Pivovarnícky sektor má za sebou ďalší rok. Opäť bol pestrý na udalosti aj zmeny trendov. Pribúdajú nielen pivovary, ale najmä podniky, ktoré čapujú remeselné pivo. Nové pivné štýly začínajú na trh uvádzať aj nadnárodní hráči. Ako sa na rok 2018 pozerajú pivovarníci a ľudia, ktorí sa pohybujú okolo piva? Portál oPive.sk sa opäť rozhodol zorganizovať veľkú anketu. Dnes odpovedá Peter Novotný, majiteľ pivovaru Buchvald zo Spišskej Novej Vsi.
Ako hodnotíte rok 2018 z pohľadu pivovarníka? Čo všetko sa zmenilo oproti minulosti?
Rok 2018 hodnotím pozitívne, nám sa podarilo ukončiť výstavbu pivovaru v nových priestoroch, presťahovať pôvodnú technológiu, plus nainštalovať novú a spustiť to všetko.
Čo by ste označili za pivovarnícku udalosť roka?
Zo širšieho hľadiska neviem, myslím, že nič zvláštne sa neudialo, z nášho pohľadu je to jednoznačne už spomínané rozbehnutie výroby v nových priestoroch.
Čo podľa vás najviac trápi pivovarnícky sektor a aké zmeny na trhu by ste privítali?
Osobne si myslím legislatíva. Akákoľvek kontrola na nás pozerá ako na výrobcov, čo je v poriadku, ale snáď je rozdiel výrobca, ktorý urobí povedzme 500 hektolitrov a výrobca, ktorý vyprodukuje tisíckrát viac. Nemyslím na nejaké hygienické požiadavky, tie sú u nás myslím bezproblémové, ale všeobecne v malých akýchkoľvek výrobniach to funguje troška inač ako vo veľkých fabrikách, tam je neustály kolos a kolobeh, takže napríklad tam má zmysel kontrolovať toky materiálov, ich cesty, prípadné kolízne miesta.
No u nás napríklad objednám 10 ton sladu, tak vtedy nerobíme nič iné, ale zavoláme kamarátov a pol dňa skladáme kamión, za odmenu si potom dáme pivo. Takže mi je smiešne, ak kontrolór povie, že sa nám križujú cesty tokov surovín. A to je len príklad. Takže si myslím, že by to malo byť určené v legislatíve, kde by mali byť jasne vymedzení a určení malí výrobcovia (ale nie do 100-tisíc hektolitrov), na ktorých by sa nevzťahovali všetky požiadavky. Ale ono nakoniec je to všetko o ľuďoch a závisí to na inteligencii všetkých zúčastnených strán.
Aké sú vaše plány na rok 2019? Čo bude pre vás najväčšou výzvou?
Koncom roka sme spustili plnenie sklenených fliaš, tak v najbližšom období je toto pre nás priorita, nájsť serióznych odberateľov, ktorí si v prvom rade vážia náš produkt a ktorým nemusíme vysvetľovať, že pivo má byť v chladničke tak ako pravá bryndza alebo čerstvé mlieko, či dobrá klobáska.