vienna. „Tieto poháre sú veľmi populárne, pretože spĺňajú požiadavky pivovarov, aby vynikli senzorické vlastnosti piva,“ objasňuje prednosti jednotlivých pohárov.

Všetko sa mení 

Zástupca známej sklárskej firmy poukazuje na to, že tak ako vyvíjajú pivné štýly a pribúdajú rôzne typy piva, tak sa tomu prispôsobujú aj výrobcovia pohárov a sklársky dizajnéri.

SAHM - pivné sklo

„Znalci piva, sládkovia a pivní fajnšmekri vedia, že tvar pohárov výrazným spôsobom ovplyvňuje chuť piva. Spoločnosť Sahm spolupracuje už roky so známymi someliérmi na projekte Sahm Taste design, kde veľmi jednoducho povedané – to isté pivo chutí z rôznych tvarov pohára inak,“ približuje Barka.

Pod rozdielne vnímanie piva sa nepodpisujú len naše zmysly, ale aj pohár. „Odhaduje sa, že až 75 percent chutí cítime nosom Ak si zapcháme nos, s veľkou pravdepodobnosťou nám všetko, a teda aj pivo, začne chutiť inak,“ hovorí Barka.

Platí to aj pri ďalších zmysloch. „Horkosť jedla alebo nápoja cítime vzadu, pri koreni jazyka. Kdežto chuťové poháriky na sladké sú na špičke jazyka, kyslosť a slanosť určujú chuťové receptory na bokoch jazyka. Počet chuťových pohárikov na jazyku, sa vekom znižuje. Toto všetko ovplyvňuje aj dizajn pohárov tak, aby sa na jednotlivé typy piva použil správny tvar skla,“ približuje zástupca sklárskej firmy.

Každý tvar pohára ma pritom svoj význam. „Zúžený tvar skla v hornej časti koncentruje všetky tie vône, ktoré v pive sú a vnímate ich intenzívnejšie ako pri pohári so širokým hrdlom. S diskusií s pivovarmi vyplýva, že napr. klasický pohár na ležiak kónického tvaru (postupne sa hore zužujúci) drží lepšie penu ako otvorenejší typ skla,“ naznačuje.

Čo krajina, to iný trend 

Aj pri pohároch a pivnom skle platí, že každá krajina má svoje špecifiká. „Iné požiadavky majú v Belgicku, kde je nespočetné množstvo pivných štýlov a tým pádom je trh náročnejší na typy pohárov. V Nemecku začali byť za posledné dva roky populárne veľmi úzke a rovné poháre na ležiaky, jednoduché a elegantné,“ porovnáva Barka.

Ten hovorí, že v našom regióne vyžadujú pivovary na pivné štýly ako IPA či APA jednoznačne stopkový pohár so širším kalichom, ktorý sa v hornej časti mierne zužuje. „Tu jednoznačne doporučujem Sahm pohár Sensorik 42 – ponúkame ho v stopkovej verzii ako aj tumbler a aj degustačný pohárik (150 ml),“ prezrádza.

Pri tzv. „štucoch“ (tumbler) pivovary či podniky preferujú skôr jednoduché tvary, rovné, prípadne mierne uzavreté v hornej časti. „Pohár by nemal byť moc vysoký (pri veľkosti 0,5 to už komplikuje manipuláciu pri čapovaní). S tvarov Sahm môžem určite doporučiť pohár Brewhouse, je to naša vlajková loď, skvelý dizajnový pohár s hrubšou sklovinou, stohovateľný, neurazí tak ležiak ako aj typy ale (ejl). Z ďalších typov doporučujem na ležiaky tumbler Graz, Trumpf alebo Kaspar,“ opisuje Barka.

Nie vždy rozhoduje cena

A čo by zástupca sklárskeho lídra odporúčal podnikom či pivovarom, ktoré rozmýšľajú nad novými pohármi? „Určite by si mali dobre premyslieť, či sa pustia cestou lacnejšieho, tenšieho skla, pretože tenké sklo je krehkejšie, viac rozbitné a v konečnom dôsledku finančne pivovar neušetrí,“ upozorňuje. Tenkostenné sklo je fajn na víno, ale pivný pohár musí mať svoju hrúbku skla a hmotnosť.

Poukazuje tiež a to, že každý zákazník by si premyslieť na aký typ piva potrebujú poháre. „Správne zvolený pohár poskytne ten efekt a pôžitok konečnému zákazníkovi, aký má mať,“ hovorí Barka. Ten upozorňuje aj na detail, na ktorý mnoho podnikov nemyslí.

„Dôležité je mať na mysli aj údržbu pohárov. Poháre s potlačou ideálne umývať ručne, aj keď viem, že v gastro prevádzkach to je ťažké….Ak umývačky, tak potom len kvalitné priemyselné umývačky pohárov, ktoré šetria sklo a potlač na nich,“ uzatvára rozprávanie konateľ spoločnosti Sahm Slovensko Denis Barka.

Prečítajte si aj 

Pivné poháre pre podnik či pivovar. Ako ich objednať?

Snímky: SAHM