Ťahať pivo cez pol zemegule a ešte na tom aj zarobiť? V dnešnej globalizovanej dobe sa pivovary snažia minimalizovať logistické náklady a varia pivo licenčne po celej zemeguli. Cieľ je pritom ušetriť a využiť potenciál značky. Aj preto prekvapí, že sa na trhu objavujú aj výnimky.
Nová stratégia
Jednou z nich je český Plzeňský Prazdroj, ktorý sa aktuálne pochválil štatistikami za rok 2018. Podľa nich zvýšila skupina predaj piva v zahraničí na 4,3 milióna hektolitrov. Ide o rekordné číslo. Len na porovnanie, na domácom trhu predáva 7,2 milióna hektolitrov piva.
Toto číslo je pritom zložené z priameho vývozu piva do zahraničia, ale aj licenčného varenia za hranicami. V prípade exportu ide o pivo Pilsner Urquell, ktoré sa varí už len v Plzni. Vlani skončilo za hranicami Česka 1,1 milióna hektolitrov tohto piva.
V prípade licenčného varenia piva dominuje značka Velkopopovický Kozel. Toho sa za hranicami Česka navarilo 2,6 milióna hektolitrov piva. V tomto prípade sa počíta aj produkcia pivovaru vo Veľkom Šariši. Kozel sa však varí aj napríklad v Poľsku.
Pomáha nový majiteľ?
Najvýraznejšie vzrástol export na poľskom trhu, keď bol o tretinu vyšší ako rok predtým. „Výrazne posilňujeme nielen v európskych krajinách, ale aj v Rusku a východnej Ázii. Južná Kórea je teraz naším tretím najväčším exportným odbytiskom, darí sa nám ale aj v Japonsku,“ uviedol generálny riaditeľ Plzeňského Prazdroja Grant Liversage.
Za týmto fenoménom môže byť aj zmena majiteľa pivovaru. V marci 2017 totiž Plzeňský Prazdroj a ďalšie pivovary v Rumunsku, Poľsku, Maďarsku a na Slovensku kúpila japonská spoločnosť Asahi Group Holdings
Jednou z opatrení nového majiteľa bolo to, že Pilsner Urquell bude variť už len v Plzni. Aj preto sa dnes Česi môžu pochváliť stúpajúcimi štatistikami exportu tejto značky. Pomáha tomu aj skupina Asahi, ktorá využíva distribučné ázijské kanály.
Prečítajte si aj
Slovenský Prazdroj si pochvaľuje predaje. Ťahajú ho české značky
Snímka: Plzeňský Prazdroj