Peter Štecko a Pavol Benčík: Najprv kamaráti, teraz súperi

Peter Štecko a Pavol Benčík boli kedysi obchodní partneri, dnes sa snažia zaujať ten istý typ spotrebiteľa ako konkurenti.
Peter Štecko a Pavol Benčík boli kedysi obchodní partneri, dnes sa snažia zaujať ten istý typ spotrebiteľa ako konkurenti.

Peter Štecko a Pavol Benčík sú v slovenskej gastronómii pojmami. A nielen tam. Sú zároveň akýmsi dôkazom, že aj v tunajších podmienkach sa dá robiť gastronomický biznis úspešne.

Paradoxne, kým pred pár rokmi začínali rozbiehať reštauračný biznis spoločne, dnes stoja proti sebe a zaujíma ich ten istý zákazník – pivár, ktorý ma rád širšiu ponuku. Ale vráťme sa o pár rokov dozadu, keď ešte plánovali obchodnú budúcnosť spolu.

Dvojica Štecko – Benčík

Začiatok ich biznisu pripomína skôr americký sen v slovenskom podaní. Peter Štecko začínal podnikať už ako 18-ročný. Rodený Bratislavčan si založil módnu značku Zoe. A v módnom biznise sa nestratil. Že mu to šlo dokazoval aj rok 2003, kedy dostal na odkúpenie siete ponuku. Tu prijal.

Koniec jedného biznisu predznamenával začiatok niečoho nového. Štecko sa rozhodol, že svoje podnikateľské ambície uplatní v gastronómii. V roku 2003 otvára na Michalskej ulici v Bratislave reštauráciu Medusa (Dnes je známa pod menom Primi). V biznise však nepokračuje sám.

Pridáva sa k nemu Pavol Benčík, s ktorým ho vtedy spájalo dlhoročné priateľstvo. Obaja robili na Slovensku netypický šport – jachting. Kým Štecko mal skúsenosti s vlastným podnikaním, Benčík priniesol do spoločného podniku skúsenosti s nadnárodnej firmy. Až do roku 2003 totiž pracoval pre takých gigantov ako Heineken, Henkel či Pepsi.

Rýchly rast

Toto spojenie sa ukazuje ako úspešné. Do polroka od spojenia má spoločnosť už päť prevádzok. Ako kľúčové sa v tom čase ukazuje zameranie sa na tzv. závodné stravovanie. V čase rozbehu podnikania totiž začínajú v Bratislave vznikať prvé biznis centrá. A práve tu otvára dvojica podniky Al Dente a Presto.

Samoobslužné reštaurácie sa stali v svojom segmente kultovými. Ďalšie roky boli pomerne stereotypné – otváranie nových predajní, rast tržieb a posilňovanie svojich pozícií. Až neprišiel rok 2010. Peter Štecko sa v lete dohaduje s minoritným vlastníkom Progastro Pavlom Benčíkom na rozdelení aktivít.

Odvtedy ide každý svojou cestou. Štecko pod vlajkou skupiny Medusa Group, Benčík pod značkou Bencik Culinary Group. Obaja rozširujú biznis a nemá zmysel porovnávať ich klasické reštaurácie. Oveľa zaujímavejší je pohľad na ich pivné koncepty, ktoré sa rozbehli tento rok.


Peter Štecko – Klubovňa

Fotografia podniku Klubovňa.

 

Prvá typická piváreň s nálepkou Medusa Group bola otvorená v marci 2014 a ihneď dostala nálepku naj… Šlo totiž o najväčšiu veľkokapacitnú piváreň nielen v Bratislave, ale aj celom Slovensku. Na sedenie má 500 miest. Nezostalo len pri nej.

Čoskoro ju nasledovala prevádzka na Ventúrskej v Bratislave a pred pár dňami aj prvá prevádzka mimo hlavného mesta v Banskej Bystrici. „V podvečer  si bez rezervácie nájdete stôl len ťažko. Sme radi, že koncept štýlových pivární spojených s tradičnou kuchyňou je vnímaný veľmi pozitívne,“ pochvaľuje si Tamara Pavelková, Senior Marketing Manager Medusa Group.

Nemá však zostať len pri troch prevádzkach. „V horizonte najbližších rokov by sme radi v Bratislave a po Slovensku otvorili celkove až 15 Klubovní,“ hovorí manažérka.

Všetky tri pivárne majú jedno spoločné – rovnakého dodávateľa piva. „Partnerská spolupráca s Heinekenom má dlhodobý charakter pre celú sieť Klubovní. Pivo Zlatý Bažant 12 % v modernej tankovej technológii nájdete len v sieti Klubovňa,“ vysvetľuje pozadie Tamara Pavelková. Podľa jej slov na Bažanta majú „fantastické“ ohlasy.

„Špeciály zaraďujeme pri konkrétnych príležitostiach a sviatkoch počas roka, aby sme aj takto priebežne spestrili pivnú ponuku pre našich hostí, dopĺňa.

Na otázku či nepripravujú vlastný minipivovar odpovedala negatívne. Naznačila však, ktorým smerom by mohli ísť. „O otvorení minipivovaru neuvažujeme. Vlastné chutné pivo je určite snom každého krčmára či majiteľa modernej pivárne a snívame o ňom aj my,“ uzatvára tajomne.


Pavol Benčík – Bokovka

Fotografia podniku Bokovka.

 

Do pivných vôd vplával s novým konceptom aj Pavol Benčík. Ten v septembri otvoril v bratislavskom Ružinove piváreň Bokovka. „Bokovka je piváreň a reštaurácia verná dobrému pivu – ponúka tradičné tankové pivo, či produkciu lokálnych mini pivovarov, no predovšetkým kvalitné jedlo vrátane špecialít, ktoré zákazníci nenájdu inde v Bratislave,“ predstavoval novinárom nový koncept Pavol Benčík, majiteľ Bencik Culinary Group.

Že by išli v stopách bývalého spoločníka, odmietajú. Skôr naopak. Poukazujú na to, že už v roku 2010 otvorili modernú piváreň Beer Palace.

Bokovka vsadila prioritne na české pivo. Hlavným dodávateľom zlatistého moku je Budějovický Budvar. Nemá však zostať len pri ňom. „Od otvorenia ponúkame vždy jeden druh piva z lokálnej produkcie minipivovarov. Začali sme senickým pivom Štramák, aktuálne čapujeme Mustache z košického kočovného pivovaru a pripravujeme ďalšie špeciality,“ prezradila portálu oPive.sk PR manažérka Bencik Culinary Group Miriam Benčíková-Kušnírová.

Ružinovská Bokovka sa dočká aj svojho pokračovania. „Máme naplánované otváranie pivárne a reštaurácie v Trnave v nákupnom centre City Arena, ktoré sa má otvoriť na jeseň 2015,“ uzatvára Benčíková-Kušnírová.

Prečítajte si aj

Už aj Klubovne naskočili na vlnu „craftu“